دهکده ای دفن شده‌‌ در المدام، امارات متحده عربی

نازنین امانت
نازنین امانت چهار شنبه، ۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
دهکده ای دفن شده‌‌ در المدام، امارات متحده عربی

المدام منطقه‌ای در امارات متحده‌ی عربی است که در گذشته محل سکونت قبایل مختلفی بوده، اما امروزه بیش از یک دهه است که به منطقه‌ای متروکه تبدیل شده است. در این مقاله خواهید دید که چرا این دهکده‌ی قدیمی، امروزه توسط ساکنانش طرد شده است.

در فاصله‌ای به حدود ۲ کیلومتری جنوب غرب المدام (Al Madam)، شهر کوچکی در امتداد جاده‌ی قدیمی دبی ـ هاتا قرار دارد که امروزه محلی متروک است. این دهکده در گذشته محل سکونت مردم قبیله‌ی اَل کوتبی (the Al Kutbi tribe) بوده است که جزو ۳ قبیله‌ی برجسته‌ای بودند که در همسایگی المدام زندگی می‌کردند. بنا به دلایلی، مردمان این قبیله بار خود را بستند و بیش از یک دهه است که آنجا را ترک کرده‌اند. در افسانه‌های محلی آمده است که جِن‌ها (Jinn) کاری کرده‌اند که مردم از این دهکده فاصله گرفته‌اند.

جِن، موجودی شیطان صفت و خارج از جهان مادی است که جزو اعتقادات مردم عرب و مسلمان است. البته جِن‌ها همیشه پلید و منحوس نیستند. همان‌طور که در یکی از افسانه‌های مشهور جهان عرب به‌نام علاالدین و چراغ جادو آمده است، یک جن بود که به علاالدین (پسر خیاطی فقیر) کمک کرد تا جادوگر پلید را از بین ببرد و به او ثروتی داد تا همانند شاهزادها زندگی کند.

بومیان معتقدند که اتفاقی فرازمینی در المدام رخ داده است که سبب شده تا به منطقه‌ای متروکه تبدیل شود، اما در حقیقت، هجوم ماسه‌های ناخوانده‌ی صحرا بوده که باعث خالی شدن این دهکده از ساکنان آن شده است.

ghost

دهکده‌ی ارواح در نزدیکی المدام

این دهکده از ۲ ردیف خانه‌ با شکل‌هایی مشابه و مسجدی در یک انتهای آن تشکیل شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که این خانه‌ها در اواخر دهه‌ی ۱۹۷۰ یا ۱۹۸۰ به‌عنوان بخشی از یک پروژه‌ی ساخت مسکن، بنا شده‌اند. همچنین این خانه‌ها، بناهایی خوش ساخت و محکم هستند که حتی با گذشت بیش از یک دهه از متروکه ماندن آن‌ها، دیوارهای فرو ریخته یا پوسته پوسته شدن رنگ آن‌ها به‌ندرت مشاهده می‌شود. بااین‌که هیچ‌کدام از این خانه‌ها تخریب نشده‌اند، اما اتاق به اتاق و خانه به خانه‌ی آنجا تا نیمه در زیر ماسه‌ها دفن شده‌اند. در حقیقت این شن و ماسه‌ها بود که باعث راندن ساکنان آنجا شد، نه حضور جن‌‌ها.

ابوب الکعبی (Ayub Al Kaabi)، از ساکنان الشعیب (Al Shuwaib)، در مصاحبه با خبرگزاری گلف (Gulf News) گفت:

مقدار شن و ماسه در این دهکده بی‌حدوحصر است. مردم می‌گویند در ماسه‌های اینجا چیزی وجود دارد که به خانه‌ها حمله می‌کند. این‌که این موضوع به‌دلیل ماهیت ماسه است یا چیزی فراتر از آن، ما نمی‌دانیم.

المدام در فاصله‌ی ۶۰ کیلومتری از شهر دبی (Dubai) و ۵۰ کیلومتری از شهر شارجه (Sharjah) واقع شده است. این منطقه، به‌نام «شهر قدیمی» (old town) المدام شناخته می‌شود. این دهکده‌ی متروک، امروزه به مکانی معروف در میان گردشگران و کاربران شبکه‌های اجتماعی ازجمله اینستاگرام تبدیل شده است.

عکس‌هایی از دهکده المدام

مطالب مرتبط:

منبع Amusing Planet

دیدگاه