زیباترین شیشه کاری های جهان را در مساجد و کلیساها به تماشا بنشینید

سودا سلیمی
سودا سلیمی یکشنبه، ۱۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
زیباترین شیشه کاری های جهان را در مساجد و کلیساها به تماشا بنشینید

کلیساها و مسجدها در همه‌ی دوران محلی برای تجلی هنر و معماری بوده‌اند. شیشه‌کاری عبادتگاه‌ها موجب مغلوب شدن انسان‌ها در جایگاه پرستش خواهد شد.

شیشه‌کاری هنری است که اکثرا در کلیساها، مسجدها و سایر اماکنی که برای عبادت هستند، استفاده می‌شود تا اشخاص تحت تاثیر زیبایی و عظمت این بناها قرار گرفته و حس عبادت خود را در این اماکن هرگز از یاد نبرند. چه این هنر سبب عبادت بیشتر شما شود و چه سبب ستایش زیبایی معماری آن، مطمئنا ظرافت نهفته در شیشه‌کاری این بناها از یاد شما نخواهد رفت.

۱. کلیسای سنت شپل، فرانسه، پاریس

کلیسای سنت شپل

اگر برج شیشه‌ای کلیسای سنت شپل که رنگی صورتی دارد، عنوان زیباترین شیشه‌کاری جهان را به خود اختصاص ندهد، ولی بدون شک صاحب عنوان زیباترین شیشه‌کاری اروپا خواهد بود. این شاهکار شیشه‌کاری که معماری گوتیک دارد، فقط در عرض هفت سال ساخته شده است. کلیسای سنت شپل همه روزه برای بازدید عموم از ساعت ۹ صبح باز است. ساعت تعطیلی بستگی به فصل دارد.

۲. سالن کنسرت پائولا دلا موسیکا کتالانا (Palau de la Música Catalana)، بارسلونا، اسپانیا

سالن پائولا دلا موسیکا کتالانا

شاید معروف‌ترین معماری اسپانیا در شیشه‌کاری مربوط به کلیسای ناتمام خانواده‌ی ساگرادا (Sagrada Família) باشد، ولی  قصر موسیقی کاتالان با اینکه شهرت کمتری داشته و اکثر گردشگران از وجود آن بی‌خبر هستند، بسیار زیباتر است. نورگیر وسط سالن مانند ستاره‌ای در وسط این سالن می‌درخشد. شکل این شیشه‌کاری از قطره‌ای از عسل که از آسمان به زمین می‌چکد، الهام گرفته شده است. رنگ منتشر شده از این شاهکار هنری به این بنای چندطبقه‌ای، حال و هوایی گرم و دلنشین داده است.

۳. کلیسای سنتورایو دوم بوسکو (Santuário Dom Bosco)، برزیل

کلیسای سنتورایو دوم بوسکو

دیوارهای کلیسای دوم بوسکو از زمین تا سقف با شیشه‌های به رنگ آبی و بنفش، شیشه‌کاری شده‌اند. گویا این زیبایی به تنهایی کافی نبوده و لوستری شیشه‌ای و عظیم برای درخشش بیشتر کلیسا در وسط سالن از سقف آویزان شده است. این سالن از ۷۴۰۰ شیشه‌ی مورانو (Murano glass) ساخته شده و طوری طراحی شده است که یادآور مسیح در نوری از جهان باشد. این کلیسا برای یادبود سنت جان بوسکو (Saint John Bosco)، کسی که زندگی خود را در راه هدایت جوانان فدا کرد، شناخته شده است. این کلیسا در اکثر روزهای هفته برای بازدید عموم باز و بازدید از این بنای خارق‌العاده رایگان است.

۴. مسجد نصیرالملک، شیراز، ایران

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک ایران یکی از آن بناهایی است که باید آن را به چشم ببینید تا به زیبای آن ایمان بیاورید. این بنا معروف به مسجد صورتی یا مسجد رنگ‌ها است. در این مسجد رنگ شیشه‌ها بسیار متنوع بوده و ترکیب آن‌ها چنان زیبایی به مسجد بخشیده که نمی‌توان توصیف کرد. هم سالن و هم راهروی مسجد با شیشه‌کاری تزیین شده است. این بنا در قرن ۱۸۰۰ میلادی ساخته شده و ایستادن در جلوی این پنجره‌هایی رنگی به شما حسی خواهد بخشید که گویا درون یک کالیودسکوپ (kaleidoscope) ایستاده‌اید.

۵. موزه اراوان (Erawan Museum)، بانکوک، تایلند

موزه‌ی اراوان

اگر به بانکوک رفتید، حتما از موزه‌ی اروان که سه مجسمه‌ی بزرگ فیل روی سقف آن نصب شده است، دیدن کنید. این بنا سه طبقه بوده و آثار زیبای هنری، صنایع دستی و عتیقه‌های گران‌بهایی را در خود جای داده است.  در پایین فیل‌ها، پنجره‌ی زیبایی شیشه‌کاری شده که این سبک هنر در تایلند بسیار نادر است. می‌توانید از پله‌ها بالاتر رفته و ظرافت این مجسمه‌ها را از نزدیک ببینید.

۶. گران هتل مکزیکو سیتی (Gran Hotel Ciudad de México)، مکزیک

گران هتل مکزیکو سیتی

مسافران گران هتل مکزیکو سیتی از نزدیک شاهد یکی از چهار شاهکار شیشه‌کاری جهان به سبک تیفانی (Tiffany stained glass) خواهند بود. این سبک شیشه‌کاری در واقع سبک جدیدی بوده که ریشه در سال‌های ۱۸۹۹ میلادی دارد. گران هتل مکزیکو سیتی، هتلی است که هنوز مشغول به کار است و برای گرفتن اتاقی در هتل می‌توانید به هتل رفته و از شیشه‌کاری حجیم این بنا دیدن کنید.

۷. کلیسای شکرگزاری (Chapel of Thanksgiving)، دالاس، تگزاس

کلیسای شکرگزاری

کلیسای شکرگزاری مرکز مجموعه‌ای است که به میدان شکرگزای شهرت دارد و شامل تعدادی باغ برای مراقبه، سالن اجلاس و فضایی است که نشان‌دهنده‌ی سنت شکرگزای آمریکایی است. در کلیسای این مجموعه، که همه روز بازدید از آن برای عموم آزاد است، پنجره‌هایی از نوع شیشه‌کاری وجود دارد که با نام پنجره‌های افتخار شناخته می‌شوند. این پنجره‌ها تا ارتفاع ۱۸ متری کار شده‌اند. رنگ شیشه‌کاری‌ها از رنگ‌های سرد به سمت رنگ‌های گرم طراحی شده که نشان‌دهنده‌ی سفر انسان از زمین به سمت بهشتی زیبا است. بازدید از این کلیسا از ۱۱ صبح تا ۳ بعدازظهر امکان‌پذیر بوده و احتیاجی به پرداخت هزینه نیست.

۸. کلیسای جامع سنت سباستین (Metropolitan Cathedral of Saint Sebastian)،‌ ریودژانیرو، برزیل

کلیسای جامع سنت سباستین

کلیسای جامع سن سباستین که بیشتر به نام کلیسای جامع ریودژانیرو شناخته می‌شود، برای یادبود سنت سباستین که کشیش والامقام ریودژانیرو بوده، ساخته شده است. شکل مخروطی بنای کلیسا یادآور بناهای مخروطی مایاها است. شیشه‌های رنگارنگ تا اوج مخروط ادامه یافته‌اند. این کلیسا همچنان مشغول به کار است و برای بازدید آن می‌توانید از ۷ صبح تا ۵ عصر به این محل مراجعه کنید.

۹. کلیسای ایگلسیا ال روساریو (Iglesia El Rosario)، سن سالوادور، السالوادور

کلیسای ایگلسیا ال روساریو

فریب ناشناس بودن کلیسای ایگلسیا ال روساریو را نخورید. این کلیسا یکی از گنج‌های مخفی و ناشناخته‌ی آمریکا است. رنگین‌کمانی از نورها از شیشه‌های زیبای منحنی شکل وارد سالن بتنی کلیسا شده و جلوه‌ای زیبا به کلیسای ایگلسیا ال روساریو در سن سالوادور می‌بخشد. این بنا در سال ۱۹۷۱  میلادی توسط معمار روبن مارتینز (Rubén Martínez)، با هنرمندی خاصی ساخته شده که به گونه‌ای که فلزهای منحنی شکل سقف مانند چتری بر روی محراب هستند. این کلیسا همه روزه برای بازدید عموم باز است.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه