ثبت ملی نواختن پيانوى ايرانى، شيوه استاد جواد معروفى در فهرست ميراث ناملموس كشور

آزاده یوسف نژاد
آزاده یوسف نژاد چهار شنبه، ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۳
ثبت ملی نواختن پيانوى ايرانى، شيوه استاد جواد معروفى در فهرست ميراث ناملموس كشور

 در کمیته میراث فرهنگی کشور ۴۸ پرونده میراث فرهنگی ناملموس کشور از استان‌های مختلف ثبت ملی شد که نوازندگی پیانوی ایرانی و رباب یکی از آن‌ها بود.

مقاله های مرتبط :

درکمیته‌ای که روز دوشنبه تاریخ ۲۸ آبان ماه به ریاست فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت، حفظ و احیای آثار تاریخی، طبیعی و معنوی در محل سالن فجر سازمان ميراث فرهنگى، صنایع و دستی و گردشگری برگزار شد، ازمیان ۵۵ پرونده مطرح شده ۴۸ پرونده ثبت شد. نواختن پيانوى ايرانى، شيوه استاد جواد معروفى  در فهرست ميراث ناملموس كشور به ثبت رسيد.

محمد صادق اسحاقی دبیر این کمیته بود و در این راستا چگونگی ثبت این اثر ناملموس را بیان کرد .

پرونده مذكور توسط تعدادى از شاگردان استاد معروفى و هنرجويان آن‌ها تهيه و تدوين شده  و با حضور مديران، داوران و كارشناسان در جلسه كميته ثبت ميراث فرهنگى ناملموس مطرح و پس از تاييد با راى مثبت همه اعضا به  ثبت رسید.

جوادمعروفی

 

سيروس مهاجرى که  مديريت و ارائه این  پرونده را به  عهده  داشت از شاگردان محمد جواد عبداللهى (شاگرد استاد جواد معروفى) بود. در اين جلسه فريبا جواهرى يكى ديگر از شاگردان استاد معروفى به اجراى قطعه اى در مايه بيات اصفهان پرداخت كه بسيار مورد استقبال واقع شد.

پیانو

محمد صادق اسحاقی در این زمینه  گفت:

جواهرى ضمن گراميداشت ياد استاد معروفى، ثبت شيوه پيانو نوازى استاد معروفى توسط دفتر ثبت، حفظ و احیای آثار تاریخی، طبیعی و معنوی سازمان ميراث فرهنگى را اقدامى مهم و بسيار قابل تحسين دانست. در پايان اين بخش ضمن  تقدير از  فريبا جواهرى توسط مديركل دفتر ثبت آثار، در راستاى توسعه و ترويج ميراث فرهنگى ناملموس از بهار برخوردار به خاطر انتشار كتاب رديف پيانوى استاد محجوبى و نگارش آن به خط نت بين المللى و نت نويسى، قدردانی به عمل آمد.

در بخش موسیقی، پرونده های مهارت ساختن و نواختن ل له وا (نوعی نی چوبی در مازندران)، پرونده مهارت ساختن و نواختن ساز سنتی قر نی از استان مازندران، پرونده هنر ساختن و نواختن ساز رباب که توسط علی توکلی و مهدی فلاح صفا مطرح شدهو همگی با رای داوران در فهرست میراث فرهنگی ناملموس به  ثبت ملی رسید .

پیانو

در بخش گنجینه زنده بشری  نام استاد لطف الله سیفی بشلی به‌عنوان نوازنده و احیا گر ساز قر نی از مازندران و استاد اسلام پناه در رشته صحافی سنتی از استان کرمان در فهرست حاملان میراث فرهنگی ناملموس ثبت ملی شد.

 دراین جلسه تعداد بسیار زیادی از آیین‌های سنتی شهرها و روستاهای ایران اعم از طریقه پختن غذاهای سنتی یا فراورده های غذایی و تنقلات و شیرینی در روستاهای استان یزد و کرمان و قم و استان خراسان شمالی و مازندران که برخی از آن‌ها همچون تهیه نقل بیدمشک عقدا یا شابارون (آیین تمنای باران) در روستای جمیل آباد بافت بود به  ثبت میراث ناملموس ملی رسید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه