توالت هواپیماها در آینده‌ای نزدیک کوچک‌تر می‌شوند

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۰
توالت هواپیماها در آینده‌ای نزدیک کوچک‌تر می‌شوند

شرکت‌های هواپیمایی به منظور درآمد بیشتر و استفاده بهینه از همه فضای کابین هواپیما،‌ به دنبال کوچک‌تر کردن توالت‌ها و افزایش تعداد صندلی‌ها هستند.

باوجود افزایش بیش از پیش تعداد مسافران خطوط هوایی، توالت‌های هواپیماها دائما کوچک‌تر می‌شوند. جدیدترین مدل این توالت‌ها در انتهای ??????? قرار دارد که بسیار فشرده‌تر است و فضایی محدودتر دارد. طبق اعلام این صنعت، توالت‌های کوچک باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود و در همین راستا، دو شرکت هواپیمایی بوئینگ و ایرباس از ایرلاین‌ها خواسته‌اند که توالت‌های داخل هواپیما را خیلی کوچک‌تر کنند.

توالت هواپیما

در ایالات متحده، جدیدترین هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ که در خطوط آمریکن، دلتا و یونایتد پرواز می‌کند، اتاقک‌هایی با عرض ۶۱ سانت را برای توالت در نظر گرفته که در گذشته ۸۶ سانت بود. در اروپا، شرکت‌های هواپیمایی نروژی و ریان‌ایر نیز هر یک اقدام به سفارش بیش از ۱۰۰ مورد ۷۳۷ MAXs کرده‌اند. با این حال، این شرکت‌ها با سیل شکایت مسافران مواجه هستند که برای استفاده از امکانات فشرده‌ی این توالت‌ها دچار مشکل می‌شوند و بسیاری از آن‌ها عکس‌هایی از این ماجرا را در توئیتر و اینستاگرام خود پست کرده‌اند.

سینک‌های دستشویی به حدی کوچک هستند که مسافران نمی‌توانند هر دو دست خود را همزمان بشویند. علاوه‌براین انتهای هواپیما آنقدر فشرده است که وقتی درهای توالت‌های انتهای هواپیما باز می‌شود، ‌کابین خدمه مسدود و دسترسی آن‌ها به مسافران قطع می‌شود. بری برانتس، یکی از مسافران ایالات متحده به نیویورک تایمز گفت:

اگر سرم را خم نکنم، به در می‌خورم. نمی‌توانم تمام قد بایستم و به همین دلیل باید خودم را پیچ و تاب بدهم تا بتوانم از دستشویی استفاده کنم.

توالت هواپیما

زاک هانیگ از وب‌سایت  ThePointsGuy.com، عکسی از این توالت‌های جدید را منتشر و آن را با محفظه‌ی عمودی نگهداری چمدان‌ها مقایسه کرد. باب من، مشاور پایگاه هوایی نیویورک می‌گوید:

هواپیمای ۷۳۷ MAXs رایان‌ایر که سال آینده تحویل داده می‌شود، یک معیار استاندارد طلایی برای این صنعت خواهد بود. این الگو طبق نظر سرمایه‌گذار برای فشرده‌سازی توالت‌ها بوده و ساخت آن‌ها نیز در واکنش به این صنعت بوده است. من با قد ۱۹۳ سانت برای اینکه سرم به جایی برخورد نکند، مجبورم سر خود را خم کنم. مشکلی که باید به آن بپردازیم این است که همه امکانات در حال کوچک‌تر شدن هستند، درحالی‌که مردم روز به روز بزرگ‌تر می‌شوند.

توالت هواپیما

به‌عنوان مثال در سال ۱۹۶۷ میانگین قد مردان بریتانیایی، ۱۷۱ سانتی‌متر بود، درحالی‌که اکنون به ۱۷۷ سانتی‌متر رسیده است. این اعداد و ارقام در آمریکا نیز قابل توجه هستند. طبق اعلام مرکز پیشگیری و کنترل بیماری، میانگین وزن زنان در سال ۱۹۶۰ معادل ۶۳ کیلوگرم بود؛ اما در سال ۲۰۱۴ به ۷۶ کیلوگرم رسید. در مورد مردان این میانگین از ۷۵ کیلوگرم به ۸۹ کیلوگرم تغییر کرده است.

شرکت‌های هواپیمایی برای به حداکثر رساندن درآمدها، با فشارهای تجاری زیادی مواجه هستند که باعث بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان شده است. سخنگوی ایرباس گفته است:

خطوط هوایی در تلاش هستند تا از فضای کابین هواپیما نهایت استفاده را ببرند. در انتهای هواپیما همیشه فضایی وجود دارد که هیچ‌گاه از آن استفاده نمی‌شود. طراحان کابین قصد دارند با استفاده بهینه از این فضا، آن را به فضای راهرو اختصاص دهند یا برای نصب صندلی‌های بیشتر استفاده کنند. آن‌ها می‌خواهند توالت را به انتهای کابین ببرند که تا به حال بدون استفاده مانده بود.

حداکثر ظرفیت هواپیماهای بوئینگ سری ۷۳۷-۸۰۰ معادل ۱۸۹ نفر است؛ اما با این تغییرات، ظرفیت ۷۳۷ MAX ۸ به ۲۱۰ نفر افزایش می‌یابد. توالت‌های کوچک‌تر و صندلی‌های باریک زودیاک به بوئینگ امکان اضافه کردن بیش از ۲۱ صندلی را داده است. ایرلاین‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که این توالت‌ها باعث صرفه‌جویی ۵۰۰ میلیون دلاری طی سه سال آینده خواهند شد.

توالت هواپیما

هرچند در برخی موارد از این فضای اضافی برای تعبیه توالت‌های مخصوص افراد ویلچری استفاده کرده‌اند. راكول كولينز، يكی از شركت‌های متخصص در طراحی توالت‌های هواپیمایی، طرحی جدید به نام «اسپیس‌وال پیشرفته» (Advanced Spacewall) را معرفی کرده است که ۱۷ سانت به فضای کابین اضافه می‌کند. شرکت اسمارت‌لاو نیز توالت بسیار کوچکی برای ایرباس طراحی کرده است که فضای کافی برای ۶ صندلی بیشتر را فراهم می‌کند.

بریتیش ایرویز هم جزو ایرلاین‌هایی است که به دنبال تغییر فضای کابین‌های خود در هواپیمای جدید پروازهای کوتاه ۳۵ است که طی ۵ سال آینده تحویل خواهد گرفت. یکی از سخنگوهای این شرکت هواپیمایی می‌گوید:

ما شکل توالت‌ ایرباس‌های خود را تغییر داده‌ایم؛ اما این تغییر به نحوی است که توالت‌ها بزرگ‌تر و مناسب استفاده مسافرانی است که مشکل حرکتی دارند و یکی از توالت‌ها را عریض‌تر و یکی را کوتاه‌تر کرده‌ایم.

توالت هواپیما

اما برخی کارشناسان نظیر رئیس مدرسه کسب و کار میامی، نظر خوشی در این‌ مورد ندارد و معتقد است:

ایرلاین‌های ارزان قیمتی که غذا یا نوشیدنی رایگان ارائه نمی‌کنند، اغلب به دنبال کوچک کردن توالت انتهای هواپیمای ۷۳۷ و اضافه کردن صندلی هستند. مسافران لزومی ندارد که همیشه از این خطوط هوایی ارزان قیمت استفاده کنند. این هواپیماها نمی‌خواهند مسافران تجربه خوبی هنگام استفاده از توالت داشته باشند و خیلی در توالت بمانند.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه