نکات طلایی برای لذت بردن از یک سافاری خانوادگی

مریم اصلانی
مریم اصلانی دوشنبه، ۱۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
نکات طلایی برای لذت بردن از یک سافاری خانوادگی

سافاری در کنار اعضای خانواده و به‌ویژه کودکان، جذابیتی دو چندان دارد. اما بهتر است از پیش با شرایط لازم برای لذت بردن از یک سافاری خانوادگی آشنا باشید.

سافاری سفری است متفاوت با دیگر گشت و گذارهای معمول، سفری به طبیعت و در کنار طبیعت، سفری که شاید ساده‌ترین دستاوردش، تحکیم دوباره پیوند انسان و مادر طبیعت باشد. اما این سفر مجذوب‌کننده در کنار تجربیات زیبا و خاطره انگیزش، شرایطی خاص دارد که به‌خصوص با حضور کودکان، شاید اندکی سخت به نظر بیاید.

نکات کلیدی برای لذت بردن از یک سافاری خانوادگی

با این حال بسیاری این سختی‌ها را به جان می‌خرند تا لذت طبیعت‌گردی و ماجراجویی را با تمام اعضای خانواده خود به اشتراک بگذارند. با این حال آگاهی از نکات مهم و ضروریات این سبک از گشت‌وگذار، چالش‌های کمتری را پیش روی والدینی می‌گذارد که در حال برنامه‌ریزی برای یک سافاری خانوادگی هستند.

به همین مناسبت در این مجال همراه ما باشید تا با مهم‌ترین شرایط و نکات کلیدی سافاری خانوادگی آشنا شویم. نکاتی که شاید خیلی زود به کار شما هم بیایند.

شرط سنی

نکات کلیدی برای لذت بردن از یک سافاری خانوادگی

بهتر است خانواده‌هایی که قصد تجربه سافاری خانوادگی را دارند، از قبل با مشاوران آژانس‌های مسافرتی خود در این زمینه مشورت کرده و از شرایط سنی خاص کودکان مطلع شوند. هرچند اغلب کمپ‌ها و اقامتگاه‌ها تقریبا به تمامی کودکان از هر سن و سالی خوش آمد می‌گویند، اما درمجموع برای بسیاری از فعالیت‌ها محدودیت سنی ۴ تا ۱۴ سال برقرار است.

بنابراین اگر قصد ثبت نام در یکی از تورهای سافاری آفریقایی را دارید، سن کودکان یکی از جنبه‌هایی است که بهتر است حتما آن را مد نظر قرار دهید. همچنین اگر خود مستقیما به‌دنبال انتخاب مکانی ایدئال برای اقامت خانواده‌تان هستید، قوانین مربوطه به حضور کودکان در کمپ یا اقامتگاه مد نظرتان را به دقت مطالعه کرده و سپس در این زمینه تصمیم‌گیری کنید.

شرط سنی برای فعالیت‌های سافاری

نکات کلیدی برای لذت بردن از یک سافاری خانوادگی

همه فعالیت‌هایی که معمولا حین گشت و گذارهای سافاری انجام می‌شوند، مناسب کودکان در هر سن و سالی نیستند. به‌عنوان نمونه بازدید از زیستگاه گوریل‌ها یا رفتنیگ در رودخانه کارهایی نیستند که بشود آن‌ها را در کنار کودکان کم سن و سال انجام داد. در واقع تجربه این دو فعالیت برای کودکان زیر ۱۵ سال مجاز نیست.

راهپیمایی دیگر کاری است که ممکن است در شمار شروط احتیاطی اقامتگاه یا کمپ محل سکونت شما قرار داشته باشد، به‌خصوص با توجه به خطراتی که ممکن است نه فقط کودکان، که حتی بزرگسالان را هم تهدید کند. مسلما روبه‌رو شدن با شرایط بحرانی آن هم با حضور کودکان کم سن و سال کاری سخت خواهد بود. از سوی دیگر بهتر است والدین از پیش با کودکان خود صحبت کرده و آن‌ها را از شرایط موجود مطلع کنند. در عین حال نحوه مدیریت کودکان در حین فعالیت‌هایی مثل راهپیمایی یا حتی کانو سواری، دیگر مسئله‌ای است که تحت تاثیر رفتار و قدرت کنترل والدین روی فرزندان قرار دارد.

اگر فرزند نوجوانی همراه خود دارید، پرداختن به برنامه‌های سافاری مهیج و در عین حال کم‌خطر، می‌تواند راهی خوب برای متمرکز نگه داشتن و در عین حال سرگرم کردن آن‌ها باشد.

تخفیف‌های ویژه کودکان

نکات کلیدی برای لذت بردن از یک سافاری خانوادگی

مدیریت هزینه یکی از راه‌های مطلوب برای لذت بردن از سافاری است. اما معمولا سافاری با کودکان، شامل چه تخفیف‌هایی می‌شود؟ بهتر است بدانید اغلب کمپ‌ و اقامتگاه‌های سافاری، کودکان بالای دوازده سال را به‌عنوان فردی بزرگسال در نظر گرفته و هزینه‌های مشابهی را برای آن‌ها در نظر می‌گیرند (این مسئله را با شرط سنی مربوط به حضور در فعالیت‌های ویژه سافاری اشتباه نگیرید).

