کشف تپه‌های باستانی به وسعت بریتانیا در برزیل که توسط موریانه ایجاد شده‌اند

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد پنجشنبه، ۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۰
کشف تپه‌های باستانی به وسعت بریتانیا در برزیل که توسط موریانه ایجاد شده‌اند

به تازگی مجموعه‌ای عظیم از تپه‌های باستانی در برزیل کشف شده که موریانه‌ها آن‌ها را ایجاد کرده‌اند. وسعت این تپه‌ها به اندازه بریتانیا است و قدمتی ۴۰۰۰ ساله دارند.

مجموعه‌ای عظیم از تپه‌های باستانی در برزیل کشف شده است که به اندازه بریتانیا وسعت دارند. این تپه‌ها که در شمال شرق برزیل واقع شده‌اند و طول برخی از آن‌ها به ۳ متر می‌رسد، از طریق گوگل ارث قابل مشاهده هستند؛ اما بخش اعظمی از آن‌ها در میان بوته‌زارهای نیمه خشک منطقه پنهان شده‌اند.

مارتین استیفن، محقق و حشره‌‌شناش از دانشگاه سالفورد در مورد این کشف بزرگ و باورنکردنی این گونه گفته است:

این لانه‌ها تنها توسط یک گونه موریانه با حفاری شبکه‌های عظیم از تونل‌های پیچ‌در‌پیچ برای دسترسی به برگ‌های مرده و جهت تغذیه امن و مستقیم از بستر جنگل ایجاد شده‌اند.

وی در ادامه گفته‌های خود افزود:

خاک استخراج شده از این تپه‌ها به اندازه ۴۰۰۰ هرم جیزه بوده و یکی از بزرگ‌ترین سازه‌های ایجاد شده به دست یک گونه حشره به‌شمار می‌رود.

تل خاکی

این تپه‌ها که هنوز هم در حال شکل‌گیری هستند، از  چند دهه پیش که جنگل‌ها برای ایجاد چراگاه در حال پاک‌سازی بوده‌اند، نظر دانشمندان را به خود جلب کرده است.

طبق اطلاعات منتشرشده از سوی خبرگزاری سل پرس (Cell Press)، نتایج آزمایش نمونه خاک گرفته شده از ۱۱ تپه نشان می‌دهد که عمر آن‌ها بین ۶۹۰ تا ۳۸۲۰ سال بوده که تقریبا به اندازه قدیمی‌ترین مجموعه شناخته‌شده از تپه‌‌های ایجاد شده توسط موریانه در آفریقای جنوبی است.

در واقع این تپه‌ها لانه نیستند، بلکه نتیجه حفاری آرام و مداوم موریانه‌ها برای ایجاد تونل‌های زیرزمینی متصل به یکدیگر و ایجاد توده‌های مخروطی انبوه از خاک بر سطح زمین به شکل تپه هستند.

هدف اصلی موریانه‌ها از حفر این شبکه عظیم از تونل‌های زیرزمینی، دسترسی آسان به منابع غذایی پراکنده در زیر زمین است. موش‌های صحرایی که در نزدیکی این موریانه‌ها زندگی می‌کنند، نیز تونل‌های زیرزمینی پیچیده‌ای برای همین هدف حفر می‌کنند.

مارتین معتقد است که وجود چنین پدیده عجیب زیست‌شناسی در این زمان و در این اندازه واقعاً شگفت‌انگیز است و موضوع عجیب‌تر در مورد این پدیده این است که خالقان آن هنوز هم به حیات خود ادامه می‌دهند.

وی در پایان گفته‌های خود افزود:

هنوز سوالات پی‌پاسخ زیادی در مورد این تل‌های خاکی و لانه‌ها وجود دارد که شامل سوالاتی در مورد ساختار فیزیکی دقیق هرم‌ها و دلیل عدم وجود حفره مخصوص ملکه در لانه‌ها است.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه