حقایق جالب در مورد دریای مرده

سودا سلیمی
سودا سلیمی جمعه، ۱۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۰
حقایق جالب در مورد دریای مرده

دریای مرده یکی از شورترین پیکره‌های آبی موجود روی کره‌ی زمین است که همین نمک زیاد سبب به وجود آمدن ویژگی‌های عجیبی در این منطقه شده است.

تعداد کمی دریا در جهان وجود دارد که به اندازه‌ی دریای مرده دارای اهمیت تاریخی، جغرافیایی و مذهبی باشند. مصریان باستان، یهودیان قدیم و مسلمانان دریای مرده را در نقشه‌های خود نشان می‌دادند. این دریا منطقه‌ی سلامت بوده و به داشتن درمان‌های آبی نیز شهرت دارد به همین دلیل گردشگران برای رفتن به سواحل این دریا بسیار مشتاق هستند. در ادامه حقایق جالبی در مورد دریای مرده را بررسی خواهیم کرد.

۱. به این دریا، به خاطر درصد بالای نمک محلول در آن دریای مرده (Dead sea) گفته می‌شود. درصد بالای نمک حل شده در آب دریا، امکان حیات انواع گیاهان، ماهی‌ها و حتی موجودات دیگر را در این ناحیه کم کرده است. البته موجودات زنده‌ی کوچک‌تری مانند باکتری‌ها در اعماق دریا زندگی می‌کنند.

۲. دریای مرده واقعا یک دریا نیست. دریای مرده در واقع دریاچه‌ای شور است که از  آب رودخانه‌ی اردن تغذیه می‌کند. تمام آب رود در این دریاچه باقی می‌ماند و دریاچه به رودخانه یا دریا و اقیانوس دیگری متصل نیست.

۳. دریای مرده ۹٫۶ برابر اقیانوس شورتر است. این دریا به قدری شور است که یک قطره از آن به اندازه‌ی یک سطل آب اقیانوس نمک دارد. با وجود اینکه آب رود اردن به آن می‌ریزد و چون آب رودخانه راهی به جز دریای مرده ندارد، آنقدر در آنجا می‌ماند تا تبخیر شود.

دریای مرده

۴. سنگ‌های ساحل پوشیده از نمک هستند. به ر استی چرا این دریا به این قدر شور است؟ پاسخ در آب باران نهفته است. آب باران این منطقه حاوی کربن منو اکسید است که با آب ترکیب می‌شود. به مرور زمان این آب اسیدی صخره‌ها را حل کرده و به یون‌های سدیم و کلراید تبدیل می‌کند که در واقع همان نمک هستند.

۵. این دریا پایین‌ترین تراز کره‌ی زمین را به خود اختصاص داده است. ارتفاع دریای مرده از سطح اقیانوس‌های آزاد ۴۲۰ متر پایین‌تر است.

۶. این منطقه آب و هوای خاصی دارد. با توجه به محصور شدن توسط کویر، این منطقه ۳۳۰ روز از سال هوای آفتابی با رطوبت کم و باران بسیار کم دارد. دمای هوا در این منطقه بین ۱۶ تا ۳۷ درجه‌ی سانتیگراد است. موردی که باعث خاص بودن این منطقه می‌شود این است که می‌توان ساعت‌ها در این حوالی آفتاب گرفت بدون اینکه دچار سوختگی شد زیرا سه لایه‌ی طبیعی در مقابل اشعه‌ی UV در این منطقه وجود دارد.

۷. نمک زیاد حل شده در آب باعث می‌شود که راحت‌تر بتوان شنا کرد. برای کسانی که شنا را خوب بلد نیستند این دریا گزینه‌ی خوبی برای شنا خواهد بود زیرا نمک محلول در آب سبب غوطه‌وری آنها خواهد شد.

دریای مرده

۸. با توجه به غلظت بالای نمک در منطقه از جهتی شنا کردن دشوار بوده و شناگران روی آب غوطه‌ور می‌شوند. این دریا یکی از خطرناک‌ترین دریاها شناخته شده است زیرا بدون زحمت روی آب می‌مانید ولی قادر به حرکت در آب و شنا نخواهید بود. اگر مقدار زیادی از آب این دریا را ببلعید ممکن است سیستم کلیه‌های شما مختل شده و با نمک زیاد مسموم شوید.

۹. دریای مرده، عمیق‌ترین دریای شور جهان است. در عمیق‌ترین محل، عمق آب به ۷۰۰ متر می‌رسد.

۱۰. میلیون‌ها سال بعد از اینکه دریای سوریه خشک شد و رسوبات زیادی از آن به جا ماند، خاک رس و این رسوبات با آب باران به این محل منتقل شده و دریای مرده را تشکیل دادند.

۱۱. همان طور که می‌دانیم مصریان باستان مرده‌ها را مومیایی می‌کردند یکی از موادی که آنها برای مومیایی کردن استفاده می‌کردند آسفالت بود. دریای مرده به صورت طبیعی آسفالت تولید می‌کند و آنها برای برداشت آسفالت به این منطقه می‌آمدند.

دریای مرده

۱۲. در تاریخ اسلام این منطقه محل زندگی قوم لوت بوده است که به خاطر رفتارهای غیراخلاقانه‌ی آنها مورد غضب خداوند قرار گرفتند. خداوند شهر آنها را وارونه کرد و سپس به سر آنها سنگ بارید که در نتیجه دریای مرده به وجود آمد. لوت پیغام خداوند را شنیده و موعظه شد و همسر او که ایمان نیاورد تبدیل به سنگی نمکی شد.

۱۳. در انجیل آمده است که روزی آب دریای مرده آزاد خواهد شد. طبق مطالعه‌ی بعضی محققان دریچه‌هایی در کف دریا به وجود آمده است که بعضی این نشانه‌ها را به نشانه‌های قیامت مرتبط کرده‌اند.

۱۴. حدود ۴۰ سال قبل از میلاد مسیح هرود بزرگ (Herod the Great) در بالای کوه ماسادا (Masada) استراحتگاهی درست کرده بود. او زمانی که شرایط خطرناک می‌شد به این محل پناه می‌آورد. زمانی که یهودیان این محل را غارت کردند مقدار زیادی غنایم به دست آوردند.

دریای مرده

۱۵. زمانی که حضرت داوود از دست شاه اسرائیل یعنی شاول (Saul) فرار می‌کرد به این محل آمد. در کتاب ساموئل (Samuel) آمده است که او در منطقه‌ی این گدی (Ein Gedi) که در نزدیکی دریای مرده بود سکونت گزید.

۱۶. هوای این محل اکسیژن زیادی دارد و این موضوع باعث شده که بسیاری از این محل برای استراحت استفاده کنند.

۱۷. یونانیان باستان دریای مرده را دریای آسفالتیت می‌نامیدند و به آسفالتی که توسط دریا درست می‌شد بیشتر از نمک آن اهمیت می‌دادند. این نام در زمان گذشته بسیار رایج بوده است.

۱۸. از زمان‌های گذشته مردم باور داشتند که این منطقه برای سلامتی بسیار مفید است. از آن زمان،  این محل برای دانشمندان تبدیل به بهشتی برای تحقیق روی سلامتی انسان شده است. مطالعاتی که در این محل انجام می‌شود بیشتر مربوط به سلامت پوست است.

۱۹. از نمک و لجن دریا به منظور درمان بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. مراکز سلامتی که در این منطقه احداث شده‌اند امکان استفاده از این شرایط را مهیا کرده‌اند.

۲۰. از آب دریای مرده، برای تهیه‌ی پتاس استفاده می‌شود که امروزه قیمت بسیار بالایی دارد.

۲۱. در سال ۱۹۴۷ میلادی، چوپانی که در نزدیکی دریا قدم می‌زد، گنجینه‌ای ارزشمند از صدها نسخه‌ی دست نخورده یافت که بعضی از این نسخه‌ها مربوط به انجیل بودند. این نسخه‌ها کمک کرد تا اطلاعات تاریخی مذهبی تکمیل شود.

۲۲. مارک تویان (Mark Twain) در کتاب خود به نام سفر بی‌گناه (The Innocents Abroad) در مورد بازدید خود از دریای مرده نوشته است:

سکوتی مرگبار بر این منطقه حاکم است که باعث افسردگی روح می‌شود. این سکوت شبیه به سکوت مراسم خاکسپاری یا مرگ است.

مشخص است که مارک تواین این دریا را زیاد دوست نداشته است.

دریای مرده

۲۳. برای رسیدن به این منطقه باید از جاده‌ای استفاده کرد که از اسرائیل عبور می‌کند. این جاده بسیار خطرناک بوده و سالانه حوادث زیادی در آن اتفاق می‌افتد.

۲۴. دریای مرده به در حد خطرناکی خشک شده است و پیش‌بینی شده که اگر این روند ادامه پیدا کند احتمال خشکی کامل دریا تا ۵۰ سال آینده وجود دارد. برنامه‌هایی بین اردن و اسرائیل برای انتقال آب به این حوضه وجود دارد.

مطالب مرتبط:

منبع list25

دیدگاه