ظرفیت تبدیل ورامین به قطب گردشگری استان تهران وجود دارد

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی پنجشنبه، ۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰
ظرفیت تبدیل ورامین به قطب گردشگری استان تهران وجود دارد

ورامین با دارا بودن طبیعت بکر و دست‌نخورده، تالاب های فصلی، اراضی وسیع کشاورزی و آثار تاریخی فراوان ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری استان تهران را دارد.

حسین کاغذلو فرماندار شهرستان ورامین بیان کرد که ورامین با ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت، ۳۰۰ هزار نفر جمعیت و یک هزار و ۴۰۰  کیلومتر مربع کویر که در حاشیه استان‌های سمنان، قم و اصفهان واقع شده، یکی از مناطق مهم استان تهران به شمار می‌رود.

به گفته ایشان ورامین ظرفیت تبدیل شدن به قطب گردشگری استان تهران را با داشتن بیش از ۴۰۰ محوطه و اثر تاریخی، طبیعت بکر و دست‌نخورده، تالاب‌های فصلی و اراضی وسیع کشاورزی دارد.

وی در ادامه افزود که بیش از ۴۰۰ اثر و محوطه تاریخی در این شهرستان وجود دارد که ۷۵ اثر شاخص از این تعداد، در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده که از جمله این آثار به مسجد جامع، برج آرامگاهی علاءالدوله و مقبره امامزاده یحیی اشاره کرد.

فرماندار شهرستان ورامین تصریح کرد:

تالاب فصلی بندعلیخان، یکی دیگر از جاذبه‌های بسیار مهم طبیعی شهرستان ورامین است که در برابر پیشروی کویر و ایجاد ریزگردها به‌عنوان یک عارضه طبیعی، سد مستحکمی محسوب می‌شود.

به گفته ایشان هر چند که طی چند سال گذشته به دلیل کاهش نزولات جوی و عدم ورودی آب، این تالاب با مشکل خشکی مواجه شده بود، ولی با افزایش میزان نزولات جوی و ورودی آب، این تالاب طی ماه‌های اخیر حیات مجدد گرفته و به یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری منطقه با ورود پرندگان آبزی تبدیل شده است.

ایشان با اشاره به این که اقتصاد شهرستان ورامین بر پایه کشاورزی استوار است، ادامه داد که بیش از ۳۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان ورامین سالانه زیر کشت انواع محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای می‌رود که می‌تواند در جذب گردشگر این اراضی نیز نقش به سزایی داشته باشد.

فرماندار شهرستان ورامین افزود:

ورامین علاوه بر آثار تاریخی و قدمتی بالغ بر ۶ هزار سال از هنرمندان صنایع دستی نخبه‌ای برخوردار است و آثار متعدد تولید شده در این شهرستان قابلیت جذب گردشگر برای خرید این آثار و صادرات به دیگر کشورها را دارد.

ایشان از جمله صنایع دستی این شهرستان که به ثبت جهانی نیز رسیده است، به فرش میناخانی ورامین اشاره کرد.

کاغذلو در پایان تاکید کرد که می‌توان چرخه اقتصاد شهرستان به ویژه مناطق روستایی را با حمایت از حوزه صنایع دستی و گردشگری با سرعت بیشتری به حرکت در آورد.

 

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه