آرامگاه محمد غزالی؛ در انتظار تخصیص بودجه ساماندهی

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان شنبه، ۱۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۵
آرامگاه محمد غزالی؛ در انتظار تخصیص بودجه ساماندهی

آرامگاه غزالی، دو سال است که در انتظار ساماندهی محوطه برای حضور گردشگران داخلی و خارجی باقی مانده، اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

آرامگاه منسوب به امام محمد غزالی،  فیلسوف و عارف نامدار قرن پنجم هجری در محوطه تاریخی شهر توس (در ۲۵ کیلومتری شمال مشهد) پس از گذشت ۲ سال از قرار گفتن در دستور کار ساماندهی، هنوز برای حضور گردشگران آماده نیست. ابوالفضل مکرمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی در این‌باره گفته است:

با توجه به اینکه مدفن منتسب به غزالی در عرصه تاریخی شهر توس قرار دارد، هرگونه عملیات اجرایی باید با مطالعه و ملاحضات تاریخی انجام شود. برنامه ریزی در این زمینه و نهایی شدن مطالعات طرح ساماندهی احتمالا تا پایان امسال زمان می‌برد.

احسان زهره‌ وندی، مدیر پایگاه میراث فرهنگی منظر تاریخی توس هم درباره این مکان گفت:

طرح اولیه ساماندهی آرامگاه غزالی به صورت کارشناسی در منطقه انجام شده و پس از پایان، به اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی، تحویل داده شده است. پیش بینی شده است که در حدود ۲٫۵ تا ۳ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی این آرامگاه نیاز باشد که در انتظار تصویب نهایی است.

او در ادامه افزود:

با توجه به آغاز فصل بارندگی و سرما، قطعا اجرای طرح ساماندهی حتی در صورت نهایی شدن، امکان پذیر نیست و باید تا پایان فصل بارش صبر کرد. در حال حاضر به دلیل نبود گیت فروش بلیت، تعداد بازدیدکنندگان این محوطه مشخص نیست، اما این محل نیز علاقه‌مندان خاص به خود را دارد.

او در انتها اشاره کرد:

پیش از پیدا شدن محل دفن غزالی، یادمانی در جوار هارونیه برای وی ساخته شده بود. طی کاوش‌های باستان‌ شناسی در محل قبرستان سفالقان در سال ۱۳۷۳، مزاری پیدا شد که به امام محمد غزالی منسوب و آن، همان مزار فعلی است.

عکس: گوگل مپ

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه