نیل یا آمازون؟ کدام یک طولانی ترین رود جهان است؟

شاهین قربانعلی نیا
شاهین قربانعلی نیا یکشنبه، ۲۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
نیل یا آمازون؟ کدام یک طولانی ترین رود جهان است؟

برخی رود نیل و برخی رود آمازون را طولانی‌ترین رود جهان می‌دانند. به نظر شما حق با کیست؟ رود نیل طولانی تر است یا آمازون؟

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۸/۲۷ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۳/۰۱ به‌روزرسانی شده است.

شاید باورش سخت باشد، اما هنوز بحث‌های فراوانی در مورد اندازه‌ طولانی‌ترین رودهای جهان وجود دارد. در دنیای ما وجود رودها برای تجارت، کشاورزی و بقای نسل بشر بسیار ضروری است، اما با همه‌ پیشرفتی که در علم و تکنولوژی وجود داشته، اندازه‌گیری طول رودها هنوز امری تقریبی است تا حدی که طی سال‌های گذشته بر سر اینکه طولانی‌ترین رود جهان آمازون است یا نیل، اختلاف نظر وجود داشته است. در لیستی که در ادامه مشاهده می‌کنید تلاش شده است تا ترتیب اندازه‌ طول رودها با نظر اکثریت جامعه‌ علمی هماهنگی داشته باشد.

۲۵. رود سالوین

رود سالوین در میان مناطق جنگلی سرسبز

عکس‌ از وب‌سایت list25

سالوین (Salween) که در زبان چینی به معنی «رود خشمگین» است، طولی به‌اندازه‌ حدود ۲۸۱۵ کیلومتر دارد و از فلات تبت (Tibetan Plateau) به دریای آندامان (Andaman Sea) در جنوب‌شرقی آسیا می‌ریزد.

۲۴. سیحون

عکس ماهواره ای از رود سیحون

عکس‌ از وب‌سایت list25

سیردریا (Syr Darya) یا سیحون نام رودی در آسیای میانه است که از کوهستان تیان شان (Tian Shan) در قرقیزستان سرچشمه می‌گیرد و مسافتی حدود ۲۲۱۲ کیلومتر را طی می‌کند و سرانجام به دریاچه آرال (Aral Sea) ختم می‌شود.

۲۳. رود سائو فرانسیسکو

منظره غروب خورشید و رود سائو

عکس‌ از وب‌سایت list25

سائو فرانسیسکو (São Francisco) نام رودی در کشور برزیل است که طولی حدود ۲۹۱۴ کیلومتر دارد و طولانی‌ترین رودی است که به‌طور کامل در خاک برزیل جریان دارد. این رود همچنین چهارمین رود طویل در آمریکای جنوبی است.

۲۲. رود سند

رود سند در میان مناطق کوهستانی

عکس‌ از وب‌سایت list25

رود سند یا رود ایندوس (Indus River) رود بزرگی است که در کشور پاکستان جریان دارد. این رود از تبت غربی در چین و نواحی شمالی هند نیز عبور می‌کند.

۲۱. رود یوکان

آب‌های خروشان رود یوکان

عکس‌ از وب‌سایت list25

رودخانه‌ یوکان (Yukon River) یکی از مسیل‌های اصلی در شمال‌غربی آمریکای شمالی است. منبع این رود در بریتیش کلمبیا (British Columbia) در کانادا واقع شده و نام این رود برگرفته از منطقه‌ یوکان است. نیمه‌ پایینی این رود در ایالت آلاسکا در آمریکا قرار گرفته است. این رود طولی به‌اندازه‌ ۳۱۹۰ کیلومتر دارد و به دریای برینگ (Bering Sea) در دلتای یوکان.کاسکوکویم (Yukon.Kuskokwim) ختم می‌شود.

۲۰. رود پوروس

رور پوروس (Purus) انشعابی از رود آمازون در آمریکای جنوبی است. حوضه‌ آبریز این رود ۶۳۱۶۶ کیلومتر مربع است.

۱۹. رود مادیرا

خانه های وسلایی اطراف رود مادیرا

عکس‌ از وب‌سایت list25

رود مادیرا (Madeira River) یک مسیر آبی اصلی در آمریکای جنوبی است و طولی حدود ۳۲۵۰ کیلومتر دارد. این رود طولانی‌ترین انشعاب رود آمازون است.

۱۸. اروند رود

منظره رود اروند و غروب خورشید

عکس‌ از وب‌سایت list25

اروندرود (Shatt al.Arab) نام رودی در جنوب‌غربی آسیا است که ۲۰۰ کیلومتر طول دارد. این رود از تلاقی دو رود دجله (Euphrates) و فرات (Tigris) در شهر قرنه‌ از استان بصره در عراق تشکیل شده است.

۱۷. رود ولگا

پل فلزی و رود ولگا در روسیه

عکس‌ از وب‌سایت list25

رود ولگا (Volga) طولانی‌ترین رود در قاره‌ اروپا است. این رود همچنین از نظر حجم دبی نیز بزرگ‌ترین رود این قاره محسوب می‌شود. رود ولگا از مرکز روسیه جریان پیدا می‌کند.

۱۶. رود توکانتینس

رود توکانتینس (Tocantins) نام رودی در برزیل است که در زبان توپی (Tupi) که یکی از زبان‌های بومی آمریکا است، به معنی «منقار پرنده‌ توکان» است. این رود با طولی به‌اندازه‌ ۲۶۴۰ کیلومتر از جنوب به شمال جریان دارد.

۱۵. رود مورای

رودخانه عریض مورای

عکس‌ از وب‌سایت list25

رود مورای (Murray River) طولانی‌ترین رود استرالیا است؛ با طولی به‌اندازه‌ ۲۳۷۵ کیلومتر از کوهستان آلپ استرالیا جریان پیدا می‌کند و به دریاچه الکساندرینا (Alexandrina) می‌ریزد.

۱۴. رودخانه نیجر

رودخانه‌ نیجر سومین رود طویل در آفریقا است. این رود انشعاب اصلی رود بنوئه (Benue River) است.

۱۳. رود مکنزی

گیاهان اسطوخودوس در اطراف رود مکنزی

عکس‌ از وب‌سایت list25

رود مکنزی (Mackenzie River) طولانی‌ترین رود کانادا است. این رود از میان یک ناحیه‌ وسیع جنگل و توندرا جریان دارد و به‌طور کامل در نواحی شمال غرب کشور قرار گرفته است. 

۱۲. رود مکونگ

کشتی چوبی تفریحی در ساحل رود مکونگ

عکس‌ از وب‌سایت list25

رود مکونگ (Mekong) رودی در جنوب‌شرقی آسیا است. این رود دوازدهمین رود طویل دنیا  و هفتمین رود طویل آسیا است. طول تخمینی آن ۴۳۵۰ کیلومتر است. 

۱۱. رود لنا

رود لنا (Lena) شرقی‌ترین رود از بین سه رود بزرگ سیبری است که به اقیانوس منجمد شمالی می‌ریزد.

۱۰. رود آمور

آب و هوای شرجی اطراف رود آمور

عکس‌ از وب‌سایت list25

رود آمور (Amur) که با نام هلیونگ‌جیانگ (Heilong Jiang) نیز شناخته می‌شود، دهمین رود طویل جهان است که مرز بین خاور دور روسیه و شمال‌شرق چین را تشکیل می‌دهد.

۹. رود کنگو

قایق های سنتی اطراف رود کنگو

عکس‌ از وب‌سایت list25

رود کنگو (Congo) رودی در آفریقا و عمیق‌ترین رود جهان است که عمقی به طول ۲۲۰ متر دارد. این روز سومین رور بزرگ جهان از نظر حجم دبی است.

۸. رود پانارا

رود پانارا (Paraná River) رودی در میانه‌ مرکزی آمریکای جنوبی است که با طولی به‌اندازه‌ ۴۸۸۰ کیلومتر از برزیل پاراگوئه و آرژانتین عبور می‌کند. این رود دومین رود طویل آمریکای جنوبی است.

۷. رود اب

ساحل سنگی رود اب

عکس‌ از وب‌سایت list25

رود اب (Ob River) یک رود بزرگ در غرب سیبری در روسیه و هفتمین رود طویل جهان است. این رود غربی‌ترین رود از بین سه رود بزرگ سیبری است که به اقیانوس منجمد شمالی می‌ریزد.

۶. رود زرد

رود زرد (Yellow River) یا رود هانگ‌هی (Huang He) با طول ۵۴۶۴ کیلومتر دومین رود طویل چین و ششمین رود طویل جهان است.

۵. رود ینی‌ سئی 

دشت وسیع رود ینی سئی

عکس‌ از وب‌سایت list25

رود ینی‌سئی (Yenisei) طولانی‌ترین رودی است که به اقیانوس منجمد شمالی ختم می‌شود. این رود از مغولستان سرچشمه گرفته و از نواحی شمالی عبور کرده و به خلیج ینی‌سئی در دریای کارا (Kara Sea) ختم می‌شود.

۴. رود می‌ سی‌ سی‌ پی

پل و ساختمان های مدرن اطراف رود می سی سی پی

عکس‌ از وب‌سایت list25

رود می‌سی‌سی‌پی (Mississippi River) طولانی‌ترین رود آمریکای شمالی است که به‌طور کامل در آمریکا جریان دارد. این رو از شمال ایالت مینه‌سوتا شروع می‌شود و به‌اندازه ۴۰۷۰ کیلومتر مسیری پرپیچ و خم را رو به جنوب طی می‌کند تا سرانجام به دلتای رود می‌سی‌سی‌پی در خلیج مکزیک ختم می‌شود. 

۳. رود یانگ‌ تسه

آسمان ابری بر فراز رود یانگ تسه

عکس‌ از وب‌سایت list25

رود یانگ‌تسه (Yangtze) یا چانگ‌جیانگ (Chang Jiang) طولانی‌ترین رود آسیا و سومین رود طویل جهان است. این رود با طول ۶۴۱۸ از یخچال‌های فلات تبت.چینگهای (Qinghai.Tibet Plateau) در استان چینگهای (Qinghai) چین شروع و به دریای شرقی چین در شانگهای ختم می‌شود.

۲. رود آمازون

مسیر مارپیچ رود آمازون

عکس‌ از وب‌سایت list25

رود آمازون (Amazon River) در آمریکای جنوبی دومین رود طویل جهان و از نظر حجم آب بزرگ‌ترین رود جهان است. همچنین رود آمازون عریض‌ترین رود جهان محسوب می‌شود.

۱. رود نیل

قایق های بادی در رود نیل

عکس‌ از وب‌سایت list25

رود نیل (Nile) رودی بزرگ در شمال شرق آفریقا است که به شمال جریان دارد و به‌عنوان طولانی‌ترین رود جهان شناخته می‌شود. این رود ۶۶۵۰ کیلومتر طول دارد.

مطالب مرتبط:

منبع list25

دیدگاه