نکات کلیدی برای لذت بردن از تجربه سافاری در هند

مریم اصلانی
مریم اصلانی شنبه، ۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
نکات کلیدی برای لذت بردن از تجربه سافاری در هند

برای درک یک سافاری مفرح و به‌یادماندنی در هند، کافی است به چند نکته‌ی کلیدی توجه کنید. توصیه‌هایی ساده که شانس شما برای لذت بردن از سافاری را افزایش خواهند داد.

هند سرزمینی مملو از فرصت‌های ناب برای گشت‌وگذار و لذت بردن از جذابیت‌های غیرقابل‌انکار دنیای گردشگری است. در کنار تاریخ و فرهنگ غنی و معماری قابل‌توجه، حیات وحش و طبیعت این سرزمین پهناور نیز متنوع و تماشایی است. به همین خاطر باید پذیرفت که بدون هیچ تردیدی این کشوری مقصدی ایدئال برای تجربه گردشگری به سبک سافاری است.

در این میان تورهای مختلفی برای مشاهده حیوانات و به‌ویژه ببرها در این کشور برگزار می‌شوند که هرکدام جذابیت‌های خاص خود را دارند. اما آیا می‌دانید حین حضور در این کشور و تجربه سافاری، چگونه می‌توان سفری پربارتر داشت؟ آیا از نکات کلیدی که به شما در تجربه یک گشت‌وگذار منحصربه‌فرد و فراموش‌نشدنی کمک می‌کنند، آگاهی دارید؟

نکات کلیدی مهم سافاری در هند و تورهای تماشای ببرها

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا شما را با شماری از مهم‌ترین نکات در این زمینه آشنا کنیم که توسط افراد باتجربه در این زمینه ارائه شده‌اند. مجموعه‌ای از توصیه‌های جالب توجه در مورد انتخاب زمان و مکان درست و نیز راهکارهایی برای مشاهده ببرها در بهترین موقعیت ممکن که رعایت آن‌ها سافاری دلپذیرتری را برای گردشگران رقم زده و آن‌ها را تشویق می‌کند که در اولین فرصت، این تجربه را از نو تکرار کنند.

بهترین زمان برای سفر

نکات کلیدی مهم سافاری در هند و تورهای تماشای ببرها

اگر قصد سفر به هند را دارید، فصل تابستان را از دست ندهید. این بهترین زمان سال برای تماشای ببرها است، چراکه با گرم شدن هوا و افزایش دما آن‌ها تمایل بیشتری برای نزدیک شدن به گودال‌های آب دارند. در واقع گاهی ببرها دوبار در طول روز به منابع نزدیک شده و خود را خنک می‌کنند. از سوی دیگر در این موقع از سال شاید تماشای خرس‌های تنبل کار سخت‌تری باشد، چراکه آن‌ها طاقت تحمل گرما را نداشته و به‌سمت قسمت‌های درونی‌تر جنگل رفته و خود را در دل تاریکی و خنکای این بخش‌های پنهان می‌کنند.

اما با فرا رسیدن فصل بارش باران و وزش بادهای موسمی، اکثر پارک‌های ملی این کشور بسته می‌شوند. بسیاری از مسیرهای آبی و خاکی به‌دلیل بارش شدید باران غیر قابل استفاده شده و عملا امکان رفت و آمد چندانی وجود ندارد. در این زمان از سال حیواناتی چون آهوی مردابی لباسی از خزی به رنگ روشن به تن کرده و ظاهری جذاب به خود می‌گیرند. اما زمستان دیگر فصل دوست داشتی در هند است، وقتی که بعد از پایان بارش‌های موسمی دوباره طبیعت انبوه و درخشان از نو ظاهر می‌شود.

در بسیاری از اقامتگاه‌های مخصوص سافاری دوستان امکانات ویژه‌ای برای برگزاری تورهای سافاری و مشاهده حیوانات برقرار است. از آنجایی که ظرفیت بسیاری از آن‌ها محدود است، بهتر است حداقل از چند ماه قبل نسبت به ثبت نام خود در این تورها اقدام کنید.

امکانات مورد نیاز

نکات کلیدی مهم سافاری در هند و تورهای تماشای ببرها

بسته به بودجه‌ای که برای سفر خود در نظر گرفته‌اید و همچنین با توجه به وضعیت آب و هوایی، تجهیزات و امکانات متفاوتی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها سافاری راحت و گشت و گذاری پربار و فراموش‌نشدنی را تجربه خواهید کرد. در این میان عاشقان عکاسی حتما باید از تجهیزات لازم برخوردار باشند که مهم‌ترین آن‌ها یک دوربین DSLR و نیز لنزهای مناسب برای عکاسی است. این مسئله به‌ویژه برای ثبت تصاویری خاطره‌انگیز از حیواناتی همچون پلنگ‌ها که از انسان فاصله گرفته یا در میان گیاهان پنهان شده‌اند، لازم است.

اگر دوربین و تجهیزات گرانقیمت عکاسی به‌همراه دارید، حتما به این نکته توجه داشته باشید که گشت‌وگذار با ماشین‌، سفری مملو از گرد و غبار است. پس حتما چیزی برای محافظت از لوازم عکاسی خود به‌همراه داشته باشید و آن‌ها را برای استفاده در زمان مناسب سالم نگه دارید.

اما اگر دغدغه شما تنها مشاهده حیوانات است و علاقه‌ای به عکاسی کردن از آن‌ها ندارید، پس یک دوربین دوچشمی انتخابی ایدئال است تا فرصت تماشای آن‌ها را از دست ندهید. بهتر است از قبل با شرکت برگزار کننده تور سافاری خود مشورت کرده و از تجهیزات مورد نیاز و امکانات در دسترس آن‌ها آگاه شوید.

پوشاک

سافاری در هند

اینکه برای سافاری در هند به چه نوع البسه و پوشاکی نیاز دارید، کاملا وابسته به جایی است که قصد بازدید کردن از آن را دارید. همچنین فصلی که برای سفر خود انتخاب کرده‌اید نیز حائز اهمیت است.

در حالت کلی و بسته به وضعیت آب و هوایی بهتر است برای سرمای صبح زود از ژاکت‌ها سبک استفاده کرده و برای بارش‌های موسمی به سراغ بارانی بروید. همچنین لباس‌های نخی با تهویه مناسب به رنگ‌های خاکی، بژ و سبز  انتخاب‌هایی مناسب هستند، در عین حال بهتر است از لباس‌های تیره یا پرزرق و برق پرهیز کنید.

عطرهایی با رایحه تند، جواهرات و لباس‌های پرزرق و برق، انتخابی ایدئال برای استفاده در سافاری نیستند

انتخاب کفش مناسب و راحت دیگر نکته مهم در این زمینه است. بهتر است یک کلاه نیز به‌همراه داشته باشید که وزش باد، باعث به هم ریختگی ظاهر موهای‌تان نشود. همچنین عینک آفتابی مناسب و کرم ضدآفتاب دیگر مواردی است که همراه داشتن آن‌ها مهم است. در نهایت فراموش نکنید شما در حال تجربه کردن یک سفر ماجراجویانه و یک طبیعت گردی ناب در دل اکوسیستمی متنوع و غنی هستید، پس بهتر است جواهرات پرزرق و برق و عطرهای تند خود را در خانه جا گذاشته و در عوض، از حضور در حیات وحش و تماشای حیوانات لذت ببرید.

سواری با ماشین

نکات کلیدی مهم سافاری در هند و تورهای تماشای ببرها

گشت‌وگذار با ماشین یکی از تجربیات جالب توجه سافاری در حیات وحش است، در نتیجه محل نشستن خود را عاقلانه انتخاب کنید. در واقع این مسئله کاملا به هدف شما از این سواری بستگی دارد.

اگر به‌دنبال یک تماشای یک چشم‌انداز وسیع و بدون مانع ا زجنگل هستید، نشستن در بخش عقبی ماشین انتخاب عاقلانه‌تری است، هرچند ممکن مسیرهای ناهموار و پر دست انداز برای‌تان تا حدی ایجاد مشکل کند. از طرف دیگر راهنمایا تورهای گشت‌وگذار یا در بخش انتهایی ماشین می‌نشینند یا در بخش جلویی و رو‌به‌روی مسافران قرار می‌گیرند. پس اگر سوال‌های زیادی در ذهن‌تان وجود دارد، محل نشستن خود را در نزدیکی آن‌ها انتخاب کنید. در این حالت حتی با وجود سروصدای موتور ماشین، قادر به شنیدن صحبت‌های آن‌ها بوده و می‌توانید سوالات خود را بی واسطه مطرح کنید. در نهایت فراموش نکنید همیشه و در هر زمان کارت شناسایی به‌همراه داشته باشید.

آمادگی هر چیزی را داشته باشید

نکات کلیدی مهم سافاری در هند و تورهای تماشای ببرها

تماشای گربه‌های بزرگ و به‌ویژه ببرها یکی از جذابیت‌های غیرقابل انکار و البته پرطرفدار سافاری در هند است. اما همیشه این مسئله را جایی در گوشه ذهن خود نگه دارید که اینجا پای حیات وحش در میان است و هیچ چیز قابل پیش‌بینی یا برنامه‌ریزی نیست.

ممکن است گاهی در طول گشت‌وگذار خود با هیچ ببری مواجه نشوید، در عین حال ممکن است تنها در یک نوبت سواری با ماشین، ۱۴ ببر ببینید!

فراموش نکنید راهنمایان خبره و طبیعت دوستان مشتاق همواره و در هر سفر همراه شما هستند. اجازه ندهید اشتیاق شما به تماشای ببرها آن‌ها را تحت فشار قرار دهد. در عوض از آن‌ها بخواهید گنجینه‌های واقعی و متنوع جنگل را به شما معرفی کرده و داستان‌های جذاب و تجربیات سال‌ها فعالیت خود را با شما در میان بگذارند. در طول سفرهای سافاری شانس خوبی برای آشنایی با گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری فراهم است. شانس درک هماهنگی شگفت انگیزی که طبیعت با حیات وحش این منطقه برقرار کرده و نقشی که درختان و دیگر گیاهان این نواحی در زندگی دیگر موجودات ایفا می‌کنند، نکاتی که ارزش شناخته شدن را دارند.

یادگیری

نکات کلیدی مهم سافاری در هند و تورهای تماشای ببرها

هر سؤتا را که در ذهن دارید مطرح کنید، طبیعت شناسان با رویی گشاده به آن‌ها پاسخ خواهند داد. در خلال این پرسش و پاسخ‌ها درک بهتری از حیات وحش این نواحی پیدا خواهید کرد، با گونه‌های مختلف پرندگانی که در اطراف‌تان پرواز می‌کنند آشنا شده و حتی گوش‌تان نواهای مختلف طبیعت را درک خواهد کرد. اینکه آیا این نغمه نشان از دعوت به جفتگیری است یا هشداری از وجود خطرات پیش رو است؟ با گذشت زمان و با نگاه کردن به علائم و نشانه‌ها، چیزهای بیشتری را متوجه می‌شوید. مثلا اینکه یک ببر نر یا ماده چه مدت قبل در این منطقه حضور داشته و چه نشانه‌هایی از خود روی زمین جا گذاشته است.

این افراد خبره ارتباطی قوی با جنگل‌های این مناطق برقرار کرده و در نتیجه سال‌ها مطالعه به درکی عمیق‌تر از حیات وحش رسیده‌اند و بی‌شک استفاده از تجربیات و دانش آن‌ها، سفر شما را نیز غنی و پر محتوی‌تر خواهد کرد.

احترام به طبیعت

نکات کلیدی مهم سافاری در هند و تورهای تماشای ببرها

جنگل مأوا و خانه حیوانات وحشی است و در این میان شما مهمانی ناخوانده هستید که بی‌دعوت به حریم آن‌ها وارد شده‌اید. در حالی که تعدادی از حیوانات به مرور زمان به رفت و آمد ماشین‌های سافاری و حضور گردشگران عادت کرده‌اند، گروهی دیگر به سرعت از مقابل شما گریخته و مثل باد پا به فرار می‌گذارند.

با این حال بهتر است با ایجاد کمترین مزاحمت مهمان‌خانه آن‌ها شوید، تا جای ممکن با صدای آرام با یکدیگر صحبت کنید، از نور فلش دوربین تا حد ممکن پرهیز کرده و سروصدا تولید نکنید. در یک کلام به حیات وحش، طبیعت و محیط پیرامون خود احترم بگذارید. نکته‌ای که به شما اجازه می‌دهد تمرکز بیشتری روی هدف خود از این گشت‌وگذار داشته باشید. این‌گونه سفر شما پربارتر از کسی خواهد بود که با تجربه سافاری، همچون یک پیک نیک شلوغ و پرسروصدا در دل جنگل برخورد می‌کند.

بدن خود را بشناسید

نکات کلیدی مهم سافاری در هند و تورهای تماشای ببرها

این دیگر نکته مهمی است که در طول سافاری و به‌ویژه گشت‌وگذار با ماشین به کارتان می‌آید. شاید این نکته در وهله نخست چندان مهم به نظر نیاید، اما در جای خود حائز اهمیت است.

در مورد میزان آب مصرفی خود دقت کافی داشته باشید. فراموش نکنید اینجا یک پارک ملی است و شما نمی‌توانید هر زمانی که تمایل داشتید از ماشین پیاده شده و برای قضای حاجت به میان بیشه زار بروید. بله، این مسئله ممکن است به قیمت از دست دادن لحظاتی فراموش‌نشدنی تمام شده یا در نهایت باعث آزردگی همسفران شما شود. پس بدن خود را بشناسید و به‌اندازه نیاز آب بنوشید.

قدردانی کردن را فراموش نکنید

نکات کلیدی مهم سافاری در هند و تورهای تماشای ببرها

راهنمایان تورهای سافاری یا طبیعت دوستانی که در این سفرها گردشگران را همراهی می‌کنند، کاری سخت بر عهده دارند. آن‌ها به‌صورت مداوم در حال مطالعه، بررسی و دنبال کردن موجوداتی غیرقابل پیش‌بینی هستند، امری که گاهی حتی زندگی آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد. در نهایت هر چقدر این جست‌و‌جو پیچیده‌تر باشد، فهم آن‌ها از طبیعت نیز عمیق‌تر می‌شود.

در یک گشت‌وگذار سافاری آن‌ها مسئولیت گردشگران را بر عهده دارند، پس فراموش نکنید حتما به صحبت‌های‌شان گوش داده و از اطلاعات آن‌ها نهایت استفاده را ببرید. در یک کلام قدردان زحمات آن‌ها بوده و این مسئله را به‌صورت شفاهی یا حتی به‌صورت مالی به آن‌ها نشان دهید. در یک کلام به بهترین شکل ممکن از آن‌ها برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات ارزشمندشان تشکر کنید.‌

یادگیری را متوقف نکنید

نکات کلیدی مهم سافاری در هند و تورهای تماشای ببرها

بهترین اقامتگاه‌های سافاری هند همواره فهرستی از اسامی درختان، خزندگان، پرندگان و پستانداران منطقه را تهیه کرده و آن را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند. پس حتما در فرصت‌های پیش رو و با راهنمایی افراد خبره، به سراغ آن‌ها رفته و شانس خود را برای شناسایی گونه‌هایی که در طول رانندگی با آن‌ها مواجه می‌شوید را افزایش دهید.

در بعضی از این اقامتگاه‌ها حتی کتابخانه و اتاق‌های مطالعه‌ای در نظر گرفته شده که با انواع منابع ارزشمند از طبیعت و حیات وحش منطقه، فرصتی مناسب برای گردشگران فراهم کرده‌اند تا بیشتر در مورد تنوع جانوری و گیاهی این نواحی اطلاعات کسب کنند.

استراحت کافی

نکات کلیدی مهم سافاری در هند و تورهای تماشای ببرها

اگرچه سافاری شاید فرصتی محدود برای تجربه‌ای بزرگ و پرماجرا باشد، اما استراحت کردن چیزی نیست که بتوان به‌سادگی از کنار آن گذشت. پس حتما بعد از صرف یک وعده سبک، مدتی را در طبیعت یا حتی روی بالکن سپری کرده و به نغمه زیبای پرندگان یا حتی سکوت دلپذیر طبیعت گوش فرا دهید.

به موقع و به میزان کافی بخوابید تا برای ماجراجویی‌های روزانه آمادگی کافی داشته باشید. شب‌ها زود بخوابید و صبح زود از خواب بیدار شوید. اگر در بیدار شدن مشکل دارید حتما از مسئول پذیرش بخواهید که شما را بیدار کند. بهترین زمان خوابیدن تا قبل از ساعت چهار صبح است، وقتی که به دور از آلودگی‌های صوتی و نوری می‌توان راحت و آسوده استراحت کرد.

انتخاب مکان مناسب

نکات کلیدی مهم سافاری در هند و تورهای تماشای ببرها

این تقریبا غیرممکن است که مجریان برگزار کننده تورهای سافاری در هند، مشاهده ببرها در طول سافاری را ضمانت کنند. اما با این حال اگر به سراغ مکان مناسب بروید، شانس خود را برای تماشای این گربه‌سان باشکوه بیشتر خواهید کرد. اگرچه هند مکانی ایدئال برای تماشای ببرها است، اما این جانور زیبا را می‌توان در کشورهای دیگر آسیایی همچون چین، اندونزی، بنگلادش و نپال هم مشاهده کرد. حتی سیبری در روسیه هم چیزی برای ارائه در این زمینه دارد. با این حال به فهرست پارک‌های معروف هند نگاهی انداخته و بهترین گزینه‌ها را مد نظر قرار دهید.

اما زمان دیگر گزینه‌ای است نقشی مهم در این زمینه دارد. معمولا از اویل ماه نوامبر تا ژانویه که هوا سرد است، ببرها فعالیت بیشتری از خود نشان می‌دهند، هرچند با فرا رسیدن زمان بارش باران و وزش بادهای موسمی آن‌ها انگیزه کمتری برای نشان دادن خود در فضای آزاد دارند. از ماه فوریه تا مارس و با رونق گرفتن دوباره طبیعت و بالارفتن دما، ببرها باز هم خودنمایی می‌کنند.

از طرف دیگر بد نیست بدانید که گاهی با صرف کمی پول بیشتر، شانس خود را برای تماشای ببرها افزایش خواهید داد. اگرچه به نظر می‌رسد افراد خارجی معمولا ده برابر بیشتر از مردم محلی برای ورود به پارک‌های محل زندگی ببرها هزینه پرداخت می‌کنند، اما با کمی انعام بیشتر به راهنما، ممکن است تماشای ببرها دیگر برای‌تان تنها یک رؤیا نباشد. اما با این حال بهتر است پول خود را عاقلانه مصرف کرده و تورهای مناسب و راهنمایان کارکشته را به خدمت بگیرید.

نکات کلیدی مهم سافاری در هند و تورهای تماشای ببرها

از طرف دیگر با اجاره ماشین می‌توانید کنترل بیشتری روی فعالیت‌های روزانه خود داشته باشید. در برخی از نقاط شانس تجربه سافاری سواری برفیل هم وجود دارد که ممکن است ارزش تجربه شدن را داشته باشید. اما اگر شانس به شما رو کرد و ببری را پیش چشم خود دیدید، وقت‌تان را برای عکاسی کردن از آن هدر ندهید. به‌جای بالا گرفتن دوربین و تنظیم لنز، از چشم‌های‌تان استفاده کرده و این تصویر خاطره‌انگیز را در ذهن‌تان ثبت کنید. به‌خصوص اگر این اولین مواجه شما با این گربه بزرگ و باشکوه است.

اما با این حال تنها تمرکز خود را روی تماشای ببرها نگذارید. فراموش نکنید هند تنها زیستگاه این درنده خوش خط و خال نیست و در کنار آن اینجا شانس تماشای میمون، پلنگ، خرس‌های تنبل، گرگ، شغال، گربه‌های وحشی و گونه‌هی مختلف پرندگان به‌ویژه در ماه‌های گرم سال وجود دارد.

سافاری در هند

در نهایت سافاری در هند تجربه‌ای است به غایت دلپذیر، اما بهتر است بدانید که این تجربه گاهی به‌شدت اعتیاد آور می‌شود. یک سفر فراموش‌نشدنی و آغازی بر یک رابطه دوستانه بین شما و حیات وحش که شاید برای یک مرتبه برنامه‌ریزی شده باشد، اما گاهی این یک بار کافی نبوده و شما را به تجربه‌های بعدی تشویق می‌کند. 

در نهایت اگر روز گذرتان به این سرزمین سراسر شگفتی افتاد، حتما دیده‌ها و شنیده‌های خود را با ما و دیگر دوستان‌تان نیز در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه