تفلیس در یک نگاه

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی شنبه، ۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
تفلیس در یک نگاه

تفلیس پایتخت گرجستان، از قدمتی تاریخی برخوردار است که علاوه بر آثار و مکان‌های تاریخی و باستانی، طبیعتی اروپایی دارد و هر ساله گردشگران بسیاری را جذب خود می‌کند.

تفلیس (Tbilisi)، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر گرجستان است که در دو طرف رود متکواری، در ۱۲۰ کیلومتری رشته‌کوه قفقاز بزرگ و ۲۵۰ کیلومتری دریای سیاه قرار دارد. تفلیس در جنوب شرق اروپا واقع شده است و به‌دلیل موقعیت مکانی آن یعنی قرارگیری در مسیر شرق و غرب، نقطه‌ی اتصال امپراتوریی‌های رقیب بود و حتی امروزه موقعیت آن را به‌عنوان یک مسیر مهم برای انرژی جهان و پروژه‌های بازرگانی تضمین می‌کند. تاریخ پرفراز و نشیب تفلیس را می‌توان از معماری آن درک کرد که ترکیبی از معماری قرون‌وسطا، معماری نئوکلاسیک و معماری استالینیست است.

تفلیس

تفلیس در قرن پنجم میلادی و توسط واختانگ یکم پادشاه گرجستان باستان یا همان ایبریا بنیان‌گذاری شده و به سبب چشمه‌های آب گرم آن، «تْبیلیسی» (مشتق از واژه «تْبیلی» به‌معنای گرم؛ منسوب به چشمه‌های آب گرم تفلیس) نام گرفته ‌است. از آنجایی که تفلیس یکی از مراکز مهم فرهنگی اسلام به‌شمار می‌آمد، با نام عربی خود یعنی «طفلیس» مشهور شد و تا چندی پیش نیز در اکثر زبان‌ها «تفلیس» یا «تیفلیس» شناخته می‌شد. سپس به خواسته‌ی دولت گرجستان، نام این شهر به نام اصلی آن تغییر یافت، اما همچنان در ایران، ترکیه، آلمان، قزاقستان و کشورهای عربی «تفلیس» نامیده می‌شود. با این حال باستان‌شناسان شواهدی پیدا کردند که نشان از وجود تمدن در هزاره چهارم پیش از میلاد در این منطقه دارد.

تفلیس در طول تاریخ سکونتگاه مردم مختلفی با نژاد، فرهنگ و مذاهب مختلف بوده ‌است، ولی امروزه از نظر مذهبی در شمار شهرهای مسیحی ارتدوکس شرقی به حساب می‌آید. جمعیت تفلیس طبق آخرین سرشماری سال ۲۰۱۴، برابر با ۱,۱۱۸,۰۳۵ نفر است. زبان گرجی به‌عنوان زبان رسمی و واحد پول‌شان لاری است. بیش از ۹۵ درصد از شهروندان تفلیس مسیحی، ۱٫۵ درصد مسلمان و ۰٫۱ درصد یهودی هستند. 

تفلیس

این شهر دارای قدمت بسیاری است و طبیعتا مکان‌های تاریخی بی‌شماری در آن وجود دارد که معماری اکثر آن‌ها به قرون‌وسطا بازمی‌گردد. تفلیس به‌دلیل وجود کلیساهای فراوان به شهر کلیساها معروف است و بزرگ‌ترین کلیسای ارتدکس در جهان در آن قرار دارد. تفلیس مرکز تجاری کشور گرجستان و از وضعیت اقتصادی بسیار خوبی برخوردار است. منابع درآمد این شهر مواردی نظیر صنعت، کشاورزی و گردشگری هستند.

این شهر تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های نسبتا سردی را تجربه می‌کند. بهترین زمان سفر به گرجستان، اگر بخواهید هم گرمای تابستان و هم سرمای زمستان را تجربه کنید، ماه مه، ژوئن و سپتامبر است. نواحی کم‌ارتفاع در اطراف تفلیس در اواسط تابستان گرم و نواحی کوهستانی خنک‌تر و خشک‌تر هستند.

تفلیس

برای رفت و آمد بین شهرها، می‌توانید از قطار و مینی‌بوس‌هایی تحت عنوان marshrutka استفاده کنید. برای کاهش هزینه‌های خود در صورتی که گروهی سفر می‌کنید، می‌توانید وسایل حمل و نقل اختصاصی کرایه کنید.

از دیدنی‌ های تفلیس می‌توان به تندیس پادشاه واختانگ یکم، کلیسای جامع تثلیث تفلیس، کلیسای آنچیسخاتی مریم مقدس، حمام سولفور، باغ ملی گیاه‌شناسی گرجستان، یادبود کارتلیس ددا، قلعه‌ی ناریکالا، دریاچه لاک‌پشت، مسجد جامع تفلیس و شهربازی تفلیس اشاره کرد که باید در تور تفلیس از آن‌ها دیدن کنید.

در سفر به تفلیس می‌توانید اقلامی نظیر پنیر، خوراکی چورچخلا (Churchkhela)، رومیزی‌های تزیین شده، ادویه، زیورآلات لعابی و میناکاری شده، شال‌های پشمی، چاقوهای دست‌ساز، پاپاکی (نوعی کلاه پشمی بزرگ و منسوجات دست‌باف) و محصولاتی با عکس خینکالی به‌عنوان سوغاتی تهیه کنید.

 

گالری عکس‌های تفلیس گرجستان

مطالب مرتبط:

منبع kojaro

دیدگاه