بلگراد در یک نگاه

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۱۲ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
بلگراد در یک نگاه

بلگراد پایتخت زیبا و تاریخی کشور صربستان است که به لطف جاذبه‌های تاریخی، مراکز خرید و برنامه‌های شبانه، یکی از شهرهای عالی و مورد توجه گردشگران در اروپا به‌شمار می‌رود.

بلگراد (Belgrade) در استان بلگراد، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر صربستان محسوب می‌شود. این شهر در محل هم‌ریزگاه دو رود بزرگ دانوب و ساوا قرار دارد و بخش تاریخی شهر موسوم به کالمگدان (Kalemegdan) در کرانه‌های سمت راست این دو رود واقع شده است.

بلگراد بر روی بقایای یک شهر باستانی ساخته شده است. اولین زیربنای این شهر در قرن ۳ قبل از میلاد توسط سلت‌ها بنا شد و در طول تاریخ چندین بار تخریب و دوباره ساخته شد. این شهر اروپایی در سال ۱۵۲۱ به دست نیروهای عثمانی افتاد و از آن تاریخ تا سال ۱۸۴۱ ضمیمه آن امپراتوری بود. در این سال بلگراد در خلال نبردهای عثمانی و اتریش از ممالک عثمانی جدا شد و به امپراتوری اتریش-مجارستان پیوست. پس از فروپاشی امپراتوری اخیر در سال ۱۹۱۸ تا ۲۰۰۳ بلگراد، پایتخت یوگسلاوی بود. موقعیت استراتژیک این شهر که در محل هم‌ریزگاه دو رود دانوب و ساوا قرار گرفته، باعث شده است که این شهر از زمان‌های قدیم مورد توجه امپراتوری‌های مختلف قرار بگیرد و تحت سلطه‌ی آنها اداره شود.

بلگراد

نام این شهر در طول تاریخ هزاران بار عوض شده است و هر حکومت و قومی که موفق به فتح آن شدند، نامی برای آن انتخاب کردند. از جمله نام‌های بلگراد در طول تاریخ می‌توان به سینگیدون، آلبا گریکا، آلبا بلگراد، فهراور، نوندورالبا، وی بنبراگ، ویلگراد و بسیاری نام‌های دیگر اشاره کرد.

شهر بلگراد حدود ۳٫۶ درصد از مساحت خاک صربستان را شامل می‌شود و ۱۵ درصد از جمعیت این کشور در بلگراد ساکن هستند. زبان رسمی مردم،‌ صربی و واحد پول‌شان، دینار صربستان است. این شهر مساحتی معادل ۳۵۹٫۹۶ کیلومتر مربع دارد و جمعیتی بالغ بر ۱,۳۷۴ میلیون در آن زندگی می‌کنند. ۹۸ درصد مردم به ارتدوکس و ۱٫۲۹ درصد به اسلام اعتقاد دارند. بر اساس نظرسنجی‌های بین‌المللی، صرب‌ها جز مهمان‌نوازترین انسان‌های روی زمین هستند. مهمان‌نوازی به‌نوعی باور قدیمی در بین آن‌ها تبدیل شده است و درواقع مهمان‌نوازی را معادل خشنودی خداوند می‌دانند.

بلگراد

آب و هوای گرم و معتدلی دارد و  بارندگی در تمام سال بسیار زیاد است؛ این اتفاق حتی در خشک‌ترین ماه سال نیز رخ می‌دهد. بهترین زمان سفر به بلگراد، ماه‌های تابستانی است. البته در مجموع بلگراد یک مقصد گردشگری چهار فصل است و در هیچ کدام از ماه‌های سال برای سفر به این شهر محدودیت نخواهید داشت.

از دیدنی های بلگراد می‌توان به موزه‌ی نیکولا تسلا، پارک تاسمجدان، پارک قدیمی کالمگدان، گردشگاه ساحلی آدا سیگانلیا، موزه هنرهای معاصر، موزه ملی صربستان، میدان جمهوری، مجلس شورای ملی، کلیسای سنت ساوا، باغ وحش بلگراد، کلیسای روزیکا و مجسمه ویکتور کالِمِگدان اشاره کرد که باید در تور صربستان از آن‌ها دیدن کنید.

بلگراد

برای تهیه سوغاتی می‌توانید اقلامی نظیر کفش‌های چرمی Opanci، مگنت یخچال، ژاکت Sirogojno،‌ عروسک‌هایی با لباس سنتی، خانه‌های سنتی مینیاتوری، زیورآلات سنتی، جوراب‌های پشمی،‌ رومیزی‌های گلدوزی شده و گلیم Pirotski خریداری کنید.

گالری عکس‌های بلگراد صربستان

مطالب مرتبط:

منبع kojaro

دیدگاه