Airbnb، یهودی نشین های کرانه باختری را تحریم کرد

زینب موحدی
زینب موحدی سه شنبه، ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۳۰
Airbnb، یهودی نشین های کرانه باختری را تحریم کرد

Airbnb، در پی تصمیمی غیرمنتظره که به مذاق صهیونیست‌ها خوش نیامد، اعلام کرد که می‌خواهد شهرک‌های کرانه‌ باختری را که سال‌ها موضوع مناقشه میان فلسطینی‌ها و اشغالگران صهیونیستی بوده است، ازسایت خود حذف کند.  

شرکت اجاره مسکن Airbnb اعلام کرده است که به زودی اسامی املاکی که در شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه باختری در فلسطین اشغالی قرار دارند را از سایت خود حذف می‌کند. اعلام این تصمیم توسط Airbnb، واکنش‌های متفاوتی را در میان طرف‌های درگیر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین برانگیخته است؛ رژیم اشغالگر صهیونیستی، این اقدام را یک «تسلیم مذبوحانه» در برابر بایکوت‌کنندگان این رژیم خواند و فلسطینی‌ها، آن را گامی به‌سوی صلح نامیدند و ستودند. به گفته‌ی Airbnb، این تصمیم که در حدود ۲۰۰ مورد از املاک ثبت‌شده در این سایت را دربرمی‌گیرد، به‌زودی به اجرا درخواهد آمد.

کرانه باختری در جنگ ۱۹۶۷ به اشغال رژیم اشغالگر صهیونیستی درآمد و بیشتر دولت‌های جهان، شهرک‌سازی این رژیم در این منطقه را محکوم کردند و آن را غیرقانونی دانستند. فلسطینی‌ها، این شهرک‌ها و نظامی‌هایی که از آن‌ها محافظت می‌کنند را مانعی در مسیر دست یافتن به هدف خود مبنی بر استقرار یک حکومت می‌دانند و اشغالگران صهیونیستی همچنان بر مواضع خود برای ادامه‌ی شهرک‌سازی پافشاری می‌کنند.

کرانه باختری

Airbnb در سایت خود اعلام کرد که آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که باید خانه‌های شهرک‌های یهودی‌نشین کرانه‌ی اشغال‌شده‌ی باختری که محور اختلافات میان فلسطینی‌ها و اشغالگران صهیونیستی است را از سایت خود حذف کنند. آن‌ها ابراز امیدواری کردند که در آینده‌ای نزدیک، چارچوبی برای اتحاد همه‌ی جهانیان اندیشیده شود و راه حلی قاطع برای این دعوای تاریخی به‌دست آید تا راه پیش‌روی همگان را روشن سازد.

این اقدام، حاصل مذاکرات طولانی مدت فلسطینی‌ها و حامیان آن‌ها با Airbnb است. رژیم اشغالگر صهیونیستی به‌شدت با این‌گونه اقدامات برای بایکوت این رژیم مخالفت می‌کند و آن را رویکردی جانبدارانه نسبت به درگیری‌ها می‌داند. یاریو لوین، وزیر گردشگری رژیم اشغالگر صهیونیستی، این اقدام Airbnb را «مذبوحانه‌ترین تسلیم» در برابر تحریم‌کنندگان این رژیم خواند. او در مصاحبه‌ای با تلویزیون این رژیم اعلام کرد که آن‌ها از این تصمیم Airbnb آگاه نبودند و این اقدام آن‌ها را بی‌پاسخ نمی‌گذارند. او گفت که آن‌ها علیه Airbnb در دادگاه‌های ایالات متحده شکایت خواهند کرد.

ولید اشرف، رئیس یک گروه فلسطینی مخالف شهرک‌سازی تحت حمایت سازمان آزادی‌بخش فلسطین از تصمیم Airbnb استقبال کرد و گفت که این کار به دستیابی به صلح کمک می‌کند. شهردار یکی شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری این تصمیم را در تضاد با ماموریت تعریف شده‌ی Airbnb مبنی بر نزدیک کردن انسان‌ها به یکدیگر در نقاط مختلف دنیا می‌داند.

کرانه باختری

اقدام Airbnb از چشمان گروه دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل متحد هم دور نمانده است و آن‌ها اعلام کردند که این تصمیم Airbnb در آستانه‌ی انتشار گزارش ۶۵ صفحه‌ای این سازمان در مورد خانه‌های اجاره‌ای برای گردشگران در شهرک‌های یهودی‌نشین اعلام شده و در این گزارش، اشاره‌هایی هم به Airbnb شده است.

این گروه روز دوشنبه اعلام کرد:

تصمیم Airbnb برای حذف فهرست خانه‌های اجاره‌ای خود در شهرک‌های صهیونیست‌نشین فلسطین اشغالی، این موضوع مهم را به ما یادآوری می‌کند که نمی‌توان این‌گونه فهرست‌ها را از مسئولیت‌های حقوق بشری مبرا دانست.

از سایر شرکت‌ها نیز می‌خواهیم که از این روند پیروی کنند.

بنا به اعلام این گروه، گزارش مذکور روز سه شنبه منتشر خواهد شد.

حدود ۵۰۰٬۰۰۰ صهیونیست ساکن کرانه باختری و قدس شرقی هستند که بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار فلسطینی ساکن این مناطق، آنجا را خانه‌ی خود می‌دانند. رژیم اشغالگر صهیونیستی، کرانه باختری را زادگاه یهودیت و دیوار دفاعی مناطق شرقی می‌دانند. فلسطینی‌ها، خواهان پس گرفتن کرانه باختری به همراه قدس شرقی و نوار غزه هستند تا بتوانند حکومت آینده‌ی خود را پایه‌گذاری کنند. مذاکرات صلحی که تحت حمایت‌های ایالات متحده و در میان طرفین درگیر در این مناطق انجام می‌شد، از سال ۲۰۱۴ متوقف شده است.

مطالب مرتبط:

منبع independent

دیدگاه