بهترین زمان سفر به بندرعباس

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد شنبه، ۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
بهترین زمان سفر به بندرعباس

بندرعباس نیز مانند کیش و قشم از مقاصد محبوب گردشگردی استان هرمزگان است. آیا می‌دانید بهترین زمان سفر به بندرعباس چه زمانی است.

بهترین زمان سفر به بندرعباس، مرکز استان هرمزگان، از جنبه‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. شاید شما هم بخواهید بدانید که بهترین زمان سفر به بندرعباس از نظر آب‌و‌هوا یا شرکت در رویدادهای مختلف چه زمانی است یا اینکه چه زمانی این شهر کاملا خلوت است.

بندرعباس با جاذبه‌های طبیعی مانند آب گرم گنو و موزه‌های جالب و منحصر‌به‌فرد مانند موزه خلیج‌ فارس، موزه آب، موزه حیات‌وحش و آثار تاریخی ارزشمندی مانند معبد هندوها و حمام گله‌داری که موزه مردم‌شناسی بندرعباس را نیز در خود جای داده است، هر سال گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. در ادامه با ما با بررسی بهترین زمان سفر به بندرعباس از ابعاد مختلف همراه باشید.

بهترین زمان از نظر آب و هوا

سواحل خلیج فارس

عکاس: مهین بی‌غم (خبرگزاری ایرنا)

گرم‌ترین زمان در این شهر از اوایل تیر تا اوایل مرداد ماه بوده و میزان متوسط دمای در این زمان ۳۴٫۴ درجه سانتی‌گراد و حداکثر دما ۳۸٫۳ درجه سانتی‌گراد است. سردترین زمان بندرعباس هم از اوایل دی تا اوایل بهمن است؛ متوسط دمای بندرعباس در این زمان ۱۸٫۴ درجه سانتی‌گراد، حداقل دما ۱۳٫۲ و حداکثر دما ۲۳٫۵ درجه سانتی‌گراد است.

در کل بهترین زمان سفر به بندرعباس از اوایل آذر تا اوایل فروردین است. متوسط دمای شهر در این ماه‌ها از ۱۸ تا ۲۳ درجه سانتی‌گراد متغیر بوده و حداکثر دما در این ماه‌ها ۲۸ درجه سانتی‌گراد است.

شلوغ‌ترین و خلوت‌ترین زمان

سواحل بندرعباس

عکاس: مهین بی‌غم (خبرگزاری ایرنا)

قطعا سه ماه زمستان (مخصوصا ماه‌های دی و بهمن) و ایام نوروز بندرعباس بیشترین مسافر دارد و اگر در ایام تعطیل فصل زمستان یا ایام نوروز به بندرعباس سفر کنید، شلوغی آزارتان می‌دهد و با مشکل کمبود مراکز اقامتی و قیمت بالای آن‌ها مواجه می‌شوید.

بندرعباس تابستان‌های طاقت‌فرسایی دارد و گاهی اوقات رطوبت و گرمای هوا واقعاً غیرقابل تحمل می‌شود؛ مخصوصا در فصل خرماپزان (تیر تا مرداد) که گرمای هوا به اوج خود می‌رسد و حتی فضاهای بسته هم غیر قابل‌تحمل می‌شود، در ضمن ممکن است در این فصل دچار گرمازدگی شدید هم بشوید. به همین دلیل تعداد اندکی از افراد در تابستان این شهر را برای سفر انتخاب می‌کنند.

بهترین زمان سفر برای شرکت در رویدادها

یکی از رویدادهای جالب بندرعباس جشنواره مجسمه‌های شنی است که در مهر ماه سال ۱۳۹۴ آغاز شد و گردشگران و حتی اهالی خود بندرعباس از آن استقبال زیادی کرده‌اند. در این جشنواره که در بوستان ساحلی غدیر بندرعباس برگزار می‌شود و چندین روز طول می‌کشد، انواع مجسمه‌ها در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف در معرض نمایش قرار می‌گیرند. 

جشنواره مجسمه های شنی بندرعباس

عکاس: سعید دانشور (خبرگزاری میزان)

جشنواره جهله‌نگاری یکی دیگر از جشنواره‌های جالب بندرعباس است که در اواخر اسفند و ایام نوروز در بوستان ساحلی سورو برگزار می‌شود. در این جشنواره نقاشی‌ها و طرح‌های زیبایی روی جهله (کوزه‌های سفالی سنتی استان هرمزگان) کشیده می‌شود.

جشنواره جهله نگاری بندرعباس

عکاس: نادر ناصری (خبرگزاری ایرنا)

جشنواره خرید بندرعباس یکی از رویدادهای دیگر بندرعباس است که در اوایل دی ماه برگزار می‌شود و نباید آن را از دست دهید، از برنامه‌های این جشنواره می‌توان به تخفیف‌های ویژه در مراکز خرید و مراکز اقامتی شهر، جنگ‌های ویژه شبانه، قرعه‌کشی و اهدای جوایز، جشنواره مجسمه‌های شنی، تورهای بندرعباس گردی، نمایشگاه‌های غذاهای بومی و لباس‌های محلی و همچنین اجرای تئاترهای خیابانی و موسیقی محلی اشاره کرد.

جشنواره خرید بندرعباس

منبع: خبرگزاری برنا

جشنواره خلیج‌‌ فارس یکی دیگر از جشنواره‌های جذاب بندرعباس بوده که هر سال در دهم اردیبهشت مصادف با روز ملی خلیج‌ فارس برگزار می‌شود و جشنواره موسیقی مرزداران خلیج فارس یکی از برنامه‌های اصلی این جشنواره است که در آن گروه‌های موسیقی استان‌های هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان و آذربایجان در بوستان غدیر بندرعباس به اجرای موسیقی محلی استان خود می‌‌پردازند.

جشنواره خلیج فارس

عکاس: محمد صادق نیک‌گستر (خبرگزاری پویا)

جشنواره اقوام ایرانی و خلیج‌فارس یکی دیگر از رویدادهای قابل‌‌توجه بندرعباس است که از بیستم تا پایان دی در بوستان دولت‌آباد می‌شود و از میان برنامه‌های آن می‌توان به اجرای موسیقی و آیین‌های اقوام مختلف، نمایش و فروش صنایع‌دستی اقوام مختلف و همچنین برنامه‌های خاصی مثل برپایی سیاه چادر اشاره کرد.

جشنواره اقوام ایرانی و خلیج فارس

عکاس: فرزاد مِنَتی (خبرگزاری تسنیم)

توصیه می‌کنیم اگر به آیین‌های سنتی عزاداری محرم علاقه‌مند هستید، در محرم نیز به بندرعباس سفر کنید. یکی از مراسم آئینی‌ها مردم بندرعباس در ماه محرم، مراسم علم‌شویی است که قدمتی در حدود دویست یا سیصد سال دارد و  هر سال در دوم محرم برگزار می‌شود. در این مراسم ۱۲ چوب صندل که به آن‌ها علم گفته می‌شود، با آب دریا شسته و پس از آن معطر می‌شوند و پس از نماز مغرب طی مراسمی با عنوان آماده‌سازی علم‌ها، با پارچه پوشانیده و برای عزاداری‌ها آماده می‌شوند.

مراسم علم شویی بندرعباس

عکاس: نادر ناصری (خبرگزاری ایرنا)

مراسم سنگ‌ زنی یا چک چکو یکی دیگر از مراسم آئینی شهر بندرعباس در محرم است که قدمتی ۳۰۰ ساله دارد و در سال ۱۳۸۸ در فهرست میراث معنوی یونسکو به ثبت رسید. در این مراسم عزاداری، تعدادی از افراد در مقابل هم قرار می گیرد و در حالی حرکات ریتمیک و خاصی را انجام می‌دهند، دو تکه چوب را با ریتم خاصی به یکدیگر می‌زنند.

مراسم سنگ زنی بندرعباس

عکاس: امین حکمت

مراسم سینه‌زنی سنتی بندرعباس یکی دیگر از مراسمی است که نباید آن را از دست بدهید. در این مراسم عده‌ای دور مداح حلقه می‌زنند و پس از اینکه دستشان را روی کمر یکدیگر قرار می‌دهند، می‌چرخند و با انجام حرکات خاص با ریتم خاص سینه می‌زنند.

مراسم سینه زنی سنتی بندرعباس

عکاس: مهدی پدرام‌خو (خبرگزاری مهر)

مراسم علم‌ گردانی میناب با قدمتی ۴۰۰ ساله نیز مراسمی است که هر سال در پنجم محرم در شهر میناب در ۱۰۸ کیلومتری شرق بندرعباس باشکوه و جلال خاصی برگزار می‌شوند. در این مراسم که همراه با مراسم نوحه‌خوانی و سینه‌زنی سنتی استان هرمزگان برگزار می‌شود، علم‌هایی که به نام حضرت محمد (ص) و ائمه اطهار نام‌گذاری شده‌اند، در سطح شهر حرکت داده می‌شوند و در نهایت به حسینیه لب رودخانه‌ای واقع در بلوار ساحلی انتقال داده می‌شوند و پس از اذان مغرب مراسم عزاداری باشکوهی در این حسینیه برگزار می‌شود. فاصله زمانی بندرعباس و میناب یک ساعت و ۳۰ دقیقه است.

مراسم علم گردانی میناب

منبع: خبرگزاری مهر

هزینه هتل‌های بندرعباس

هتل همای بندرعباس

منبع: جا اینجا است

قیمت هتل‌های بندرعباس از ۷۵ تا ۳۱۶ هزار تومان متغیر است و با بودجه‌ای در حدود ۱۵۰ هزار تومان می‌توانید یک هتل مناسب را برای اقامت انتخاب کنید؛ البته قطعا قیمت‌ها در برخی از ایام سال مانند تعطیلی‌های فصل زمستان و ایام نوروز افزایش قابل توجهی دارد و در تابستان کاهش پیدا می‌کند.

عکاس تصویر کاور: مهین بی‌غم (خبرگزاری ایرنا)

کجارو به گردشگرانی که قصد سفر به یزد یا دیگر مقاصد داخلی را دارند، در انتخاب ارزان‌ترین تور کمک می‌کند. شما می‌توانید از میان پکیج‌های ده‌ها آژانس معتبر همکار کجارو، تور بندرعباس را انتخاب و سفرتان را با پایین‌ترین قیمت، برنامه‌ریزی کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه