استفاده از ماهی فاسد برای سوخت کشتی کروز،‌ برای اولین بار در دنیا

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۵
استفاده از ماهی فاسد برای سوخت کشتی کروز،‌ برای اولین بار در دنیا

شرکت Hurtigruten قصد دارد برای اولین بار در دنیا از ماهی فاسد و زباله‌های ارگانیک برای سوخت کشتی کروز استفاده کند.

به نظرتان ماهی فاسد چه کارایی دارد؟ مطمئنا سوخت کشتی کروز اصلا به ذهن‌تان خطور نمی‌کند؛ اما این دقیقا همان کاری است که Hurtigruten، بزرگ‌ترین خط کروز تفریحی دنیا، به دنبالش است.

کشتی کروز

این اپراتور کروز نروژی قصد دارد تا سال ۲۰۲۱، حداقل ۶ نمونه از ناوگان کشتی‌هایی‌ که با ترکیب گاز زیستی، گاز مایع طبیعی و بسته‌های بزگ باتری کار می‌کنند را راه‌اندازی کند. گاز زیستی مایع، جزو گازهای تجدیدپذیر و بدون فسیل است که از ماهی مرده و سایر زباله‌های ارگانیک تولید می‌شود و از سوخت‌های سازگار با محیط زیست به‌شمار می‌رود. مدیرعامل Hurtigruten می‌گوید:

آنچه که دیگران به‌عنوان مشکل می‌بینند، برای ما یک منبع و راه‌حل است. با معرفی گاز زیستی برای سوخت کشتی‌های کروز، اولین شرکت کروز خواهیم بود که از سوخت عاری از فسیل برای کشتی‌های خود استفاده می‌کنیم. درحالی‌که رقبای ما از سوخت‌های نفتی ارزان با آلایندگی زیاد بهره می‌برند، کشتی‌های ما عملا به صورت طبیعی حرکت می‌کند. گاز زیستی، سبزترین سوخت کشتی است و مزایای زیادی برای محیط زیست دارد. امیداواریم سایر شرکت‌های کروز نیز همین راه را ادامه دهند.

صندوق جهانی طبیعت نیز اعلام کرده است:

جای بسی امیداواری است که شرکت Hurtigruten پیشگام این روش است و سایر شرکت‌ها را برای پیوستن به انرژی‌های تجدیدپذیر ترغیب می‌کند، هرچند این صنعت باید برای کاهش حداقل ۵۰ درصد تولید گازهای گلخانه‌ای طی سه دهه‌ی آینده قدم بزرگی بردارد.

کشتی کروز

رئیس تغییرات آب‌و‌هوایی صندوق جهانی طبیعت معتقد است:

حمل‌و‌نقل بین‌المللی با کشتی مسئول بخش اعظمی از تولید گازهای گلخانه‌ای در بریتانیا هستند. این موضوع نه تنها به تغییرات آب‌وهوا دامن زده،‌ بلکه باعث آلودگی هوا و تخریب طبیعت و حیات‌وحش به مقاصدی که مسافران را می‌برند، شده است.

شرکت Hurtigruten پیشنهاد سفر به برخی از نقاط دورافتاده و بکر دنیا از سواحل نروژ تا آمریکای جنوبی را به مسافران می‌دهد و امیدوار است بیش از ۸۵۰ میلیون دلار برای ساخت سبزترین خط کروز دنیا سرمایه‌گذاری شود. هدف نهایی این شرکت، استفاده از کشتی‌های کاملا عاری از تولید گازهای گلخانه‌ای است.

به این ترتیب حداقل شش مدل از کشتی‌های موجود، مدرن‌سازی خواهد شد و به جای نیروی دیزل، از بسته‌های باتری بزرگ و موتور LNG استفاده می‌شود. علاوه‌بر موتور LNG،‌ موتور LBG نیز به کار خواهد رفت.

کشتی کروز

این خط کروز در سال ۲۰۱۸، استفاده از پلاستیک یک‌بار مصرف را در همه ۱۷ ناوگان خود ممنوع اعلام کرد. سال آینده هم کشتی MS Roald Amundsen راه‌اندازی می‌شود که اولین کشتی کروز با سوخت باتری هیبریدی خواهد بود. به لطف موتورهای تقریبا ساکتی که دارد، هیچ مزاحمتی هم برای حیات‌وحش تولید نمی‌کند.

دو کشتی با باتری هیبریدی نیز در کارخانه کشتیرانی Kleven در حال ساخت هستند و قرار است در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شوند و کشتی سوم هم در سال ۲۰۲۱ فعالیت خود را آغاز می‌کند. این سه کشتی هیبریدی مجهز به گاز زیستی و موتور LNG نخواهند بود؛ زیرا در مناطقی فعالیت خواهند کرد که این سوخت‌ها به سهولت در دسترس نیستند. در عوض از ترکیب پاک‌ترین موتورها و بسته‌های بزرگ باتری استفاده خواهد کرد.

LBG در حال حاضر در بخش‌های کوچکی از بخش حمل‌و‌نقل به‌خصوص اتوبوس‌ها به کار می‌رود؛ اما Hurtigruten اولین شرکتی است که از آن به‌عنوان سوخت برای کشتی‌های کروز استفاده می‌کند.

بخش‌های بزرگی از ماهیگیری و جنگلداری اروپای شمالی (از جمله نروژ)، مقدار ثابتی زباله‌ی ارگانیک تولید می‌کنند. Hurtigruten پیشنهاد می‌کند تا اروپای شمالی از این فرصت منحصربه‌فرد استفاده کند و به یک پیشروی جهانی در زمینه تولید گاز زیستی تبدیل شود.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه