ساماندهی ورود خودروهای آفرود به کویر مرنجاب

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی یکشنبه، ۱۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۰
ساماندهی ورود خودروهای آفرود به کویر مرنجاب

در کویر مرنجاب ورود خودروهای آفرود و سافاری ممنوع نشده، بلکه در حال سامان‌دهی است.

حکم ممنوعیت ورود خودروهای دو دیفرانسیل و موتورهای کراس به مناطق کویر  آران و بیدگل به ویژه مرنجاب را پاییز سال گذشته دادستان آران و بیدگل درحالی صادر کرد که به گفته محسن یارمحمدیان معاون گردشگری استان اصفهان، تخریب زیست‌محیطی حاصل از ورود این خودروها تهدیدآمیز و غیرقابل جبران شده بود.

به گفته این مقام مسئول، در آبان‌ماه سال ۹۶ پس از ورود همزمان ۷۵۰ دستگاه خودروی دو دیفرانسیل در یک روز به کویر مرنجاب، حکم دادستانی صادر شد. اینک پس از گذشت یک سال از اجرای آن حکم، حسین انصاری‌فرد رییس کلوب سافاری استان‌های جنوب غرب کشور و اصفهان از اجرای طرح سامان‌دهی ورود خودروهای دو دیفرانسیل در کویر مرنجاب و برداشته شدن آن ممنوعیت خبر داد.

انصاری فرد با بیان این‌که طرح سامان‌دهی ورود خودروهای دو دیفرانسیل با هماهنگی شواری تامین استان و مجموعه‌های مرتبط در استان اصفهان و با همراهی نیروی انتظامی در حال اجرا است، گفت:

این طرح در مرحله نخست برای خودروهای دو دیفرانسیل و در مسیر قبلی مرنجاب اجرا می‌شود و در ادامه به خودروهای سواری تسری پیدا خواهد کرد.

وی درباره شرایط ورود این خودروها توضیح داد که خودروهای دو دیفرانسیل برای ورود به کویر مرنجاب باید مجوز ورود را از کلوب سافاری که در شهرستان آران و بیدگل و در محدوده کویر مرنجاب مستقر شده است دریافت کنند. این مجوز در عرض سه تا چهار دقیقه و به‌صورت رایگان صادر می‌شود. شرایط دریافت آن نیز ثبت مشخصات، تایید ایمنی و ارائه مدارک خودرو و راننده و همچنین ارائه بیمه تمام سرنشینان است.

رییس کلوب سافاری استان‌های جنوب غرب کشور و اصفهان با بیان این‌که اجرای طرح سامان‌دهی آفرود و سافاری در مناطق کویری برای پیشگیری از اعمال ممنوعیت‌هایی مشابه آنچه در سال گذشته اتفاق افتاد، است، گفت:

تخریب‌های جدی زیست محیطی و صدمات جانی بر اثر واژگونی خودروها و گم شدن در دریاچه نمک و رمل‌ها با ورود بی‌قاعده این خودروها به دنبال داشته که در جریان تکمیل این طرح و برای ضابطه‌مند کردن ورود این خودروها، قرار است مسیرهایی مشخص شده و راهنماهای محلی با خودروها همراه شوند.

امداد سافاری در جاده‌ها و دریاچه نمک مرنجاب نیز به گفته ایشان از هفته‌های آینده مستقر و سرعت خودروها کنترل خواهد شود. برای کاهش آسیب‌ها نیز تکنیک‌های سافاری و آفرودسواری در این مناطق نیز آموزش داده می‌شود.

انصاری‌فرد از استقبال آفرودسوارها از این طرح خبر داد و افزود:

تنها ۴۰۰ خودرو در روز پنجشنبه ثبت اطلاعات شدند و مجوز ورود به مرنجاب برای آن‌ها صادر شد. از هفته آینده صدور این مجوزها سیستمی خواهد شد تا سرعت بیشتر شود. اعضای کلوب سافاری نیز در منطقه حضور دارند تا کنترل میدانی انجام شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه