عجیب ترین خرافات در فرهنگ کشورهای مختلف را بشناسید

نسیبه گودرزی
نسیبه گودرزی شنبه، ۸ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
عجیب ترین خرافات در فرهنگ کشورهای مختلف را بشناسید

در دنیا فرهنگ‌های متفاوتی وجود دارد که هر کدام منحصربه‌فرد هستند. باور به خرافه شاید جالب‌ترین بخش هر فرهنگ باشد که در این مقاله با عجیب‌ترین آن‌ها آشنا می‌شوید. 

خرافات به معنی اعتقاد غیرمنطقی و ثابت نشده به تاثیر امور ماورای طبیعت در امور طبیعی و به عبارت دیگر، هر نوع پندار عجیب برای مردم عوام است. به طور معمول خرافات ریشه در گرایش‌های درونی یا باطنی در زندگی بشر داشته‌اند و به مرور تبدیل به خرافه شده‌اند. آنچه مورد اتفاق فیلسوف‌ها قرار دارد این است که هیچ تعریف مشخص و همه پسندی درباره‌ی خرافه وجود ندارد. تعریفی که از خرافه به معنای امر موهوم در ذهن مردم است بسیار نامشخص و گنگ به نظر می‌رسد. 

خرافات نگرش یا رفتاری است که بر اساس ترس، تهدید، عادت و عوامل ناشناخته‌ای به ذهن فرد خطور می‌کند تا بر اساس نگرشش از اتفاقات ناخوشایند جلوگیری کند. این رفتار بر مبنای کنش منطقی و روابط علت و معلولی نیست. اگرچه گسترش سطح سواد و فرهنگ عمومی جامعه منجر به کاهش اعتقاد خرافی می‌شود؛ اما باید اذعان کرد حتی انسان‌های مدرن نیز نمی‌توانند به طور کامل خرافات را رد کنند یا عملا از آن خلاص شوند.

هیچ کدام از انسان‌ها ناراحتی، بد شانسی، غم یا بی‌پولی و حتی مرگ را دوست ندارند، بسیاری از آن ها حتی اگر باور عمیقی هم به این خرافه‌ها نداشته باشند، به این خاطر که این باورها دائم در جامعه تکرار می‌شود و دهان به دهان می‌چرخد، بنا را بر احتیاط گذاشته و سعی می‌کنند تا حد امکان از مسائلی که عموم مردم می‌گویند بد است، پرهیز کنند. 

خرافه یعنی تاثیر غیرمنطقی هر عامل غیرطبیعی بر پدیدهای طبیعی

اما نکته جالب این باورها اینجا است که وقتی خرافات رایج در دیگر کشورهای جهان را می‌خوانید و به آن‌ها اعتقادی ندارید، تازه متوجه می‌شوید که این فکرها و عقاید تا چه اندازه می‌توانند نادرست و غیرمنطقی باشند. احتمالا حتی از شنیدنشان تعجب کرده و به نادانی اشخاصی که به آن باور دارند، می‌خندید.

برای این که بتوانید یک تجربه واقعی از یک مکان یا فرهنگ جدید داشته باشید، باید خود را در فرهنگ‌های بومی غرق کنید. غذا، تاریخ و زبان در بیشتر موارد برای مسافران، در صدر لیست برقراری ارتباط فرهنگی قرار دارد. آن‌ها در اولین فرصت ممکن در هنگام رسیدن به یک مکان جدید،‌ این موارد را تجربه می‌کنند؛ اما یک  فاکتور فرهنگی مهم در هر جامعه‌ای وجود دارد که اغلب نادیده گرفته می‌شود. این فاکتور چیزی نیست جز «خرافات» که در تمام فرهنگ‌های انسانی وجود دارد.

افسانه‌ها، داستان‌های بلند و روش‌های اعتقادی می‌توانند بخشی از روش زندگی یک فرد یا جامعه باشند. دقیقا همان‌طور که غذای داخل بشقاب او فرهنگ غذایی کشورش را می‌رساند، اعتقادات ذهنی و خرافات هم باور کشورش را برای مسافرها بازگو می‌کند. در ادامه به تحلیل چند مورد از خرافات منحصربه‌فرد در جهان پرداخته شده است که به مسافران کمک می‌کند تا در صورت برخورد با آن‌ها،‌ به شکل صحیحی رفتار کند و دچار شوک فرهنگی نشود.

خداحافظی‌های عجیب

خرافات

در هند، باور دارند که صدا کردن کسی که در حال خروج از خانه باشد، بد یُمن است. شما باید هر چیز که نیاز دارید را قبل از خروج اعضای خانواده یا دوستان از خانه، از آن‌ها بخواهید.

اجتناب از عدد ۱۷

خرافات

بسیاری از ایتالیایی‌ها باور دارند که عدد ۱۷ بد شانسی می‌آورد. چون معادل یونانی آن «VIXI» است. این نماد در زبانی ایتالیایی به معنی «من زنده بودم» هست. در زبان ایتالیایی این جمله نمادی از مرگ زود هنگام به حساب می‌آید. پس ایتالیایی‌ها از مسافرت در روز هفدهم ماه خودداری می‌کنند و با عدد ۱۷ با همان نفرتی برخورد می‌کنند که بیشتر کشورهای دنیا با روز سیزدهم برخورد دارند.

خرگوش در اولین روز از هر ماه

در انگلستان مردم برای خوش شانسی، در اولین روز از هر ماه کلمه «خرگوش» را به زبان می‌آورند. این رسم تقریبا ۵۰۰ سال است که در این کشور رواج دارد. بر اساس افسانه‌ها، اگر نخستین واژه‌ای که در اول صبح نخستین روز از هر ماه به زبان می‌آورید، «خرگوش» باشد، در ادامه ماه بسیار خوش‌شانس خواهید بود. اگر به هر دلیلی اول صبح یادتان رفت این عبارت را به زبان بیاورید، می‌توانید شب پیش از رفتن به رختخواب، «شوگرخ» (برعکس واژه خرگوش) را تکرار کنید.

مخفی کردن انگشت شست در گورستان

در ژاپن، مردم اغلب انگشتان شست خود را درون مشتشان مخفی می‌کنند. دلیلش این است که انگشت شست در این کشور «انگشت والدین» نام دارد. بر اساس افسانه‌ها، هنگامی که در گورستان راه می‌روید، باید این انگشت را درون دست خود مخفی کنید تا به این طریق از پدر و مادر خود محافظت کرده و از مرگ آن‌ها پیشگیری کنید.

اجتناب از عدد ۴

خرافات

برای چینی‌ها عدد ۴ بد شانسی دارد. بسیاری از ساختمان‌ها در چین خیلی راحت طبقه چهارم را حذف می‌کنند و آسانسور، افراد را از طبقه ۳ به طبقه ۵ می‌برد. اگر کسی می‌خواهد به طبقه چهار برود باید از پله‌ها استفاده کند.

خوابیدن در اتاق با پنکه‌ی روشن

مرگ با پنکه یکی از کابوس‌های شهروندان کره جنوبی به‌شمار می‌رود. به همین خاطر آن ها هرگز در اتاقی با در بسته که در آن پنکه‌ی روشنی وجود داشته باشد، نمی‌خوابند. آن‌ها تصور می‌کنند اگر فردی برای زمان طولانی در مقابل باد پنکه دراز بکشد، دچار کاهش دمای بدن، از دست رفتن آب بدن و حتی خفگی می‌شود.

نشستن روی چمدان

خرافات

یک لحظه فکر کردن به کل سفر، برای مسافران روسی، نکته خوبی به حساب می‌آید. روس‌ها به این دلیل در دنیا معروف هستند که باید قبل از مسافرات روی چمدان خود بشینند و به مسافرتشان کمی فکر کنند، وگرنه اتفاق بدی در این مسافرت برای آن‌ها خواهد افتاد.

ریختن آب در پشت سر

خرافات

صرب‌ها بر این باورند که اگر شخصی قبل از رفتن شما، پشت سرتان شما آب بریزد، خوش شانسی او به شما منتقل می‌شود و سفر بی‌خطری خواهید داشت.

گرفتن ناخن ها در شب

یکی از خرافه های کشور هند این است که می‌گویند اگر در شب ناخن‌های خود را بگیرید، اصلا خوب نیست و بد شانسی می‌آورد. همچنین هندی‌ها معتقدند در روز شنبه نباید موهای سر خود را کوتاه کرد. در روز جمعه نباید موها را کوتاه کرد چون هندی‌ها باور دارند،‌ این کار موجب توقف رشد آن می‌شود؛ در عوض بهتر است در روز چهارشنبه این کار را انجام داد. توضیحی که اکنون برای باور نادرست ناخن گرفتن ارائه می‌دهند این است که در گذشته، چون بسیاری از خانه‌ها نور و روشنایی کافی نداشته است، به مردم گفته می‌شد که از ابزار و اشیای تیز استفاده نکنند؛ زیرا ممکن بود به بدن خود آسیب برسانند.

طلسم شکن

خرافات

طلسم‌ها در هر فرهنگی یک چیز منفی به حساب می‌آیند به ویژه در کشور نروژ. یک عبارت کاملا عادی و پرکاربرد به نام «tvi tvi» در زبان نروژی وجود دارد که به اعتقاد مردم این کشور، ارواح شیطانی را از نزول بر مسافر یا به طور کلی هر شخصی باز می‌دارد. 

گربه سیاه نماد خوش‌شانسی

خرافات

در بسیاری از کشورهای دنیا ‌مردم سعی می‌کنند از گربه‌های سیاهی که از جلوی راهشان سبز می‌شوند، دوری کنند. این موضوع در انگلستان برعکس است، در آن‌جا باور بر این هست که گربه‌های سیاه خوش‌شانسی می‌آورند.

باز و بسته کردن قیچی آن هم بدون دلیل

در مصر، خرافات متعددی در رابطه با قیچی وجود دارد. اول این‌که، اگر قیچی را بدون بریدن چیزی، چند مرتبه باز و بسته کنید، نشانه خوبی نیست و ممکن است دعوا راه بیفتد. همچنین مصری‌ها می‌گویند اگر قیچی را باز در جایی رها کنید، بد شانسی می‌آورد.

رو به جنوب

خرافات

ژاپنی‌ها باور دارند که خوابیدن در حالی‌که بالش شما به سمت شمال است، عمرتان را کوتاه می‌کند، به همین دلیل ممکن است در سفر به ژاپن متوجه شوید که جای بعضی از بالش‌ها عجیب‌و‌غریب است. چون بر خلاف طراحی اتاق‌ یا تخت‌خواب، جهت سر و بالش معمولا رو به جنوب قرار داده می‌شود.

داخل و خارج

خرافات

رومانیایی‌ها باور دارند که خروج شما از دری که از آن وارد نشده‌اید، بد شانسی می‌آورد. پس وقتی وارد یک ساختمان می‌شوید که چند در دارد،‌ حتما از آن دری خارج شوید که واردش شده‌اید.

گل زرد، نماد بد یُمنی

همانند همه کشورهای جهان، اهدای گل به فرد موردعلاقه‌تان، نشانه عشق و محبت است. اما روس‌ها اعتقاد دارند که گل زرد چندان خوش یمن نیست و می‌تواند باعث جدایی و خیانت دو دلداده به هم و حتی مرگ یکی از آن‌ها بشود. به همین خاطر، در این کشور هرگز دو نفر به هم گل زرد هدیه نمی‌دهند.

صاف و مستقیم

خرافات

مردم در پرتغال علاقه‌ای به حرکت رو به عقب ندارند. شما به ندرت یک پرتغالی را می‌بینید که هر نوع حرکت که منجر شود آن‌ها قدم به عقب بردارند را انجام دهد. آن‌ها قدم برداشتن رو به عقب را به عنوان دعوت از شیطان برای تعقیب قدم‌هایشان می‌دانند و اگر مجبور شوند که به عقب برگردند این کار را به دور زدن کامل انجام می‌دهند. این عادت حتی در رانندگی پرتغالی‌ها نیز دیده می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه