آلانیا در یک نگاه

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
آلانیا در یک نگاه

علاوه بر آب‌وهوای مناسب، آلانیا دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی است که درمجموع فضای بسیار مناسبی برای اقامت و تفریح گردشگران فراهم کرده است.

آلانیا از جمله شهرهای تاریخی و گردشگری ترکیه است که در استان آنتالیا قرار دارد و یکی از مقاصد تفریحی در سفر به ترکیه محسوب می‌شود. قرار داشتن در کنار دریا، شب‌های پرجنب و جوش و سرزنده، هتل‌های عالی با امکانات، تفریحات متعدد نظیر تورهای کروز از جاذبه‌های آلانیا برای گردشگران به شمار می‌رود و ۹ درصد از بخش گردشگری ترکیه و ۳۰ درصد از خرید ملک توسط خارجی‌ها در ترکیه را از آن خود کرده است. گردشگری از سال ۱۹۵۸ به صنعت اصلی این شهر تبدیل شد که افزایش جمعیت شهر را در پی داشت. این شهر از شمال به رشته کوه‌های توروس، از جنوب به دریای مدیترانه، از شرق به قاضی پاشا و از غرب به ماناوگات و سیده منتهی می‌شود.

آلانیا

آلانیا در گذشته، بخشی از سرزمین کیلیکیه و همچنین بخشی از سرزمین پامفیلیا محسوب می‌شد و بخشی از امپراتوری ایران بود. سپس زیر سلطه و حاکمیت یونانی‌ها و رومی‌ها درآمد. در دوره امپراتوری روم شرقی نیز به آن نام کلنوروس به‌معنای «کوه زیبا» داده شد. علاءالدین کیقباد، پادشاه سلجوقی در سده ۱۳ میلادی نام شهر را به «علائیه» تغییر داد. در آخر آلانیا در سال ۱۴۷۱ میلادی، ضمیمه امپراتوری عثمانی شد. آلانیا به‌دلیل موقعیت استراتژیکی خود که در یک‌ شبه‌جزیره کوچک در دریای مدیترانه در پایین کوه‌های توروس قرار گرفته، همیشه به‌عنوان یک دژ محکم برای بسیاری از امپراتوری‌های مستقر در مدیترانه مانند بطلمیوسی، سلوکی، روم، بیزانس و امپراتوری عثمانی به کار رفته است.

مساحت این شهر حدود ۱,۵۹۸ کیلومتر مربع است و طبق سرشماری سال ۲۰۱۲ جمعیتی معادل ۱۰۴,۵۷۳ نفر دارد. زبان رسمی مردم، ترکی و واحد پول‌شان، لیر ترکیه است. آلانیا ۲۲۰۰۰ ساکن خارجی دارد و ۹۰ ملیت مختلف کنار هم زندگی می‌کنند.

آلانیا آب و هوای مدیترانه‌ای با تابستان‌های گرم دارد. میانگین دمای هوا در اوت به ۲۸ درجه و میانگین سالانه‌ی دمای آب دریا به ۲۱ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. بهترین زمان سفر بر اساس آب و هوا، ۲۶ فوریه تا سوم ژوئن (۷ اسفند تا ۱۳ خرداد) و ۲۲ اکتبر تا ۳۰ دسامبر (۳۰ مهر تا ۹ دی) است.

آلانیا

در مقصد مورد نظرتان تا جایی که امکان دارد از تاکسی استفاده نکنید. در ضمن سیستم اتوبوسرانی بین شهری ترکیه، خدمات عالی را با قیمت کم عرضه می‌کند. اتوبوس‌ها صندلی‌های راحتی دارند و تنها نکته‌ی منفی در مورد سفر با اتوبوس در ترکیه این است که مسیرها طولانی است. پرواز مستقیمی از تهران به شهر آلانیا وجود ندارد و برای دسترسی به این شهر باید بلیط هواپیما به‌سمت آنتالیا را تهیه کنید و سپس از آنجا به‌سمت آنتالیا سفر کنید. آنتالیا،‌ کمتر از دو ساعت با شهر آلانیا فاصله دارد و می‌تواند بهترین مقصد بعد از آلانیا برای شما جهت گردشگری باشد.

از دیدنی های آلانیا می‌توان به قلعه آلانیا، غارهای داملاتاش، برج سرخ، موزه‌ باستان‌شناسی آلانیا، پارک دلفین سیا لانیا، آبشار دیمجای و پارک آبی آلانیا اشاره کرد.

در آلانیا می‌توانید اقلامی نظیر نظرقربانی، ‌شال و روسری، شیره انار، روغن زیتون، حلوا و ارده، ادویه، آجیل و خشکبار، قهوه ترک، چای سیاه و میوه‌ای و انواع دمنوش‌های گیاهی، لوازم آرایشی و بهداشتی و انواع شیرینی را به‌عنوان سوغاتی تهیه کنید.

گالری عکس‌های آلانیا ترکیه

مطالب مرتبط:

منبع wikipedia kojaro

دیدگاه