۷ سقف تاریخی شگفت انگیز جهان

رضا اردو
رضا اردو چهار شنبه، ۱۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
۷ سقف تاریخی شگفت انگیز جهان

از میان هفت مورد از شگفت‌انگیزترین سقف‌های جهان، دو مورد به بناهایی از ایران اختصاص دارند.

بعضی جاذبه‌های توریستی هستند که اگر در آن‌ها سربالا حرکت کنید جذابیت بیشتری می‌یابند. بیشتر بناهای تاریخی و فرهنگی مثل مساجد، کلیساها و معبدها، که می‌خواهند فرد را به‌سمت بهشت رهنمود سازند، دارای سقف‌هایی شگفت‌انگیز هستند. حتی بعضی قلعه‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در ادامه هفت مورد از شگفت‌انگیزترین سقف‌هایی را معرفی می‌کنیم که بیشتر مسافران آرزو دارند برای یک بار هم که شده زیرش قرار بگیرند.

مسجد نصیرالملک، شیراز

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک از هر نظر یکی از خیره‌کننده‌ترین بناهای جهان است که سقفش هم از این ویژگی مستثنی نیست. الگوهای روشن و رنگارنگ سقف و مقرنس‌کاری‌هایش می‌درخشند. در داخل مسجد هم روزانه نور از شبکه‌های رنگی پنجره‌هایش عبور می‌کند و فضای رنگین‌کمانی به آن می‌بخشد. طراحی پیچیده‌ی سقف، که در معماری اسلامی معمول است، نگاه‌ها را به‌سمت بالا می‌کشاند و حس شگفتی در انسان به وجود می‌آورد.

کلیسای سیستین، واتیکان

کلیسای سیستین

سقف کلیسای سیستین یکی از معروف‌ترین سقف‌ها در جهان است. این سقف شاهکار را میکل‌آنژ در اوایل قرن شانزدهم تماماً با دست کشید که سالانه میلیون‌ها بازدیدکننده را به‌سمت خود می‌کشاند. نقاشی سقف ۹ صحنه از سِفر پیدایش (شامل «آفرینش آدم»، آنجا که خدا و آدم دارند انگشت‌هایشان را به هم می‌زنند) را نشان می‌دهد. نقاشی داوری نهایی پایان‌بخش روایت‌های مقدس در این سقف زیبا است. اگر این بخت را داشتید که به کلیسای سیستین بروید، خیلی روی ثبت تصویری حضورتان در آنجا حساب نکنید؛ زیرا برای محافظت حداکثری، عکسبرداری را مطلقاً ممنوع کرده‌اند.

مسجد سلطان احمد (مسجد آبی)، استانبول

مسجد آبی

به خاطر فضای کاملا آبی درون مسجد سلطان احمد، به آن مسجد آبی نیز می‌گویند. تاریخ ساخت این بنای تاریخی به اوایل قرن هفدهم بازمی‌گردد. مسجد سلطان احمد کنار ایاصوفیه قرار گرفته است. بیش از ۲۰ هزار کاشی دست‌ساز در آن کنار هم ردیف شده‌اند. شیشه‌های رنگی مدور عظیم و گنبدی که به زیبایی تزیین شده آن‌قدر جذاب هستند که دلتان می‌خواهد روی زمین دراز بکشید و از دیدن آن سقف زیبا لذت ببرید.

قلعه سامزانو، فلورانس

سامزانو

قلعه‌ی سامزانو (Sammezzano) در فلورانس یکی از رنگارنگ‌ترین بناهای جهان است. رنگین‌کمانی از رنگ‌ها به سبک پر طاووس با جزئیات زیاد در آن کشیده شده. قلعه ۳۶۵ اتاق، برای هر روز سال، دارد که همگی با رنگ‌هایی درهم و با شیوه‌ای مینویی تزیین شده‌اند. این کاخ ایتالیایی در اوایل قرن هفدهم ساخته شد. پس از جنگ جهانی دوم به هتلی لوکس تغییر کاربری یافت، اخیراً هم به شرکتی اماراتی به مبلغی بالغ بر ۱۸ میلیون دلار فروخته شد.

کلیسای ناجی در خون، سن پترزبورگ

سن پترزبورگ

کلیسای ناجی در خون سن پترزبورگ، که رنگ‌آمیزی ماهرانه‌ای دارد، یکی از زیباترین کلیساهای روسیه و از لحاظ معماری از جمله شگفت‌انگیزترین بناهای این کره‌ی خاکی است. کف تا سقف این ساختمان با بیش از ۷۵۰۰ متر مربع موزائیک‌کاری با رنگ‌های روشن پوشیده شده، گنبدش هم روکشی طلایی دارد تا بازدیدکنندگان را به تعمق در جهان بالا تشویق کند.

معبد آسمان، پکن

معبد آسمان

معبد آسمان در پکن مجموعه‌ای از بناهای مذهبی است که امپراتوران به‌منظور دستیابی به محصول بیشتر در آن دعاهای سالانه انجام می‌دادند. امروزه هنوز هم این محوطه‌ی مذهبی نفس‌گیر و مشهور است و بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند. معبد از نمادهای چینی پوشیده شده است. سالن «نیایش برای محصول خوب» چهار ستون دارد که نماد چهار فصل سال هستند، میدان اصلی مجموعه نماد زمین و کاشی‌های آبی‌رنگ پیرامون معبد نماد آسمان به حساب می‌آیند.

مسجد امام، اصفهان

مسجد امام اصفهان

ساخت مسجد امام اصفهان از سال ۱۶۱۱ شروع شد و امروزه یکی از زیباترین مسجدهای دنیا به حساب می‌آید. مسجد امام آن‌قدر اهمیت دارد که روی اسکناس‌های ایران هم نقش شده است. دیوار و سقف آن با آیاتی از قرآن خطاطی و با کاشی‌های هفت‌رنگ تزیین شده است. گنبد هشت‌ضلعی زیبا و کاشی‌های پرزرق‌وبرق اسلامی‌اش در سقف به فرد حس تعالی آسمانی می‌بخشد.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه