ساختمان هایی با نمای گرد و ظاهری غیرعادی

نازنین امانت
نازنین امانت شنبه، ۱۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
ساختمان هایی با نمای گرد و ظاهری غیرعادی

معماران برجسته‌ای در جهان وجود دارند که هنر خود را با بنای سازه‌های عجیب و متفاوت نشان می‌دهند. از میان این اشکال عجیب می‌توان به ساختمان‌های کروی و دایره‌ای شکل اشاره کرد.

معماران با الهام گرفتن از نمادهای دایره‌ای شکل و کروی، از دوران باستان تاکنون، ساختمان‌هایی عجیب را بر این اساس طراحی کرده‌اند. برج‌های گرد و گنبدهای کروی به‌طور قابل ملاحظه‌ای در طی دوره‌های مختلفی در یونان و رم دیده شده است. اخیرا در معماری مدرن و توسعه‌ی نقشه‌های آسمان‌نماها و سالن‌های تئاتر هم از این نوع طرح‌ها استفاده می‌شود. تقریبا در تمام این ساختمان‌ها، از طرح دایره‌ای برای نقشه‌ی همکف استفاده می‌شود، اما در ۵ ساختمانی که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم، طراحی دایره‌ای و کروی به‌طور عمودی در نقشه‌ی این بناها به‌ کار رفته است.

۱. اداره‌ی مرکزی اَلدار (Al Dar Headquarters)، ابوظبی (Abu Dhabi)

اداره‌ی مرکزی اَلدار (Al Dar Headquarters) در ابوظبی واقع شده، نمای این برج به‌گونه‌ای است که به نظر می‌رسد سکه‌ای روی لبه‌اش به‌صورت عمودی ایستاده است. این بنا شامل دو نمای محدب است که با نواری باریک و صیقلی به‌هم‌دیگر مرتبط شده‌اند. این ساختمان نمادین و کاملا صیقلی، از تمام زاویه‌ها به‌طور کامل کروی و دایره‌ای شکل دیده می‌شود. این ساختمان که ۱۲۱ متر ارتفاع دارد و از ۲۳ طبقه تشکیل شده، توسط معماران اِم‌زِد (MZ) طراحی شده است.

۲. هتل کمپینسکی طلوع آفتاب (Sunrise Kempinski Hotel)، پکن (Beijing)

هتل کمپینسکی طلوع آفتاب (Sunrise Kempinski Hotel) از فاصله‌ای حدود ۶۰ کیلومتری از مرکز شهر پکن به‌نظر می‌رسد که نمایی شبیه به طلوع آفتاب دارد، اما از اطراف هتل، ظاهر آن شبیه به صدف حلزون است که در فرهنگ چینی نماد بخت و اقبال است. این هتل لوکس و خیره‌کننده با ارتفاعی حدود ۹۷ متر، دارای ۲۱ طبقه، ۳۰۶ سوئیت و اتاق مهمان، همچنین امکاناتی از قبیل سالن‌های برپایی جلسه، امکانات تفریحی، سالن‌های تناسب اندام و تعدادی رستوران و کافی‌شاپ، در نوامبر سال ۲۰۱۴ در ساحل دریاچه‌ی یانکی (Yanqi Lake) افتتاح شد. این ساختمان توسط شرکت طراحان معماری هوادو در شانگهای (Shanghai Huadu Architect Design Co.) طراحی شده است.

۳. دایره‌ی گوانگ‌ژو (Guangzhou Circle)، گوانگ‌ژو (Guangzhou)

دایره‌ی گوانگ‌ژو (Guangzhou Circle) با نمایی شبیه به دونات در یکی از شهرهای چین به نام گوانگ‌ژو واقع شده است. این ساختمان، در حال حاضر به‌عنوان اداره‌ی مرکزی شرکت Hongda Xingye Group و همچنین قرارگاه جدید مبادلات پلاستیک گوانگ‌دونگ (Guangdong Plastic Exchange)، بزرگ‌ترین مرکز تجارت جهانی برای مواد پلاستیکی خام، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ساختمان ۱۳۸ متری در حاشیه‌ی رود پِرل (The Pearl River) قرار دارد و توسط دی پلاسک از استودیوی میلان (Di Pasquale of Milan studio) در پروژه‌ی اِی‌اِم (AM) طراحی شده است. دایره‌ای توخالی به قطر ۵۰ متر قلب این بنای ۳۳ طبقه است. هنگامی که بازتاب این ساختمان در رود مشاهده می‌شود، شکلی شبیه به عدد ۸ انگلیسی دیده می‌شود که در فرهنگ چینی نماد خوش‌شانسی است.

۴. عمارت فَنگ‌یوآن (Fangyuan Mansion)، شِن‌یانگ (Shenyang)

عمارت فَنگ‌یوآن (Fangyuan Mansion) در شِن‌یانگ، چین واقع شده است. ارتفاع این بنا ۱۰۰ متر است و طراحی آن طوری است که شبیه به سکه‌های قدیمی چین به‌نظر برسد. طراحی این عمارت در سال ۲۰۱۱ توسط سی.‌وای. لی (C.Y. Lee) و سایر شریک‌های طراح و معمارش انجام شد. از دیگر کارهای معروف این معمار، طراحی برج آسمان‌خراش ۵۰۸ متری تایپه ۱۰۱ (Taipei 101) را می‌توان نام برد که در حال حاضر سومین ساختمان بلند در جهان است.

عمارت فَنگ‌یوآن، یک‌بار توسط شبکه‌ی خبری سی‌اِن‌اِن (CNN) به‌عنوان زشت‌ترین ساختمان جهان انتخاب شد.

۵. هتل رادیسون بلو (Radisson BLU Hotel)، فرانکفورت (Frankfurt)

هتل رادیسون بلو (Radisson BLU Hotel) یک سازه‌ی بتنی است که در سال ۲۰۰۵ در فرانکفورت به نمایش گذاشته شد. نما‌ی این هتل توسط معماری به‌نام جان سیفرت (John Seiffert) طراحی شده است. نمای صفحه‌ی جلو و عقب این بنا از شیشه ساخته شده که مکعب‌هایی شیشه‌ای هم در بین این دو بخش قرار گرفته است.

مطالب مرتبط:

منبع Amusing Planet

دیدگاه