چگونه برای رفتن به سفر زمینی طولانی آماده شویم؟

مهتاب خسروشاهی
مهتاب خسروشاهی پنجشنبه، ۲۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
چگونه برای رفتن به سفر زمینی طولانی آماده شویم؟

 سفر زمینی بهترین راه برای دیدن گوشه‌ و کنارهای کشور، روبرو شدن با تجربه‌های تازه و خاطره‌انگیز، و لمس طبیعت است. اما پیش از سفر باید برنامه‌ریزی کنیم.

برای دیدن کشور بزرگی مثل ایران، سفر زمینی بهترین گزینه است. در استان‌ها و شهرهای مختلف جاده‌های زیبا، جاذبه‌های ریز و درشت و منظره‌های جذاب و تماشایی پیدا می‌شود که در سفر هوایی از دست می‌روند. حس و حال سفر وقتی در دل آدم جان می‌گیرد که ردیف درختان کنار جاده را ببینیم، با مردم محلی حرف بزنیم و هنگام رانندگی غروب آفتاب را تماشا کنیم.

راهش این است که مرخصی طولانی بگیریم، چمدان‌ها را در ماشین بگذاریم و سفر را آغاز کنیم. اما پیش از زدن به دل جاده، لازم است هم ما و هم ماشین‌آماده شویم. کارهای آماده‌سازی را برای شما فهرست کرده‌ایم.

بخش اول: برنامه‌ریزی سفر زمینی

گوگل مپ

۱. از قبل به مقصدهای سفر فکر کنید

جاهای اصلی را که می‌خواهید ببینید، مشخص کنید و تصمیم بگیرید چه زمانی قرار است آن‌جا باشید. فاصله‌ی بین شهرها را بررسی کنید. مثلا فاصله بین شهرهای شمالی کوتاه‌تر است، اما در بقیه‌ی استان‌ها ممکن است فاصله‌ها بیشتر باشند. درباره‌ی مدتی که در هر روز می‌توانید رانندگی کنید، برآورد منطقی داشته باشید.

  • استفاده از نقشه‌های کاغذی به‌خاطر دقت‌شان، هنوز کار درستی است. اگرچه خیلی‌ها نقشه‌های آنلاین ر ا ترجیح می‌دهند. فراموش نکنید مدام گوگل‌ مپ را چک کنید.
  • یادتان باشد اگر بخواهید ۶ روز در هفته و ۱۰ ساعت در روز رانندگی کنید، اصلا به شما خوش نمی‌گذرد.

 ۲. برنامه‌ی غذایی را مشخص کنید

فهرستی از رستوران‌هایی را که در سفر می‌خواهید به آنها سر بزنید، بنویسید. سایت‌هایی مثل فیدیلیو، تریپ‌ادوایزر یا گوگل‌ مپ به شما کمک می‌کنند، رستوران‌های خوب و نزدیک را پیدا کنید.

از افراد محلی هم می‌شود سراغ غذاخوری‌های باکیفیت را گرفت. همیشه برنامه‌ی غذایی را می‌شود تغییر داد. به‌هر حال نباید گرسنه بمانید یا تمام طول راه چشم به جاده بدوزید تا یک رستوران پیدا کنید.

اگر وگان هستید یا باید غذاهای بدون گلوتن مصرف کنید، بهترین گزینه این‌ است که سری به سوپرمارکت بزنید و کمی خرید کنید. در سوپرمارکت‌های کوچک و بزرگ همیشه می‌شود غذاهای آماده و نیمه‌آماده یا میوه و سبزیجات بسته‌بندی پیدا کرد.

۳. گاهی آشپزی کنید

سفر زمینی

اگر بخواهید چند روز در یک شهر بمانید، اجاره‌ی اقامتگاه و آشپزی کردن کار منطقی به‌نظر می‌رسد. اگر خودتان غذا بپزید، در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده‌اید. ضمن این‌که با شروع دوباره‌ی سفر، غذای آماده و خانگی همراه دارید.

۴. هتل رزرو کنید

این‌که بدون هدف به مسیرتان ادامه بدهید و شب در هر هتلی که سر راه بود بمانید، هیجان‌انگیز به‌نظر می‌رسد. اما ممکن است هتلی با قیمت مناسب پیدا نکنید و مجبور شوید بیشتر از آن‌چه برنامه داشتید، از بودجه‌ی سفر هزینه کنید. شاید مجبور به ادامه‌ی راه و پیدا کردن هتل در شهر بعدی شوید، یا در جایی اقامت کنید که آن‌را نپسندید.

  • در سفرهای زمینی طولانی نمی‌شود پیش‌بینی دقیقی برای اقامت شب‌ها انجام داد. اما از یکی، دو شب قبل می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم و هتل‌مان را رزرو کنیم. در برنامه‌ریزی‌ها دقیق باشید، اما سخت نگیرید.

بخش دوم: آماده کردن همه‌ی وسایل

۱. ماشین را بررسی فنی کنید

بررسی فنی ماشین

ایمنی ماشین در سفر خیلی مهم است. قرار نیست در میانه‌ی راه به‌خاطر ایرادهای جزیی ماشین مجبور به توقف یا درگیر تعمیرگاه شوید. حتا اگر تا امروز هیچ مشکلی وجود نداشته، لازم است قبل از سفر بررسی شود تا با خیال آسوده راهی شوید. پیشنهاد می‌کنیم دو هفته قبل از سفر وقت تعمیرگاه بگیرید و از تعویض روغن، تنظیم باد، تعویض فیلتر‌های هوا، بنزین و بررسی لاستیک زاپاس، همه‌ی خرده‌کاری‌ها را انجام دهید. این دو هفته زمان کافی است تا اگر ماشین نیاز به تعمیر دارد، برنامه‌ی سفر سر جایش بماند و مجبور به تغییر آن نشوید.

۲. از قبل چمدان ببندید

بستن چمدان

پیش از چمدان بستن، پیش‌بینی هواشناسی برای شهرهای مقصد را چک کنید. ممکن دمای هوای این شهرها از محل زندگی شما بالاتر یا پایین‌تر باشد. لباس‌هایی را بردارید که برای لایه لایه پوشیدن مناسب باشند. در این صورت وقتی دمای هوا تغییر کند، با کم‌ یا زیاد کردن یک لایه لباس، احساس بهتری خواهید داشت. در سفر جاده‌ای و زمینی مدت زیادی در ماشین هستید. پس راحت لباس بپوشید. لباس‌های تنگ، یا کفش پاشنه‌دار در مدت کوتاهی شما را خسته خواهد کرد.

۳. اسنک ببرید

اسنک در سفر

خوب است همیشه کمی خوراکی یا اسنک همراه داشته باشید. در سفر زمینی زیاد پیش می‌آید که گرسنه شوید اما هنوز به شهر مقصد نرسیده باشید. پیشنهاد ما چیپس، بیسکوییت شور مثل ترد، چوب‌شور، پاپ‌کورن،‌ یا گزینه‌های سالم‌تری مثل نان و پنیر، نان و کره بادام زمینی، میوه خشک، مغز و میوه‌ی تازه است.

۴. غذاهای فاسدشدنی را در یخدان قرار دهید

ماست، پنیر و مواد غذایی مشابه باید در جای خنک باشند. آب و نوشیدنی‌های دیگر را هم می‌توانید خنک و گوارا نگه دارید. پس یخدان را فراموش نکنید که خیلی به‌درد می‌خورد. هر روز یخ تازه بخرید و همیشه آن‌را خنک نگه دارید. شب‌هایی که در هتل می‌مانید، می‌توانید یخ خشک را در فریزر گذاشته، روز بعد از آن استفاده کنید.

بخش سوم: آمادگی برای مواقع اضطراری

کیف اضطراری

۱. کیف اضطراری را آماده کنید

جعبه‌ی کمک‌های اولیه و لوازم اضطراری باید دردسترس باشند. آب رادیاتور، کپسول آتش‌نشانی، چراغ‌قوه، تسمه یا سیم بکسل ماشین، جعبه‌ی ابزار ماشین، روغن موتور، روغن ترمز، پتو، جعبه‌ی کمک‌های اولیه‌ی پزشکی، آب آشامیدنی و غذای فاسدنشدنی را در یک کیف قرار بدهید و دردسترس بگذارید.

۲. لاستیک زاپاس سالم همراه ببرید

جک، آچار چرخ و وسایل لازم برای عوض کردن لاستیک پنچر در ماشین داشته باشید. اگر به‌خاطر تعویض پنچری مجبور شوید دنبال تعمیرگاه بگردید یا منتظر ماشین‌های امدادخودرو بمانید، دیگر چطور سفر به‌شما خوش بگذرد؟

۳. نگهداری از ماشین را بلد باشید

امداد خودرو

خوب است بلد باشید کارهای ساده‌ی مربوط به ماشین را خودتان انجام دهید. اگر لازم بود، خودتان لاستیک پنچر را عوض کنید، آب و روغن ماشین را چک کنید، به‌خصوص اگر در هوای خیلی سرد یا گرم سفر می‌کنید.

  • برای چک کردن روغن ماشین، اول باید کاپوت ماشین را بردارید، گیج را بیرون بکشید و با دستمال روشن تمیز کنید. حالا دوباره گیچ را در محل خودش قرار می‌دهید. وقتی دوباره گیج را بیرون آوردید، سطح روغن را می‌بینید. اگر کمتر از جایی باشد که نشان‌گر قرار دارد، لازم است روغن بریزید.
  • آب رادیاتور یکی دیگر از مواردی‌ است که باید چک شود. کاپوت را بردارید و مخزن کمکی را بررسی کنید. مقدار مایع درون آن باید بین دو خط نشانگر باشد.

۴. هم پول نقد همراه داشته باشید و هم کارت اعتباری

گاهی ممکن است بخواهید از جایی آب و غذا بخرید که فقط پول نقد قبول می‌کنند. از طرف دیگر، ممکن است هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده‌ای مثل تعمیر ماشین پیش بیاید و به پولی بیشتر از وجه نقد موجود نیاز داشته باشید. پس لازم است کارت اعتباری و وجه نقد هر دو همراه‌تان باشند.

۵. شماره‌های امداد خودرو را بلد باشید

همیشه می‌توانید با پشتیبانی امداد خودرو تماس بگیرید. کافی است بدانید پشتیبان ماشین شما کدام شرکت است و شماره‌اش را در تلفن همراه ذخیره کنید.

مطالب مرتبط:

منبع wikihow

دیدگاه