با این حال تعداد محدودی از کمپ یا اقامتگاه‌ها برای کودکان بالای دوازده سال هم تخفیف‌هایی در نظر گرفته‌اند. البته برای دریافت شماری از این تخفیف‌ها حتما باید فردی بزرگسال همراه کودک باشد.

برنامه‌ها و فعالیت‌های مختص کودکان

نکات کلیدی برای لذت بردن از یک سافاری خانوادگی

بسیاری از کمپ‌های سافاری برنامه‌های سرگرم‌کننده و فعالیت‌های مهیج و جالب توجهی را برای کودکان در نظر می‌گیرند. حتی در تعدادی از این مکان‌های یک راهنمای مخصوص خانواده هم حضور دارد که در تورهای سافاری شرکت داشته و به والدین برای کنترل بهتر کودکان کمک می‌کند.

برای کودکان ۴ تا ۸ ساله، این برنامه‌ها اغلب با حضور راهنمایی خبره برگزار می‌شوند که کودکان را به اصطلاح زیر بال و پر خود گرفته و اوقات فراغت آن‌ها را به‌خوبی مدیریت می‌کند. این راهنما معمولا با اجرای یک سری فعالیت مثل قصه گویی، نقاشی و طراحی کردن حیوانات، جمع کردن حشرات و دیگر کارهای سرگرم‌کننده، کودکان را مشغول نگه داشته و از کسل و خسته شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. در عین حال حضور این راهنما به والدین فرصت می‌دهد تا از فعالیت‌های سافاری مختص افراد بزرگسال لذت ببرند.

گاهی فعالیت‌های کودکان شامل راهپیمایی‌های کوتاه در میان بوته‌زارها است که با جمع کردن چیزهایی مثل پر پرندگان، سنگ، برگ و انواع حشرات دنبال می‌شود. حتی ممکن است راهنما حین این راهپیمایی نکاتی را هم به کودکان آموزش دهد، مثل تفاوت رد پا یا حتی فضولات جانوران مختلف.

نکات کلیدی برای لذت بردن از یک سافاری خانوادگی

اغلب والدین دوست دارند تجربیات خود در حیات وحش را با دیگر اعضای خانواده و به‌ویژه با کودکان خود در میان بگذارند. این شاید برای کودکان کم سن و سال سخت باشد، اما معمولا کودکان سنین هشت تا دوازده سال قادر به شرکت در سفرهای سافاری با ماشین یا حتی پیاده‌روی در طبیعت هستند. البته این ایده را نیز گوشه ذهن‌تان نگه دارید که می‌توان با درخواست یک ماشین شخصی، گشت‌وگذار دلپذیرتری را با افراد خانواده تجربه کرد و در عین حال بدون ایجاد مزاحمت برای سایر مسافران، از طبیعت‌گردی لذت برد. به‌علاوه هر زمان کودکان به قدر کافی از گشت‌وگذار خود لذت برده یا احساس خستگی کردند، می‌توانید به کمپ برگردید.

ماشین شخصی

نکات کلیدی برای لذت بردن از یک سافاری خانوادگی

در بسیاری از موارد خانواده‌های حاضر در تورهای سافاری که کودکان کم سن و سالی دارند، برای حضور در تورهای شخصی (با یا بدون حضور راهنما) ابراز تمایل می‌کنند. این مسئله البته هزینه بر است، اما به هر حال منافع و امتیازات خاص خود را دارد. بهتر است از قبل در این زمینه با مشاور گردشگری خود مشورت کرده و از شرایط موجود مطلع شوید.

امکانات خواب

نکات کلیدی برای لذت بردن از یک سافاری خانوادگی

بسته به سن کودکان، کمپ یا اقامتگاه ممکن است شرایط حضور یک بزرگسال در چادر یا اتاق کودکان را فراهم کند. به‌خصوص این مسئله در مورد کودکان کم سن و سال اهمیتی دو چندان داشته و امنیت و سلامت آن‌ها را تضمین می‌کند.

کودکان ممکن است نیمه شب از خواب برخاسته و از چادر خارج شوند، در محوطه کمپ پرسه بزنند یا حتی در مواجهه با حیواناتی که به چادرها نزدیک می‌شوند واکنش بدی نشان داده و در نهایت مورد حمله جانوران قرار بگیرند. به همین خاطر حضور یک فرد بزرگسال حائز اهمیت است.

البته معمولا پرستاران کودک در دسترس مهمانان و مسافران قرار دارند که با حضور خود به والدین اجازه می‌دهند از بودن در کنار یکدیگر لذت برده یا حتی بدون دلواپسی، به صرف عصرانه بپردازند.

وعده‌های خوراکی و زمان سرو غذا

نکات کلیدی برای لذت بردن از یک سافاری خانوادگی

مسئله غذا و زمان سرو آن به‌خصوص برای خانواده‌های حاضر در تورهای سافاری که کودکانی کم سن و سال دارند، بسیار مهم است. به همین خاطر بهتر است از قبل در مورد نیازهای تغذیه‌ای کودکان خود با مشاورتان مشورت کنید، تا شرایط مناسب برای خانواده شما را در نظر بگیرند. در تعدادی از کمپ‌ها شرایط سرو غذا در زمان‌های مناسب (زودتر از معمول) فراهم شده است، البته گاهی این مسئله شرایط خاصی را برای والدین ایجاد می‌کند. اینکه به‌دلایل امنیتی باید حتما یکی از والدین کودکان را حین رفتن به رختخواب و آماده شدن برای خواب، همراهی کند.

امنیت

نکات کلیدی برای لذت بردن از یک سافاری خانوادگی

امنیت یکی دیگر از نکات بسیار مهمی است که حتما باید مد نظر والدین قرار داشته باشد. شرایط خاص حاکم بر فضای کمپ و شروط امنیتی تعیین شده را به خاطر داشته باشید. در این میان مطمئن شوید که کودکان نیز به‌خوبی از این شرایط آگاهی داشته باشند و در عین حال خود نیز با چشم باز مراقب آن‌ها باشید.

در بسیاری از کمپ‌ها، هیچ نرده یا حفاظی وجود ندارد و به همین خاطر بهتر است آن‌ها را نزدیک خود نگه داشته و از آن‌ها مراقبت کنید.

استخرهای شنا

بسیاری از کمپ‌ها و اقامتگاه‌های مقاصد توریستی سافاری، دارای استخرهای شنا هستند. اگر کودک شما هنوز در شنا کردن اعتماد به نفس کافی ندارد، حتما مراقب شنا کردن و زمان حضور او در استخر باشید. شاید حتی بهتر باشد که هنگام شنا کردن آن‌ها را همراهی کنید. این کار ریسک اتقافات ناخوشایند احتمالی را به حداقل می‌رساند.

نکات کلیدی برای لذت بردن از یک سافاری خانوادگی

احتیاطات عمومی

به‌جز موارد فوق، یک سری موارد احتیاطی کلی هم وجود دارد که رعایت آن‌ها سفر شما را به مراتب دلپذیرتر می‌کند به‌عنوان نمونه یکی از موارد مهم محافظت کودکان از گرمای هوا و نور خورشید است. بهتر است حتما کلاه و ضدآفتاب به‌همراه داشته باشید. مسئله دیگر در مورد احتمال ابتلا به بیماری مالاریا است. به همین خاطر بهتر است به‌ویژه هنگام عصر لباس کودکان را بررسی کنید تا بیشترین سطح پوست آن‌ها را پوشانده باشد، این مسئله به‌ویژه در مناطق شیوع مالاریا، حائز اهمیت است.

همچنین به کودکان خود در مورد آب آشامیدنی هشدار داده و از آن‌ها بخواهید تنها از آب‌های فیلتر شده یا بطری‌های آب استفاده کنند.

نکات کلیدی برای لذت بردن از یک سافاری خانوادگی

در اغلب کمپ‌ها و اقامتگاه‌های توریستی تأکیدی خاص روی حفظ آرامش، صلح و البته توجه به توجه به طبیعت وجود دارد. مسائلی که شاید با خصوصیات رفتاری کودکان کم سن و سال تطابق چندانی نداشته باشد. در واقع باید اشاره کنیم که سفر سافاری آن‌قدر که برای بزرگسالان مجذوب‌کننده است، کودکان را درگیر خود نمی‌کند. آن‌ها ممکن است خسته و کسل شده و شروع به شیطنت و بازیگوشی کنند. در این میان والدین باید اطمینان حاصل کنند که سرگرم شدن کودکان‌شان موجود آزار و اذیت یا سلب آرامش دیگر مسافران نمی‌شود.

اما در نهایت قوانین جدید بر ضد قاچاق کودکان از والدین می‌خواهد تا مدارک شناسایی کودکان زیر ۱۸ سال را به کارکنان اداره مهاجرت و نیز خطوط هوایی ارائه کنند. این مسئله حتی زمانی که والدین همراه کودکان خود سفر می‌کنند نیز صدق می‌کند. از سوی دیگر اگر کودک با ولی یا قیم خود سفر می‌کند، داشتن اجازه والدین شرطی اساسی است. در نهایت در نظر داشته باشید که خطوط هوایی بدون ارائه مدارک مورد نیاز اجازه سفر را صادر نمی‌کنند. در نهایت همواره اخبار مربوط به شرایط و مدارک سفر به‌ویژه به آفریقای جنوبی را دنبال کرده و از آن‌ها آگاهی داشته باشید.

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم این نکات برای شما نیز مثمر ثمر بوده باشند.

مطالب مرتبط:

منبع Safaribookings

دیدگاه