کاخ صفی آباد بهشهر برای بازدید عموم بازگشایی خواهد شد

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان سه شنبه، ۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۰
کاخ صفی آباد بهشهر برای بازدید عموم بازگشایی خواهد شد

کاح صفی‌ آباد بهشهر در استان مازندران، پس از ۴۰ سال برای عموم بازگشایی خواهد شد.

علی‌محمد شاعری، نماینده مردم شرق مازندران در شورای اسلامی اعلام کرده است:

برای بازگشایی کاخ صفی‌ آباد بهشهر طی یک سال گذشته، پیگیری‌های بسیاری صورت گرفته است تا در مرحله اول، دو ماه پیش موافقت‌های اولیه وزارت اطلاعات اخذ شد. در مرحله دوم، دو هفته پیش، بازدید از کاخ صفی‌ آباد توسط چند تن از مسئولان وزارت اطلاعات انجام شد که یک تیم فنی، امنیتی و کارشناسی از مجموعه کاخ صفی‌ آباد بازدید کردند و جوانب کار، مورد بررسی مجدد قرار گرفت.

او در ادامه افزود:

در این بازدید، راه‌های دسترسی پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفت و صورت جلسه‌ای تنظیم شد که طی آن، تعهدات طرفین و اقداماتی که باید انجام شود لحاظ شد و قرار است پس از بررسی ملاحظات در وزارت اطلاعات و اعلام نظر نهایی، عملیات اجرایی آغاز شود. 

شاعری گفت:

با انجام این بازدید، حایلی میان بخش میراثی و بخش نظامی کاخ صفی‌ آباد ایجاد می‌شود تا ضمن رعایت تمام ملاحظات امنیتی، مردم بتوانند از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری مجموعه کاخ صفی‌ آباد استفاده کنند. ما به‌دنبال این هستیم تا مدیریت کاخ صفی‌ آباد به‌صورت یک‌پارچه در اختیار اداره میراث فرهنگی و گردشگری قرار گیرد تا در آینده مشکل تداخل مدیریتی به وجود نیاید.

کاخ صفی آباد بهشهر

او در انتها اشاره کرد:

اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران باید کاخ صفی‌ آباد را مرمت و بازسازی کند و وظیفه نگهداری و مدیریت آن را بر عهده گیرد، هرچند دستگاه‌های دیگری مانند شهرداری، منابع طبیعی و  محیط زیست نیز همکاری لازم را به‌منظور ایجاد جاده دسترسی، فنس‌کشی و فراهم کردن امکانات و تسهیلات لازم برای عموم مردم، انجام می‌دهند.

کاخ صفی‌ آباد که در جنوب‌غرب شهرستان بهشهر قرار دارد، به دستور شاه عباس بزرگ ساخته شده و در زمان شاه صفی، توسعه پیدا کرده است. این کاخ دو طبقه، یک راه زیرزمینی به باغ باغ چهلستون اشرف (که به باغ‌شاه مشهور است) دارد که در مواقع ضروری، جهت عبور و مرور از آن استفاده می‌شده است. علاوه بر آن، این راه زیرزمینی، در امور سوق‌الجیشی و جلوگیری از تهاجمات ازبکان و سایر ملل که در حول و حوش دریای خزر زندگی می‌کردند نیز کاربرد داشته است. این کاخ که در حال حاضر کاربرد نظامی دارد، قابل بازدید نیست، اما می‌توان تمام شهر را آن مشاهده کرد.

این بنا که در زمان حمله افغان‌ها به ایران دچار آسیب شد، در زمان نادرشاه و قاجاربه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و هرچند دیگر اثری از نقاش‌های گوناگون روی دیوارهای درونی کاخ برجای نمانده، اما در قرن اخیر کاملا احیا شده است.

مجموعه تاریخی صفی‌آباد که مشتمل بر یک کاخ و باغ بزرگی از دوره صفوی است، پس از انقلاب اسلامی در اختیار وزارت اطلاعات قرار گرفت و تا اوایل سال ۱۳۹۴، تصمیمی درباره آزادسازی عرصه و حریم این کاخ صفوی گرفته نشده بود.

منبع عکس: ایسنا

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه