ثبت ملی آبگوشت قنبید قم

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی سه شنبه، ۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۱
ثبت ملی آبگوشت قنبید قم

نحوه پخت سنتی آبگوشت قنبید و پنج پرونده دیگر میراث ناملموس از استان قم در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.

حمید یزدانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم از ثبت ملی نحوه پخت آبگوشت قنبید و پنج پرونده دیگر میراث ناملموس استان قم خبر داد.

حمید یزدانی افزود که با نظر موافق داوران و متخصصان در کمیته تخصصی ثبت میراث فرهنگی ناملموس، لاله‌گردانی در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، نحوه طبخ آبگوشت قنبید، نحوه طبخ قنبید پلو، نحوه پخت غذای سنگک، آیین مهارت هنر تذهیب و همچنین مهارت اجرای طاق قمی پوش در استان قم به ثبت رسیدند.

آبگوشت قنبید به گفته این مقام مسئول از غذاهای بومی و سنتی استان قم بوده و سابقه بسیار طولانی دارد و قدیمی‌ترین سندی مربوط به دوره قاجار است که در این سند به این غذا اشاره شده است. این غذا در بین قمی‌ها معمول بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی قم در ادامه گفت:

از دیگر غذاهای بومی و سنتی استان قم، قنبید پلو است که نحوه پخت آن سابقه بسیار طولانی دارد و از آنجایی که غذاهای سنتی جزئی از فرهنگ هر ملت است طبخ و عرضه این غذاهایی سنتی می‌تواند باعث جلب و جذب گردشگران را فراهم کند.

وی با بیان اینکه نحوه پخت غذای سنگک نیز از جمله پرونده‌هایی بود که در فهرست میراث ملی ثبت گردید، عنوان کرد که نباید غذای سنگک را با نان سنگک اشتباه گرفت اما این خوراکی نیز مانند نان سنگک در صبحانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یزدانی با اشاره به اینکه خوراکی سنگک از حبوباتی بنام بلبلی یا سنگک تهیه می‌شود، گفت: سنگک تنها خوراکی است که پخت آن فقط در قم و با مشقت‌های فراوان انجام می‌شود و در کل کشور بی‌نظیر است.

به گفته ایشان از جمله مراسم‌های زیبا و دیدنی قم، مراسم لاله‌گردانی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) است که به ثبت ملی رسیده است که این مراسم مخصوص خادمان حرم است و هنگام تغییر کشیک انجام می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قم افزود:

در شهر قم هنر تذهیب از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و از آنجایی که این هنر از قدمت چند صد ساله در این استان برخوردار است، برای قرار دادن این هنر در زیر چتر میراث فرهنگی ثبت آن در فهرست آثار ملی ضروری به نظر می‌رسید.

یزدانی بیان کرد که مهارت اجرای طاق قمی پوش نیز به عنوان شیوه‌ای ابداعی از عناصر معماری سنتی ایرانی است که در گذشته در قم ابداع شده است، در فهرست آثار ملی ناملموس به ثبت رسید، چرا که استفاده از شیوه طاق قمی پوش با تغییر الگوی معماری از سنتی به نوین، در معرض فراموشی قرار گرفته و محدود به بازسازی خانه‌های تاریخی شده است. حفظ و احیاء این شیوه آن را از خطر فراموشی حفظ می‌کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه