مشعل قدیمی مجسمه آزادی به موزه سپرده شد

زینب موحدی
زینب موحدی پنجشنبه، ۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۰
مشعل قدیمی مجسمه آزادی به موزه سپرده شد

مشعل قدیمی مجسمه آزادی که تا به الان در داخل پایه این مجسمه نگهداری می‌شد، به موزه‌ای در جزیره آزادی انتقال داده شد.

مشعل اصلی مجسمه آزادی صاحب خانه‌ی جدیدی می‌شود. این مشعل ۱۶۳۳ کیلوگرمی که به‌خاطر طلا و مسی که در ساخت آن به کار رفته است، همیشه ظاهری درخشان و براق داشت، به‌خاطر کم‌طاقتی در برابر شرایط آب و هوایی در سال ۱۹۸۴ با یک مشعل جدید جایگزین شد و از آن زمان تا به‌حال در پایه‌ی مجسمه نگهداری می‌شد.

اکنون، موقعیتی برای بازدیدکنندگان فراهم شده است که مشعل اصلی مجسمه را با همان شکوه سابق خود در «موزه مجسمه آزادی» (Statue of Liberty Museum) ببینند که در ماه مه ۲۰۱۹ در «لیبرتی آیلند» (Liberty Island) باز می‌شود. مشعل مذکور به همراه یک مدل از چهره‌ی «بانوی آزادی» هفته‌ی گذشته با استفاده از یک کامیون به محل جدید منتقل شد.

داگلاس فلپس که مسئولیت نظارت بر عملیات حمل و نقل این مجسمه را به عهده داشت، می‌گوید:

انتقال این مشعل، جزء سخت‌ترین کارهایی که تا به‌حال انجام داده‌ایم نیست؛ ولی به‌طورقطع مهم‌ترین آن‌ها است. مجسمه آزادی، نه تنها نماد شهر نیویورک است، بلکه میراث جهانی یونسکو هم است که از ارزش بسیار زیادی برخوردار است.

اسم کامل مجسمه آزادی، «آزادی روشنگر جهان» است؛ این مجسمه توسط فردریک آوگوست بارتولدی (Frédéric Auguste Bartholdi) طراحی و به دست گوستاو ایفل که سازنده‌ی برج ایفل پاریس است، ساخته شد.

مجسمه آزادی

بانوی آزادی، هدیه‌ای از طرف فرانسوی ها به ایالات متحده بود تا صدمین سالگرد استقلال خود از بریتانیا را جشن بگیرند؛ ولی البته این بانو با تاخیری ده ساله وارد سرزمین آمریکا شد و گراور کلیولند، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، به صورت رسمی در سال ۱۸۸۶ از آن رونمایی کرد. از آن زمان، این مجسمه به عنوان نماد امیدواری و خوش‌آمدگویی برای مهاجرینی که از جزیره الیس وارد ایالات متحده می‌شوند، شناخته می‌شود.

جان پیلتزکر، سرپرست بنای یادبود ملی آزادی، می‌گوید:

مشعل اصلی، یک اثر هنری زیبا و بیانگر آزمان‌های آمریکایی آزادی و دموکراسی است.

این روحیه‌ی نمادین را می‌توان در تصمیم مقامات آمریکایی در حکاکی شعر «غول جدید» یا «بزرگ تندیس جدید» اِما لازاروس روی یک پلاک برنزی و نصب آن داخل طبقه‌ی هم‌کف پایه‌ی تندیس مشاهده کرد که موجب شد بانوی آزادی را به نام «مادر بیگانگان» بخوانند. معروف‌ترین بیت این شعر می‌گوید:

به من بدهید، وامانده‌های خود را، مسکینان خود را، توده‌های درهم کز کرده خود را، که آرزوی تنفس در آزادی را دارند.

در سال ۲۰۱۷، در حدود ۴ و نیم میلیون نفر از جزیره‌ی آزادی بازدید کردند. مجسمه‌ی موزه آزادی پس از تکمیل، ۸۰۰۰ متر مربع خواهد بود و وسعتی به همین اندازه از تاریخ و پیشینه‌ی الهام‌بخشی و نمادگرایی مجسمه را، هم در ایالات متحده و هم در سرتاسر جهان، به خود اختصاص خواهد داد. «گالری الهام‌بخشی»، که قرار است مجسمه در آن نصب بشود، پنجره‌هایی سرتاسری خواهد داشت که بخش‌هایی از «لاور منهتن» و به‌ویژه، مرکز تجاری وان ورلد، از آن قابل مشاهده است.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه