زندان بدنام La Model اسپانیا در کمتر از یکسال تغییر کاربری یافت

نوشین زندی سوهانی
نوشین زندی سوهانی شنبه، ۱۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
زندان بدنام  La Model اسپانیا در کمتر از یکسال تغییر کاربری یافت

 ساختمان زندان‌ها ممکن است به دلایل مختلفی تغییر کاربری داده و برای منظور دیگری مورد استفاده قرار گیرند. در اسپانیا یکی از زندان‌های مخوف به یک مکان توریستی تبدیل شده است.

زندان بدنام La Model در اسپانیا سرانجام در ماه ژوئن ۲۰۱۷، درست قبل از یکصد و سیزدهمین سال تاسیسش، درهایش را به روی زندانیان بست. هرچند دوباره در همین سال درهایش باز شد، ولی این‌بار هدف پذیرش توریست‌ها بود.

تورهای رایگان به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد بعضی از بخش‌های زندان شامل حیاط ورزشی، سلول‌ها، اتاق ملاقات، و همینطور مکان‌هایی مثل کتابخانه کوچک و حتی دندان‌پزشکی آنجا را ببینند.

زندان La Model‌ چنانچه از نامش پیدا است، در اصل به‌عنوان یک زندان ابتکاری و به‌عنوان مدل ایجاد شد و از پایان نامه فیلسوف انگلیسی به نام جرمی بنتام Jeremy Bentham الهام گرفته شد. این ساختمان بزرگ و تا حدودی زیبا که توسط Vinyals Sabaté و Josep Domènech Estap طراحی شد، شامل یک برج کنترل مرکزی با شش دالان بود که از قسمت مرکزی به سمت خارج کشیده شده بودند. در زمان خود، آن ساختمان یک موسسه پیشرفته محسوب می‌شد که حتی مغازه و آرایشگاه هم داشت.

زندان

زندان طوری ساخته شد که ۱۰۰۰ نفر زندانی را در خود جا دهد، اما در طی جنگ‌های داخلی اسپانیا، این تعداد تا ۱۳۰۰۰ نفر افزایش یافت. تور بازدیدکنندگان را به داخل سلول‌های کوچک زندان می‌برد، جاییکه زندانی‌ها در شرایط محدود و کثیف زندگی می‌کردند. خیلی از سلول‌ها همانطور که بوده‌اند، بدون تغییر باقی مانده‌اند و حتی نقاشی‌های روی دیوارها که از ساکنین قبلی باقی مانده‌اند، همچنان مشاهده می‌شوند.

زندان

خیلی از زندانیان زندان La  Model، به‌خصوص در زمان رژیم فرانکو، زندانیان سیاسی بودند و در طی این زمان حدود ۱۰۰۰ نفر درون زندان اعدام شدند. تور حتی شامل بازدید از اتاق اعزام هم می‌شود، جاییکه این اعدامی‌ها زمانی را در آنجا بوده‌اند. امروزه همه چیزی که از آن باقی مانده، یک متر مکعب سیمان است که صندلی اعدام روی آن قرار داشت.

تا دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، زندان La Model یک محل ترسناک و وحشتناک بود، چیزی دور از آنچه واقعا برای آن ساخته شده بود. خشونت، قتل، خودکشی و مواد مخدر عادی بود و شهر در اطراف آن گسترش پیدا کرده و مشکلاتی را بین همسایه‌های زندان و زندانیان بوجود آورده بود. تا قرن بیست و یکم، La Model به وضعیتی درآمد که نیازمند تعمیر بود و بازسازی آن خیلی هزینه‌بر بود.

زندان

درحالیکه درباره آینده کل زندان هنوز تصمیم قاطعی گرفته نشده، در سال ۲۰۱۹ یک فضای یادبود در آن ایجاد خواهد شد که شامل نمایشگاه‌هایی درباره تاریخ زندان و زندانیانی است که در آن زندگی کرده‌اند.

اخیرا تورهای رایگان همراه با راهنما در La Model در روزهای جمعه از ساعت ۳ تا ۶ بعدازظهر و شنبه‌ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ بعدازظهر انجام می‌شود. همچنین نمایشگاه، که به‌طور موقت میزبان نمایشگاه هنری است، در همان ساعات باز است. این نمایشگاه همچنین روزهای یکشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱ بعدازظهر میزبان بازدیدکنندگان است.

 

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه