مدرسه‌ای دورافتاده در برزیل، عنوان بهترین سازه دنیا را از آن خود کرد

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۳۰
مدرسه‌ای دورافتاده در برزیل، عنوان بهترین سازه دنیا را از آن خود کرد

مدرسه‌ای دورافتاده در برزیل موفق شد عنوان بهترین سازه دنیا را از طرف موسسه سلطنتی معماران بریتانیایی دریافت کند.

وقتی به بهترین ساختمان دنیا فکر می‌کنید،‌ احتمالا ذهن‌تان به یک معماری نوآورانه در یکی از شهرهای بزررگ دنیا می‌رود. اما شاید تعجب کنید وقتی بدانید که مدرسه‌ای دورافتاده در برزیل از چوب و آجر گلی موفق شده است جایزه‌ی موسسه سلطنتی معماران بریتانیایی امسال را به‌عنوان بهترین ساختمان دنیا از آن خود کند.

بهترین سازه دنیا

روستای کودکان (Children Village) در کنار آمازون در شمال برزیل قرار دارد و معماران جوان شرکت آلف زیرو با همکاری مارسلو رزنبائوم (به‌عنوان دیزاینر)، این مدرسه را طراحی کرده‌اند. گوستاو اوترابو و پدرو دوسنس،‌ معماران این شرکت هستند که تازه در اوایل سی سالگی به‌سر می‌برند و تا قبل از اینکه ماموریت ساخت این مدرسه به آن‌ها محول شود، فقط چند خانه‌ی خصوصی ساخته بودند.

بهترین سازه دنیا

روستای کودکان، یک مدرسه شبانه‌روزی است و جایگزین مدرسه قبلی شد که ۵۴۰ دانش‌آموز آن گاهی‌ اوقات به صورت ۴۰ نفره در یک اتاق می‌خوابیدند. ستون‌های اوکالیپتوس در داخل این مجموعه خوابگاهی بزرگ به وفور به چشم می‌خورند و بچه‌ها می‌توانند روی تخت‌های چوبی دو طبقه در اتاق‌های با ظرفیت ۶ نفر استراحت کنند. قبل از طراحی این مدرسه، معماران پروژه با برخی از نوجوانان ملاقات کردند تا بفهمند برای زندگی در کنار هم چه خواسته‌هایی دارند.

بهترین سازه دنیا

در نهایت، دو ساختمان یکسان برای پسران و دختران در نظر گرفتند و طراحی اتاق‌های ساخته شده از آجر گلی به نحوی است که در اطراف حیاط‌های سرسبز و خوش قرار دارند. یک سایبان فلزی نازک مسطح در بالای ساختمان‌ها وجود دارد که هنگام گرما، سایه ایجاد می‌کند تا دیگر نیازی به تهویه هوا نباشد. دیوارها سوراخ سوراخ هستند و امکان تهویه طبیعی هوا را فراهم می‌کنند. اتاق خواب‌ها از طریق یک پیاده‌روی چوبی بالاتر و محوطه‌های بازی به هم وصل می‌شوند. علاوه بر این تعدادی فضای مطالعه، بالکن‌ و تخت معلق در این مجموعه به چشم می‌خورد که به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا خیلی احساس غربت نداشته باشند.

بهترین سازه دنیا

مدرسه اصلی در دهه ۱۹۷۰ توسط بنیاد برادسکو ساخته شد و به اسکان کودکان مناطق کشاورزی دورافتاده اطراف شهرداری Formoso do Araguaia اختصاص داشت. این مدرسه در منطقه‌ای دورافتاده قرار داشت و همین موضوع کار ساخت و ساز را با چالش مواجه کرد زیرا فقط حمل مواد سبک به اینجا امکانپذیر بود و سایر مواد سنگین را باید از خود منطقه تهیه می‌کردند.

جایزه بین‌المللی موسسه سلطنتی معماران بریتانیایی،‌ هر دو سال یک‌بار به ساختمان‌هایی اهدا می‌شود که نمونه‌ی یک طراحی عالی و معماری جاه‌طلبانه هستند و تاثیر اجتماعی معناداری دارند. این جایزه یکی از جایزه‌های معماری است که سختگیرانه‌ترین قضاوت‌ها در آن لحاظ می‌شود. در ابتدا هیئت داوران از لیست بلند ۳۰ ساختمان در نقاط مختلف دنیا بازدید می‌کنند و سپس هیئت داوران اصلی از لیست کوتاهی مشتمل بر ۴ ساختمان نهایی دیدن می‌کنند تا درباره برنده نهایی تصمیم بگیرند.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه