ترسناک ترین رایدهای شهربازی را بشناسید (قسمت دوم)

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد یکشنبه، ۲۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
ترسناک ترین رایدهای شهربازی را بشناسید (قسمت دوم)

قطعا یکی از هیجان‌انگیز‌ترین تفریحات جهان امتحان کردن یک ترن هوایی است که همچون ماری خشمین با سرعتی دیوانه‌وار از مسیرهای پرشیب و مرتفع بالا و پایین می‌رود.

آیا دوست‌ دارید یکی از سریع‌ترین ترن‌های هوایی جهان با حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت را امتحان کنید؟ آیا می‌خواهید سوار یک ترن هوایی ۱۰۰ ساله شوید؟ آیا می‌خواهید با ترن هوایی مرگ آشنا شوید؟ در ادامه شما را با ۱۲ راید مرگبار در چند شهربازی شناخته‌شده دنیا آشنا می‌کنیم که هر کدام از آن‌ها کاووس شب‌های شما شوند؛ البته ممکن است برخی از افراد که ترس و هیجان با وجود آن‌ها عجین شده باشد، در مورد این رایدها نظر دیگری داشته باشند!

ترن هوایی تاکابیشا (Takabisha)

ترن هوایی تاکابیشا

تاکابیشا در زبان ژاپنی به معنی فرمانروا است و نام این ترن که در شهربازی فوجی کیو هایلند قرار دارد، به‌عنوان پرشیب‌ترین ترن هوایی جهان در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است، زیرا سرنشینان آن از یک شیب ۱۲۲ درجه به پایین سقوط می‌کنند.

ترن هوایی ایجینایکا (Eejanaika)

ترن هوایی ایجینایکا

ترن هوایی بعدی فهرست ما هم در شهربازی فوجی کیو هایلند قرار دارد. واژه ایجینایکا در زبان ژاپنی به معنای «آیا شگفت‌انگیز نیست؟» یا به بیان بهتر «آیا ترسناک نیست؟» نام دارد. این ترن هوایی دومین ترن هوایی جهان است و صندلی‌های آن می‌توانند در یک چرخش ۳۶۰ درجه کنترل شده بچرخند. طبق اطلاعات ثبت شده در کتاب گینس، این ترن هوایی رکورد بیشترین تعداد وارونگی سرنشینان را از آن خود کرده است.

ترن هوایی فورمول روسی (formula Rossa)

ترن هوایی فورمیولا روسا

خود را برای یک سواری بسیار پرهیجان آماده کنید؛ قطعا تجربه ترن هوایی فوق‌العاده سریعی که سرعت آن به ۲۴۰ کیلومتر می‌‌رسد، واقعا لذت‌‌بخش است. فورمول روسی در شهربازی فراری ورلد ابوظبی (Ferrari World) در ابوظبی با تاثیر از مسابقات فرمول یک طراحی و ساخته شده است.

تاپ تریل درگ استر(Top Thrill Dragster)

ترن هوایی تاپ تریل درگ استر

ترن هوایی تاپ تریل درگ استر در شهربازی سدار پوینت، در زمان اوج محبوبیت خود عناوین زیادی را از آن خود کرد که از میان آن‌ها می‌توان به بلندترین و سریع‌ترین ترن هوایی جهان اشاره کرد؛ البته چند سال پس از ساخت این ترن، دو ترن هوایی دیگر یعنی فورمول روسی و کینگداکا از آن پیشی گرفتند. البته تاپ تریل درگ استر هنوز هم جایگاه ویژه‌ای دارد و یکی از دو ترن هوایی کامل با یک سقوط ۱۲۱ متری است.

ترن هوایی کینگداکا (Kingda Ka)

ترن هوایی کینگداکا

کینگدا کا در شهربازی سیکس فلگز گریت ادونچر، شبیه یکی از هیولاهای فیلم‌های بی‌ارزش دهه ۱۹۵۰ به نظر می‌رسد که گویی به شکلی حقیقی به دنیای واقعی پا گذاشته است. این هیولای عظیم‌الجثه بلندترین ترن هوایی و دومین ترن هوایی سریع جهان است. این ترن هوایی ۱۳۸ متر ارتفاع دارد و قادر است به سرعت ۲۰۵ کیلومتر در ساعت برسد.

چرخ‌وفلک کاتماندو فان پارک (Kathmandu Funpark Ferris Wheel)

چرخ‌ و فلک کاتماندو فان پارک

معمولا تمام چرخ و فلک‌ها با سرعت کمی حرکت می‌کنند و آرام آرام بالا می‌‌روند. اما در شهربازی کاتماندو فان پارک (Kathmandu Funpark) نپال چرخ‌و‌فلکی وجود دارد که با سرعت بالا می‌چرخد. سرعت چرخ‌و‌فلک کاتماندو فان پارک به قدری زیادی است که در سال ۲۰۱۴ دختری از آن به بیرون پرتاب و از آن ویزان شد و از همه درخواست کمک می‌کرد.

حلقه کَنون بال (The Cannonball Loop)

حلقه کَنون بال

در  پارک آبی ماونتین کریک (Mountain Creek Water Park) شهر ورنون در ایالت نیوچرسی آمریکا سرسره آبی بسیار وحشتناکی وجود دارد که به یک دهانه به نام حلقه کَنون بال ختم می‌شود که شبیه یک دام مرگ به نظر می‌رسد. سازنده این راید هنوز زندانی نشده و این موضوع جای تعجب دارد. این راید تنها راید خطرناک شهربازی اکشن پارک نیست و رایدهای دیگری نیز در این شهربازی وجود دارند که منجر به ایجاد چندین پرونده قضایی، آسیب و جراحت چندین نفر و حتی متاسفانه ۶ مورد قتل شده‌اند.

رولرکاستر اف دث (The Roller Coaster of Death)

ترن هوایی مرگ

در شهربازی مانگیونگدائه فان‌فیر (Mangyongdae Fun Fair) تقریبا عمر همه وسایل و رایدها به پایان رسیده یا از رده خارج هستند. ترسناک‌ترین راید این شهربازی رولرکاستر اف دث یا همان ترن هوایی مرگ است که با اسکلت زنگ زده و قطعاتی که برای سال‌ها تعمیر یا سرویس نشده‌اند، تنها افرادی را که قصد خودکشی دارند، به سمت خود جذب می‌کند. توصیه می‌کنیم قبل از اینکه سوار این ارابه مرگ شوید، حتما وصیت‌نامه خود را بنویسید!

ترن هوایی بیگ دیپر (Big Dipper)

ترن هوایی بیگ دیپر

ترن هوایی بیگ دیپر در شهربازی بَتِرسی فان‌فیر (Battersea Fun Fair) یک ترن هوایی معمولی بود تا اینکه در سال ۱۹۷۲ حادثه‌ای تلخ و مرگبار سرنوشت بدی را برای ترن هوایی رقم زد. هنگامی که یکی از واگن‌های ترن هوایی در حال بالا رفتن از اولین تپه بود، کابل نگه‌دارنده آن شل شد و باعث شد قطار به عقب بازگردد. مسئولین شهربازی برای نگه داشتن قطار تلاش زیادی کردند؛ اما سرعت بالای آن موجب شد با قطار دیگری تصادف کند و ۶ نفر کشته شوند. بیگ دیپر پس از این اتفاق دردناک برای همیشه کنار گذاشته شد و قطعات آن را از یکدیگر جدا کردند.

شهر بازی ارم

شهربازی ارم تهران

شهربازی پارک ارم در تهران هم مانند بسیاری از شهربازی‌های کره جنوبی سرنوشت تلخی داشت و به مجموعه‌ای از رایدهای بی‌استفاده و متروکه تبدیل شده است. در یکی از رایدهای این شهربازی سرنشینان با سرعت دیوانه‌واری از یک سوی راید به طرف دیگر آن کشیده می‌شدند و گردن آن‌ها به هر طرف خم می‌شد. یکی از متخصصین رایدهای شهربازی استفان زوانگزر (Stefan Zwangzer) معتقد است ترن‌های هوایی ایران جزو بدترین ترن‌های هوایی جهان است.

ترن هوایی فوجین ریجین ۲ (Fujin Raijin II)

ترن هوایی فوجین ریجین ۲

ترن هوایی فوجین ریجین ۲ واقع در منطقه تفریحی اِکسپُلند ژاپن (Expoland) تا سال ۲۰۰۷ بدون هیچ مشکلی عاشقان هیجان را سرگرم می‌کرد؛ اما حادثه‌ای مرگبار پایان تلخی را برای آن رقم زد. در این حادثه که یک کشته و ۱۹ نفر مصدوم داشت، واگن‌های ترن ناگهان از ریل جدا شدند و سقوط کردند. کارشناسان پس از بررسی حادثه متوجه شدند که محور چرخ‌های واگن‌ها به مدت پانزده سال تعویض نشده‌اند.

ترن هوایی وایلد وان (Wild One)

ترن هوایی وایلد وان

این ترن هوایی با وجود اینکه در سال ۱۹۱۷ ساخته شده و بیش از ۱۰۰ سال از عمر آن می‌گذرد، همچنان امنیت بالایی دارد و با خیال راحت می‌توانید از آن استفاده کنید و هیجان زیادی را تجربه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع list25

دیدگاه