جانوران بامزه ساکن هوکایدو را بشناسید

مریم اصلانی
مریم اصلانی دوشنبه، ۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
جانوران بامزه ساکن هوکایدو را بشناسید

ژاپن شاید مقصد چندان معروفی برای عاشقان سافاری نباشد، اما حیات وحش آن به حضور موجوداتی بامزه و دوست‌داشتنی می‌بالد که ارزش یک بار بازدید شدن را دارند.

ژاپن سرزمین شگفت‌انگیزی است که به فرهنگ غنی، مردمان سخت کوش و خلاق و البته جاذبه‌های گردشگری قابل توجه خود می‌بالد. این کشور هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از اقصی نقاط جهان است که هر یک هدفی متفاوت برای بازدید از این کشور دارند. اما آیا ژاپن می‌تواند مقصدی ایده‌آل برای علاقمندان دنیای سافاری و تجربه حیات وحش باشد؟

گردشگری ژاپن

اگرچه سافاری به نوعی با نام آفریقا پیوندی عمیق برقرار کرده است، اما کشورهای دیگر نیز به فراخور موقعیت‌های جغرافیایی، اقلیمی و البته حیات وحش غنی و قابل توجه خود می‌توانند نقشی در این زمینه ایفا کرده و از این رهگذر به جذب گردشگران بپردازند. ژاپن از این نظر مستثنی نیست، هرچند شاید از نظر تنوع زیستی به پای کشوری همچون کاستاریکا نرسد، شاید موجودات شگفت انگیز آمازون را در اختیار نداشته باشد و در نهایت شاید فرصت تماشای پنج جانور بزرگ آفریقا را در اختیار علاقمندان قرار ندهد، اما در عوض زیستگاه شماری از موجودات بامزه و دوست‌داشتنی است که فقط و فقط در این نقطه از کره زمین قابل مشاهده هستند.

ژاپن را باید یک جزیره بزرگ دانست به طوری که خطوط ساحلی آن تقریبا ۳ هزار کیلومتر امتداد یافته است. از سوی دیگر  این کشور دارای اقلیم‌های متنوعی است، از نواحی سردسیر همچون هوکایدو در شمالی‌ترین نقطه این کشور گرفته تا مناطق گرمسیری همچون اوکیناوا که در بخش جنوبی واقع شده‌اند. هرکدام از این مناطق بسته به اقلیم و وضعیت آب و هوایی خود، زیستگاه شماری از موجودات هستند که به نوعی بومی این کشور به حساب می‌آیند.

هوکایدو

اما در این میان شاید جزیره هوکایدو از حال و هوایی متفاوت‌تر از دیگر بخش‌های ژاپن برخوردار باشد. زمستان‌های هوکایدو بسیار سرد و تابستان‌هایش معتدل است. این جزیره پهناور که در شمال ژاپن واقع شده است، زیستگاه جمعیت قابل توجهی از جانوران کوچک و بامزه است که شاید در همان نگاه اول شیفته‌شان شوید. اما این مخلوقات دوست‌داشتنی خیلی راحت خود را در معرض دید عموم قرار نمی‌دهند. واقعیت این است که علیرغم محبوبیت ژاپن در حوزه گردشگری، نواحی روستایی این کشور به ندرت مورد توجه گردشگران قرار دارند، همان جایی که زیستگاه شماری از موجودات منحصربفرد است. با این وجود حتی اگر ساکن این مناطق باشید هم شانس دیدن این جانوران بسیار اندک است. اما اگر حیات وحش دغدغه اصلی شما از سفر به سرزمین آفتاب تابان است، شاید بد نباشد کمی بیشتر در مورد این جانوران بامزه اطلاعات کسب کنید.

هوکایدو را با ورزش‌های زمستانی، مناطق و چشم اندازهای تماشایی و فرهنگ منحصربفردش می‌شناسند، اما وجود این مخلوقات کوچک هم می‌تواند به دیگر جذابیت‌های آن افزوده و گردشگران را مجذوب خود کند. در ادامه همراه ما باشید تا کمی بیشتر با این حیوانات خاص آشنا شویم.

ایزو مومونگا (Ezo Momonga)

ایزو مومونگا یا سنجاب پرنده هوکایدو

گونه‌ای سنجاب پرنده که در هوکایدو زندگی می‌کند، مخلوقی به شدت بامزه و دوست‌داشتنی به نام ایزو مومونگا است. چشمان درشت و سیاه رنگ و پنجه‌های کوچک این موجود پشمالو به قدری بامزه و دوست‌داشتنی است که جایگاهی خاص در نزد ساکنان محلی پیدا کرده است. به طوری که از نظر عموم تبدیل به چیزی خوش یمن شده و تصویرش حتی روی بلیط‌های قابل تعویض قطار منطقه‌ای نیز ظاهر شده است.

طول بدن این سنجاب بین ۱۴ الی ۲۰ سانتیمتر و وزنش در حدود ۱۵۰ تا ۲۲۰ گرم است. در طول روز مومونگا معمولا خود را از نظر مخفی کرده و در میان شاخ و برگ یا حفره‌های درختان پنهان می‌کند، اما با فرارسیدن شب از مخفی‌گاه خود خارج شده و از برگ، جوانه، میوه و دانه‌ی گیاهان تغذیه می‌کند.

در زبان ژاپنی نام این جانور به معنی «سنجاب پرنده کوتوله هوکایدو» است. البته سنجاب‌های پرنده دیگری هم در این کشور زندگی می‌کنند که شاید از نظر ظاهر به بامزگی این یکی نباشند. ایزو مومونگا را تقریبا می‌توان در همه بخش‌های این کشور مشاهده کرد.

شیما- ایناگا (Shima-Enaga) 

شیما ایناگا

شیما ایناگا پرنده‌ای بامزه و گونه‌ای از تیت دم بلند (long-tailed tit) است که فقط در هوکایدو زندگی می‌کند. این گونه برخلاف تیت دم بلند شمالی که در بخش‌های مختلف ژاپن قابل مشاهده است، فاقد پرهای قهوه‌ای رنگ و ابرو مانند بوده و کل صورتش سفید رنگ است. این پرنده با پاره‌ای تغییرات، خود را به بهترین وجه با زیستگاه خود تطبیق داده است.

روباه قرمز هوکایدو (Ezo red fox)

روباه قرمز هوکایدو

این گونه یکی از زیر گونه‌های روباه قرمز معمولی است، اما برای عاشقان واقعی این جانوران پشمالو، روباه‌ها همیشه مخلوقاتی خاص و تماشای هستند. در ژاپن به صورت رسمی این نوع روباه را «کیتاکیتسونه» (Kitakitsune) می‌نامند. روباه‌های قرمز معمولا از موش، پرندگان، خرگوش‌ کوهستانی و حشرات تغذیه می‌کنند. در طول فصل زمستان آنها حتی به سراغ میوه و دانه‌ها هم می‌روند.

روباه‌های ساکن هوکایدو از سایر گونه‌های روباه قرمز ژاپنی که در هونشو یا کیوشو زندگی می‌کنند، بزرگ‌تر هستند. روباه‌های قرمز گاهی در حاشیه خیابان‌ها نیز مشاهده شده و حتی مردم به آنها غذا می‌دهند.

سنجاب قرمز هوکایدو (Ezo Risu)

سنجاب قرمز هوکایدو

سنجاب قرمز اروپایی در بخش‌های مختلف آسیا و اروپا پراکنده شده است. اما در هوکایدو زیرگونه‌ای خاص از آنها زندگی می‌کند که مختص این منطقه بوده و تنها در ژاپن قابل مشاهده است.

خرگوش هوکایدو (Ezo Naki Usagi)

خرگوش هوکایدو

خرگوش هوکایدو ظاهری بسیار متفاوت‌تر از چیزی دارد که در ذهن دارید. این خرگوش یک زیرگونه محلی از «پیکا» شمالی (Northern Pika) است، یک جانور بامزه که در  شمال ژاپن و نیز درنواحی شمالی آسیا زندگی می‌کند. گفته می‌شود این جانور الهام بخش خلق شخصیت «پیکاچو» (Pikachu) در مجموعه پرطرفدار پوکمون بوده است. این خرگوش صدایی خاص تولید می‌کند و به همین خاطر از آن با عنوان «crying rabbit» نیز یاد می‌شود.

جغد هوکایدو (Ezo Fukuro)

جغد هوکایدو

در فرهنگ ژاپن، جغدها نشان خوش شانسی هستند، در نتیجه جغدهای ساکن هوکایدو در میان مردمان این سرزمین بسیار معروف بوده و مورد توجه قرار دارند. لغت فوکورو در زبان ژاپنی به معنی جغد است، ایزو نیز به معنای هوکایدو است. البته فوکو به معنای بخت و اقبال نیز در نظر گرفته می‌شود.

این جغد زیر گونه‌ای از جغدهای اورال (Ural Owl) است. صدای این گونه شبیه هو هو کردن است. اگرچه این جغد در معرض تهدید یا خطر انقراض قرار ندارد. با این حال پیدا کردن آنها کمی سخت است. به ویژه به دلیل رنگ پرهای‌شان که به خوبی با محیط جنگل‌های نواحی برفی سازگاری پیدا کرده است. متأسفانه شماری از مخلوقات بامزه این فهرست در منوی غذایی این جغد قرار دارند.

راسو هوکایدو (Iizuna)

راسو هوکایدو

این راسوی بانمک و دوست‌داشتنی متعلق به زیرگونه‌ای از راسوها است که اقلیم نواحی شمالی همچون هوکایدو، سیبری و شمال اسکاندیناوری را برای سکونت ترجیح می‌دهد. برخلاف سایر راسوها، رنگ خز این گونه در طول زمستان سفید رنگ می‌شود تا جانور به خوبی با پوشش برفی سازگاری پیدا کرده و از دید شکارچیان پنهان شود.

در نهایت همه این جانوران به خوبی با محیط زیست خود تطبیق پیدا کرده و به نوعی شاید در هنر استتار به موفقیت رسیده‌اند، به همین خاطر شاید مشاهده آنها کار چندان ساده‌ای نباشد. اما آنها بخشی جدایی ناپذیر از گنجینه‌ی حیات وحش منحصربفرد و جذاب جزیره هوکایدو بوده و قطعا برای عاشقان تماشای حیوانات منحصربفرد این منطقه جالب توجه هستند.

شاید روزی در سفر به کشور آفتاب تابان، شانس به شما رو کرد و توانستید یکی از این مخلوقات دوست‌داشتنی را از نزدیک مشاهده کنید.

مطالب مرتبط:

منبع Jpninfo

دیدگاه