سال آینده نخستین قطار ایران وارد آلمان می‌شود

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی سه شنبه، ۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۰
سال آینده نخستین قطار ایران وارد آلمان می‌شود

برای توسعه زیرساخت‌ها حمل و نقل بین‌المللی و حمل بارهای صادراتی از ایران و بارهای وارداتی از اروپا، سال آینده نخستین قطار بین‌المللی بین دو کشور ایران و آلمان راه‌اندازی خواهد شد.

مژگان کردبچه معاون گروه بین‌الملل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد که برای راه‌اندازی قطار بین دو کشور، مذاکرات انجام شده با مقامات آلمان ثمربخش بوده است و امیدواریم سال آینده نخستین قطار ایران وارد آلمان شود.

قطار باری

این مذاکرات به گفته کردبچه در ۲ سال گذشته انجام شده است و اکنون برای راه‌اندازی قطار بین دو کشور و برای حل مسائل مقرراتی در حال رایزنی هستند.

ایشان در ادامه اضافه کرد:

راه‌اندازی این قطار برای حمل بارهای صادراتی از ایران و بارهای وارداتی از اروپا خواهد بود.

معاون گروه بین‌الملل شرکت راه ‌آهن عنوان کرد که ایران برای توسعه حمل و نقل ریلی باری بین‌المللی، ارتباطات متعددی با کشورها داشته است.

کردبچه تصریح کرد که برای راه‌اندازی کریدور جنوب - غرب به‌صورت حمل و نقل ترکیبی برای جذب بارهای هند و کشورهای آسیای جنوب شرقی به سمت اروپا توافق‌هائی بین راه‌‌ آهن‌‌های ایران، آذربایجان، گرجستان، اوکراین و لهستان انجام شده و درباره تعرفه و مدت زمان سیر این قطارها به نتیجه رسیده‌ایم.

به گفته ایشان توافق‌هائی با کشورهای آذربایجان، روسیه و بلاروس برای توسعه مسیر غربی کریدور شمال - جنوب حاصل و این کریدور فعال شده است.

معاون گروه بین‌الملل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی اضافه کرد:

مذاکراتی بین ایران با کشورهای آسیای میانه از چند سال پیش شروع شده است تا کالاهای این کشورها را از مسیر سرخس به ایستگاه رازی و از آنجا به ترکیه انتقال دهیم.

وی به راه‌اندازی قطارهای بین‌المللی گردشگری در کشورمان نیز اشاره کرد و ادامه داد که در طی چهار سال گذشته تاکنون ۲۷ قطار گردشگری از اروپا و آسیا گردشگران را به ایران آورده که بیشتر آن‌ها از کشورهای آلمان، ایتالیا، مالزی، روسیه، سنگاپور و استرالیا بوده‌اند.

معاون گروه بین‌الملل شرکت راه آهن ایران با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر با اجرای طرح‌هایی، توسعه و تکمیل شبکه زیربنایی ریلی کشور مورد توجه قرار گرفته است، بیان کرد که از جمله این طرح‌ها احداث و بهره‌برداری از راه آهن گرگان - اترک - برکت به طول ۹۲۶  کیلومتر است که سه کشور ایران- ترکمنستان و قزاقستان را به هم متصل می‌کند.

ایشان با بیان اینکه شبکه ریلی کشورمان از ۲ نقطه به عراق وصل می‌شود، ادامه داد اتصال به شبکه ریلی عراق می‌تواند خطوط ریلی کشورهای سوریه و اردن را به شبکه ایران متصل کند.

قطار

‌به گفته ایشان مسیرهای جداگانه اراک ـ کرمانشاه ـ خسروی و خرمشهر ـ شلمچه ـ بصره برای برقراری این ارتباط در نظر گرفته شده است.

کردبچه تصریح کرد که برای اتصال راه آهن شلمچه به بصره، مقدمات تهیه زیرساخت‌های آن مهیا است که می‌تواند انتقال زائران ایرانی به کربلا را آسان کند.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه