پارچه های دستبافت سنتی، کالایی لوکس برای طبقات بالای جامعه

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان سه شنبه، ۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۴۵
پارچه های دستبافت سنتی، کالایی لوکس برای طبقات بالای جامعه

با وجود افزایش قیمت صنایع دستی در بخش پارچه‌های دستبافت سنتی، قشر خاصی از جامعه همچنان به خرید این کالای لوکس مبادرت می‌ورزند.

محمد بینوا، یک بافنده پارچه‌های دستبافت سنتی در کاشان، در خصوص وضعیت تولید صنایع دستی در بخش پارچه‌بافی می‌گوید:

واقعیت این است، پارچه‌های سنتی که ما تولید می‌کنیم برای شکم سیر است. در حال حاضر و با توجه به مشکلات اقتصادی، مردم دغدغه تهیه نیازهای اولیه‌شان را دارند، اما نمی‌توانیم بگوییم این حوزه دچار رکود شده است. 

او در ادامه افزود:

بیشتر ابریشمی که در ایران استفاده می‌شود از کشورهای چین، اوکراین و ازبکستان وارد می‌شود، که قیمت آن در چهار ماه اخیر بسیار بالا رفته است. به همین دلیل بر حسب نوع محصول تولیدی، از ابریشم متفاوتی استفاده می‌کنیم.

او همچنین بیان کرده است:

اوایل سال گذشته ابریشم را کیلویی ۳۰۰ هزار تومان تهیه می‌کردیم، اما در حال حاضر، همان نوع ابریشم را کیلویی یک میلیون تومان خریداری می‌کنیم. پارچه‌های مورد استفاده ما بسیار نفیس هستند و اگر بخواهیم برای پارچه زربفت ابریشم بخریم، باید برای آن کیلویی سه میلیون تومان هزینه کنیم. در سال ۱۳۷۷ قیمت یک پارچه زربفت ۳۰ هزار تومان بود و کسی آن را خریداری نمی‌کرد، اما در حال حاضر پارچه‌ای با مبلغ ۲۰ تومان هم می‌خرند. به نظر می‌رسد دید مردم نسبت به خرید صنایع دستی تغییر کرده است.

مسئول صنایع دستی کاشان، در مورد فروش صنایع دستی گفت:

بیشتر خریداران پارچه‌های دستبافت سنتی، داخلی هستند و ما صادراتی به خارج از کشور نداریم. اما کم و بیش، توریست‌ها نیز از ما خرید می‌کنند. اما چند سالی است که فروش ندرایم، به همین دلیل آمار دقیقی از فروش این پارچه‌ها وجود ندارد. مشتری‌های ما نیز افرادی خاص و اکثر مزون‌داران تهرانی هستند. زمانی که سفارش خاصی نداشته باشیم، اکثر پارچه ها به‌صورت طاقه‌ای تولید می‌شوند. سال گذشته پارچه‌های ابریشمی را متری ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان می‌فروختیم، اما امسال هنوز ابریشم نخریدیم که قیمت جدیدی داشته باشیم. فکر می‌کنم قیمت پارچه معمولی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان باشد. قیمت پارچه‌ها بر اساس وزن ابریشم در یک متر پارچه به اضافه دستمزد کارگر و هزینه‌های جاری محاسبه می‌شود.

منبع عکس: ایسنا

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه