با آداب و رسوم مردم امارات متحده عربی آشنا شوید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۰
با آداب و رسوم مردم امارات متحده عربی آشنا شوید

آداب و رسوم مردم امارات متحده عربی رابطه تنگاتنگی با اسلام دارد چراکه اکثر مردم این کشور مسلمان سنتی هستند و  امور اجتماعی و سیاسی‌شان بر اساس شریعت اسلام است.

امارات متحده عربی یا امارات، یک پادشاهی مطلقه فدرال در جنوب غربی قاره آسیا و در شرق شبه جزیره عربستان، در خاورمیانه قرار دارد که از جنوب با قطر و عربستان سعودی، از شرق با عمان و از شمال با خلیج فارس همسایه است. قومیت‌های مختلفی در این کشور زندگی می‌کنند که فقط ۱۱٫۶ درصد اهل امارات هستند، ۵۹٫۴ درصد از آسیای جنوبی (شامل هندی، بنگلادشی، ‌پاکستانی و...)، ۱۰٫۲ درصد مصری و ۶٫۱ درصد فیلیپینی هستند و ۱۲٫۸ درصد را سایر قومیت‌ها تشکیل می‌دهند. آزادی مذاهب در این کشور حکفرما است و به همین دلیل ملیت‌های مختلف بدون هیچ مشکلی در کنار هم زندگی و کار می‌کنند. با ما همراه باشید تا از آداب و رسوم مردم این کشور بیشتر بدانید.

مذهب و زبان در امارات متحده عربی

آداب و رسوم امارات

اکثریت مردم امارات متحده عربی، مسلمانان سنی هستند و در نتیجه تمام امور اجتماعی و سیاسی بر اساس شریعت اسلام است. با این حال، آزادی مذاهب در این کشور وجود دارد و مهاجران در این زمینه مشکلی ندارند. از دیگر مذاهب اصلی در این کشور می‌توان به هندوئیسم، مسیحیت و بودائیسم اشاره کرد. با اینکه مسلمانان می‌توانند به راحتی دین اسلام را تبلیغ کنند، سایر مذاهب حق چنین کاری ندارند. علاوه‌براین مسلمانان حق تغییر دین ندارند و کسانی‌ که سعی در متقاعد کردن مسلمانان به تغییر دین داشته باشند، ‌مجازات (نظیر اخراج از کشور) می‌شوند. به‌عنوان مثال با وجودی که انجیل غیرقانونی نیست، اما دادن آن به یک مسلمان جرم محسوب می‌شود.

اکثر مردم امارات، مسلمانان سنی هستند و تمام امور اجتماعی و سیاسی بر اساس شریعت اسلام است

از آنجا که اکثر جمعیت این کشور را مهاجران تشکیل می‌دهند، مردم به زبان‌های متعددی صحبت می‌کنند که علاوه‌بر زبان عربی، زبان‌های اکثریت شامل زبان فارسی، هندی، اردو، بنگالی و چینی است.

فرهنگ در امارات متحده عربی

آداب و رسوم امارات

تاریخ و فرهنگ کشور امارات متحده عربی، قدمتی باستانی دارد و از تمدن‌های مختلف (از قبایل بادیه‌نشین که در بیابان‌ها سفر می‌کردند تا دوران شکار مروارید در خلیج فارس) نشات می‌گیرد. امروزه این کشور به گذشته‌ی فرهنگی خود می‌بالد و درعین‌حال از هنر، ادبیات و تئاتر معاصر حمایت می‌کند و به همین دلیل است که گالری‌ها، موزه‌ها و سالن‌های تئاتر متعددی در این کشور به چشم می‌خورد که علاوه‌بر هنرهای باستانی، به هنرهای معاصر می‌پردازند.

امارات با ریشه‌هایی که در فرهنگ اسلامی دارد، روابط خوبی با سایر جهان عرب و جهان اسلام برقرار کرده‌ است. دولت امارات عمدتا از طریق بنیاد فرهنگی ابوظبی، در صدد حفظ شکل‌های سنتی هنر و فرهنگ است. هر چند، تغییرات چشم‌گیری در زندگی اجتماعی صورت گرفته‌، نگرش به زنان تغییر کرده ‌است و ورزش‌های جدیدی در کنار شتر سواری سنتی کم‌کم رایج می‌شوند، همچون ورزش گلف، بیابان کهن دوبی و مسابقات گلف ابوظبی و گران‌ترین مسابقه اسب دوانی جهان.  جالب است بدانید در این کشور مسلمان، کلیساهای بسیاری وجود دارد. به دلیل اینکه بسیاری از آسیایی‌ها، امارات را به عنوان وطن دوم خود پذیرفته‌اند، رستوران‌ها و مراکز فرهنگی آسیایی بسیاری نیز در این کشور وجود دارد. همچنین تعداد کمی مرکز و مدرسه اروپایی نیز به چشم می‌خورد.

خانواده و جامعه در امارات متحده عربی

آداب و رسوم امارات

خانواده از اهمیت زیادی در جامعه امارات برخوردار است و ریشه در ارزش‌های خویشاوندی قدمت‌دار قبیله‌ای در این کشور دارد. خانواده‌ها ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و ترجیح می‌دهند در یک محله زندگی کنند، علاوه‌براین برای کودکان نیز ارزش زیادی قائل هستند. خانواده‌های این کشور معمولا بزرگ هستند و شامل ۶ فرزند و بیشتر می‌شوند. به‌طور سنتی ازدواج‌ها از طریق والدین برنامه‌ریزی می‌شود و ازدواج خارج از گروه‌ قبیله‌ای را نمی‌پسندند. پدیده‌ی طلاق نیز این روزها بیشتر شده است.

با وجود حمایت قابل توجه از برابری جنسیت از طرف بخشی از دولت، همچنان تبعیض جنسیتی در این کشور به چشم می‌خورد

درحالی‌که در گذشته امور نظامی،‌ دولتی و کسب و کار فقط در حیطه تخصص مردان بود، اما در حال حاضر زنان نقش مهمی در جامعه‌ی کاری ایفا می‌کنند.  تا همین اواخر موسسات آموزشی برای دختران و پسران مجزا بود، اما به تدریج تعداد مدارس مختلط رو به افزایش است. بیش از ۷۰ درصد زنان به دنبال تحصیلات عالی هستند و بسیاری از آنها تحصیل در ‌تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات را انتخاب می‌کنند. با وجود حمایت قابل توجه از برابری جنسیت از طرف بخشی از دولت، همچنان تبعیض جنسیتی در این کشور به چشم می‌خورد. به‌عنوان مثال زنان متاهل بدون رضایت همسر نمی‌توانند مشغول به کار شوند یا با تمام تلاش‌هایی که سازمان‌های مختلف زنان داشته‌اند، اما همچنان قانون مشخصی در مورد خشونت خانگی علیه زنان وجود ندارد.

آداب و رسوم امارات

طبقه‌ی اجتماعی به وضوح در امارات تعریف شده است و اولین تمایز، بین مردم بومی این کشور و جمعیت مهاجر وجود دارد. خویشاوندان شیخ حاکم نه تنها از بالاترین مقام جامعه به لحاظ سیاسی و اجتماعی برخوردارند، بلکه بسیار ثروتمند و قدرتمند هستند. طبقه‌ی بازرگان دومین لایه‌ از طبقه‌ اجتماعی به‌شمار می‌رود و سپس متخصصان طبقه‌ی متوسط با تحصیلات عالی هستند و پایین‌ترین طبقه به اقشار کم درآمد نظیر کشاورزان اختصاص دارد. یک سیستم طبقه‌‌بندی اجتماعی بین گروه‌های مهاجر نیز وجود دارد که در صدر آنها مدیران و پیمانکاران بین‌المللی قرار می‌گیرند. در رتبه بعدی، معلمان، ‌تکنسین‌ها، کارکنان فروش و پرستاران هستند و پایین‌ترین جایگاه به کارگران خدماتی با مهارت کم یا بدون مهارتی اختصاص دارد که درآمد پایینی دارند.

آداب احوالپرسی در امارات متحده عربی

آداب و رسوم امارات

دست دادن با دست راست از آداب احوالپرسی مردم امارات است. افراد هم‌جنس (زن با زن و مرد با مرد) که یکدیگر را می‌شناسند اغلب یکدیگر را به گرمی در آغوش می‌گیرند. مردها یا زن‌های عرب ممکن است از دست دادن با جنس مخالف اجتناب کنند که از قوانین اسلام به‌شمار می‌رود. خیلی مودبانه است که اول با بزرگ‌ترین عضو گروه احوالپرسی کنید.

هنگام ارتباط با فرد همجنس باید تماس چشمی داشته باشید. مردها باید در نهایت ادب و احترام با خانم‌ها برخورد کنند و هیچ‌گاه نباید تماس چشمی طولانی با یک زن داشته باشند یا از ظاهر و لباس‌های او تعریف و تمجید کنند. برخی مردها نیز هنگام احوالپرسی، یکدیگر را می‌بوسند یا بینی خود را به هم می‌مالند و حتی ممکن است دست‌های یکدیگر را بگیرند.

غذا در امارات متحده عربی

آداب و رسوم امارات

غذا در کشور امارات متحده عربی ریشه‌ی تاریخی غنی دارد. از آنجا که بخش اعظمی از این کشور در سواحل خلیج فارس قرار دارد، ماهی و غذاهای دریایی جزو رژیم غذایی اصلی مردم به حساب می‌آید. مسلمانان گوشت خوک نمی‌خورند و از گوشت‌های دیگر نظیر مرغ و گوشت گوسفند برای غذاها استفاده می‌کنند.

شتر پر شده غذای ملی این کشور است که یک دستورالعمل قدیمی دارد که در طول زمان تغییر کرده است. برای این غذا داخل شتر را با مرغ، بز و گوسفند پر می‌کنند و روی زغال به مدت ۲۴ ساعت به آهستگی می‌پزند. یکی دیگر از غذاهایی که مردم اغلب میل می‌کنند، شاروارما نام دارد که یک سیخ گوشت کبابی یا مخلوطی از گوشت‌ها است که با انواع مخلفات نظیر تبوله، هموس، ترشی و خیار و گوجه سرو می‌شود.

اگر به خانه‌ی یک اماراتی دعوت شدید، ادب حکم می‌کند که ۱۵ دقیقه با تاخیر برسید. از آنجا که دست چپ را کثیف می‌دانند، ‌پس حتما با دست راست غذا بخورید. با این حال چنانچه دست چپ هستید، می‌توانید از قاشق یا چنگال در دست چپ خود استفاده کنید. عرب‌ها با دست یا قاشق و چنگال غذا می‌خورند و به همین دلیل تمیز بودن دست‌ها اهمیت دارد. برخی خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که سفره را روی زمین پهن کنند.

لباس سنتی در امارات متحده عربی

آداب و رسوم امارات

لباس سنتی مردان دشاشه یا خاندورا است که شامل یک پیراهن بلند سفید با سرپوش سفید یا قرمز بنام کترا می‌شود. این سرپوش به وسیله یک طناب مشکی (کال) نگه داشته می‌شود. شیوخ و تجار نیز ردای نازک مشکی یا قهوه ای (به نام بیشت یا میشله) روی دشداشه در رویدادهای مهم می‌پوشند. زنان در مکان‌های عمومی عبای مشکی می‌پوشند که چادری مشکی و بلند است. بعضی از زنان همچنین یک نقاب نازک مشکی برای پوشاندن صورت و دستکش استفاده می‌کنند.

بایدها و نبایدها در امارات متحده عربی

آداب و رسوم امارات

هیچ‌گاه از اسلام، طبقه‌ی حاکم یا سنت‌های محلی انتقاد نکنید. مردها نباید به زنان خیره شوند یا از آنها تعریف کنند. بوسیدن یا به آغوش کشیدن حتی همسران در ملاء عام به شدت نکوهیده است و چنین رفتاری می‌تواند منجر به بازداشت شخص شود. افراد غیر مسلمان نباید وارد مسجد شوند یا دست به قرآن بزنند. براساس قانون باید تمام بخش‌های بدن از شانه تا زانو پوشیده باشد و بهتر است در مراکز عمومی از پوشیدن لباس‌های تنگ و بدن‌نما و کوتاه بپرهیزید.

هیچ‌گاه از اسلام، طبقه‌ی حاکم یا سنت‌های محلی انتقاد نکنید

زنان امارات به شدت محافظه کار هستند و بنابراین در مواجهه با زنان عرب باید درست رفتار کنید، به‌عنوان مثال عکس‌برداری از زنان عرب در مراکز عمومی جرم است و اگر قصد چنین کاری دارید پیش از عکاسی باید حتما از آن‌ها اجازه بگیرید.

آداب و رسوم امارات

در این شهر کافه‌ها و مراکز رقص و ساز و آواز زیادی وجود دارد و رقصیدن در دبی جرم نیست. اما کسی حق ندارد در ملاء‌عام برقصد، حتی پخش موسیقی رقص‌آور به همراه رقصیدن در پارک‌ها، سواحل و مجتمع‌های مسکونی ممنوع است و این کار را زشت و تحریک‌آمیز تلقی می‌کنند.

همراه داشتن بعضی از این داروها خلاف قانون است و فرد متخطی به شدت مجازات می‌شود. پس اگر دارو مصرف می‌کنید حتما نسخه‌ی آن را همراه داشته باشید و یا با مراجعه به پزشک، مجوز همراه داشتن آن‌ را دریافت کنید تا مشکلی برای شما پیش نیاید.

استعمال مواد مخدر در امارات غیرقانونی و جرم است و پیدا کردن هر نوع مواد مخدر عواقب بسیار سنگینی دارد. برای مثال در سال ۲۰۰۸ میلادی یک گردشگری بریتانیایی به دلیل این که در ادرارش اثرات مواد مخدر وجود داشت، به ۴ سال زندان محکوم شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه