حمل و نقل عمومی در ژوهانسبورگ؛ آفریقای جنوبی

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۸ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
حمل و نقل عمومی در ژوهانسبورگ؛ آفریقای جنوبی

حمل و نقل عمومی در ژوهانسبورگ شامل تاکسی، اتوبوس، قطار سریع و متروریل می‌شود که جای پیشرفت زیادی دارد و به همین دلیل سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این بخش‌ها در جریان است.

ژوهانسبورگ، شهری جوان و پر جمعیت است که سیستم حمل و نقل مناسبی ندارد. بخش شمالی شهر گسترش داشته است،‌ اما این سیستم در بخش‌های جنوبی شهر متمرکز است که شرایط خوبی ندارد و باید ارتقا یابد. هرچند که مقامات شهری درصد زیادی از بودجه خود را به این مشکل اختصاص داده‌اند. با توجه به فروش تعداد زیاد خودرو، حجم ترافیک بدتر شده است و باید بدانید که اوج ترافیک در شهر در ساعات ۶:۳۰ تا ۹ صبح و ۳:۳۰ تا ۶:۳۰ عصر اتفاق می‌افتد و هنگام تردد در شهر باید این موضوع را در نظر بگیرید. پیاده‌وری در ژوهانسبورگ می‌تواند ناامن یا ترسناک باشد،‌ پس در طول روز هنگام عبور در خیابان‌های باریک یا پیاده‌روهای خلوت خیلی مراقب باشید. مسافران می‌توانند از قطارهای سریع این شهر که امن،‌ تمیز و کارآمد هستند، استفاده کنند. اتوبوس و مینی‌بوس هم در خیابان‌های به چشم می‌خورند، هرچند ایستگاه مشخصی ندارند و باید با تکان دست، مقصد خود را به راننده نشان دهید و او اگر با شما هم مسیر بود، توقف می‌کند.

فرودگاه

حمل و نقل ژوهانسبورگ

فرودگاه بین‌المللی ژوهانسبورگ که با نام فرودگاه بین‌المللی الیور تامبو (O. R. Tambo International Airport) شناخته می‌شود، در ۲۴ کیلومتری شمال شرقی این شهر واقع شده است.

تقریبا به تمامی نقاط جهان می‌توان از این فرودگاه سفر کرد و مسافران بسیار زیادی از این فرودگاه به سرتاسر نقاط جهان تردد می‌کنند. در این فرودگاه امکاناتی نظیر بانک، صرافی، فضای بازی برای کودکان، مراکز خرید، رستوران و... برای رفاه بیشتر مسافران فراهم شده است. از راه‌های مختلفی می‌توان به فرودگاه ژوهانسبورگ دسترسی داشت؛ فاصله‌ی مرکز شهر تا فرودگاه‌ ژوهانسبورگ حدودا ۴۰ دقیقه است و در کنار آن، استفاده از قطار برای رسیدن به این فرودگاه را توصیه می‌کنیم. قطارهای ژوهانسبورگ فاصله‌ی مرکز این شهر آفریقای جنوبی تا فرودگاه را در ۱۵ دقیقه طی می‌کنند.

حمل و نقل ژوهانسبورگ

اگر در ساعات اوج شلوغی به شهر می‌روید یا در نزدیکی یکی از ایستگاه‌های قطار اقامت دارید،‌ استفاده از این قطار راهی مقرون‌به‌صرفه و سریع برای ورود و خروج از شهر است.

فاصله از تهران تا ژوهانسبورگ، ۱۰٫۶۲۹ کیلومتر است و پرواز از فرودگاه امام خمینی تهران به سمت فرودگاه ژوهانسبورگ با توجه به آپشن‌های پرواز، حدود ۱۱ ساعت و ۱۵ دقیقه طول خواهد کشید. با توجه به اینکه پرواز تهران - ژوهانسبورگ به‌طور مستقیم انجام نمی‌شود، برای انجام این کار باید ابتدا به کشورهای همسایه مثل قطر، سفر کنید و سپس از طریق یکی از خطوط هواپیمایی خارجی، بلیط ژوهانسبورگ را بخرید.

متروریل

حمل و نقل ژوهانسبورگ

سیستم متروریل ژوهانسبورگ توسط PRASA اداره می‌شود و به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در طول سالیان سال، اوضاع نامساعدی دارد و بخش اعظمی از این ناوگان بیش از ۵۰ سال قدمت دارند و به همین دلیل نگرانی‌هایی در مورد امنیت آن‌ها مطرح شده است. PRASA و دولت این مشکلات را قبول دارند و ۱٫۱ میلیارد دلار برای مدرن‌سازی کل سیستم سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این پروژه طی ۲۵ سال آینده عملیاتی می‌شود و ۶۰ درصد از آن تولید داخل خواهد بود. مسیرهای این متروریل فقط منطقه‌ی جنوبی ژوهانسبورگ را پوشش می‌دهد.

قطار سریع

حمل و نقل ژوهانسبورگ

ژوهانسبورگ برخلاف تصورات رایج،‌ فاقد سیستم قطار سبک است و سیستم قطار سریع یا همان گائوترین (Gautrain) در این شهر فعالیت می‌کند. این سیستم در سال ۲۰۱۰ ساخته شد تا به‌عنوان قطارهایی قابل اعتماد و کارآمد در حومه‌ی شمالی شهر (که فاقد سیستم مترو بودند) به مسافران خدمات دهند و از طرفی، به کاهش ترافیک در بزرگراه N۱ Ben schoeman کمک کند. گائوترین از سال ۲۰۱۲ موفقیت‌های چشمگیری به دست آورده است و برای جابه‌جایی تعداد زیادی مسافر در روز باید ناوگان آن گسترش یابد. گائوترین با سیستم کارت هوشمند فعالیت می‌کند و مسافران کافی است هنگام سوار و پیاده شدن کارت خود را روی دستگاه بزنند. در حال حاضر فرایند ساخت ۲۰۰ کیلومتر، ‌۱۸ ایستگاه و ۳ لاین جدید در دستور کار است که احتمالا ۱۲ سال طول می‌کشد.

متروباس

حمل و نقل ژوهانسبورگ

متروباس، اولین و بزرگ‌ترین سرویس اتوبوس‌رانی شهر ژوهانسبورگ است که بسیاری از مسیرهای شهر به خصوص مدارس را پوشش می‌دهد. کرایه اتوبوس براساس سیستم منطقه‌ای متفاوت است و مسافران می‌توانند کرایه خود را به صورت نقدی با کارت شارژی پرداخت کنند.

متروباس، اولین و بزرگ‌ترین سرویس اتوبوس‌رانی شهر ژوهانسبورگ است

شرابط ناوگان متروباس به لطف اتوبوس‌های جدیدی که خریداری شده است، در وضعیت خوبی به سر می‌برد. علاوه‌براین، یک ناوگان سازگار با محیط زیست نیز اخیرا به این سیستم اضافه شده است که به خاطر پنجره‌های رنگی می‌تواند در سوخت تهویه هوا صرفه‌جویی کند و همچنین سوخت مناسب با محیط زیست و صندلی‌های مخمل از مزیت‌های آن به‌شمار می‌رود.

اتوبوس سریع

حمل و نقل ژوهانسبورگ

ترافیک در شهر ژوهانسبورگ همیشه زبانزد عام و خاص بوده است تا اینکه در سال ۲۰۱۰، ‌سیستم بی‌آر‌تی که در آفریقا به آن «ری وایا» (Rea Vaya) گفته می‌شود (به معنای «ما می‌رویم» است) آغاز به کار کرد. هدف از این پروژه دسترسی ۸۰ درصد از مردم به اقصی نقاط شهر بوده است. این اتوبوس‌ها، ارزان،‌ ایمن و موثر هستند و به لطف مسیرهای مکمل می‌توانند از ترافیک وحشتناک شهر اجتناب کنند. مسافران برای پرداخت کرایه این اتوبوس‌ها می‌توانند از همان کارت‌های هوشمند استفاده کنند. مسیر دایره‌ای درون شهر (خط سبز)، ۷ راند هزینه برمی‌دارد و یک سفر کامل از مسیرهای فرعی به داخل شهر (خط آبی)، ۱۳٫۵۰ راند می‌شود. این ناوگان، رنگارنگ و راحت هستند و زمان‌بندی آن با جدیت زیادی رعایت می‌شود. اتوبوس‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب فعالیت می‌کنند.

تاکسی اشتراکی

حمل و نقل ژوهانسبورگ

اکثر مردم با تاکسی مینی‌بوسی اشتراکی در سطح شهر جابه‌جا می‌شوند و کرایه‌ی استاندارد برای حومه شهر و مرکز شهر، ۸ راند می‌شود و برای مسیرهای طولانی‌تر، ۱۲ راند است. مسافران با ایما و اشاره و دست خود به تاکسی‌های عبوری نشان می‌دهند که کجا می‌روند و اگر مسیر تاکسی نیز در همان سمت باشد، توقف می‌کند. اگر از این تاکسی‌ها برای سفر به مرکز شهر استفاده کردید، حتما قبل از رسیدن به انتهای مسیر پیاده شوید تا به ترافیک برخورد نکنید.

تاکسی

حمل و نقل ژوهانسبورگ

تاکسی نیز بخشی از سیستم حمل و نقل عمومی است که تقریبا گران تمام می‌شود. تعداد این تاکسی‌ها خیلی کم است و اغلب در فرودگاه و برخی نقاط مرکز شهر به چشم می‌خورند. کل این ناوگان مجهز به تاکسی متر هستند، اما ترجیحا قیمت مسیر را از مردم محلی بپرسید و با راننده از همان ابتدا سر قیمت به توافق برسید. تاکسی رز (Rose Taxis) و ماکسی تاکسی کبز (Maxi Taxi Cabs) از شرکت‌های معتبر در این ناوگان به‌شمار می‌روند و در عین حال خدمات مخصوص خانم‌ها نظیر Cabs For Women نیز در این شهر وجود دارد.

اجاره خودرو

حمل و نقل ژوهانسبورگ

حمل و نقل عمومی در شهر خیلی محدود است و اجاره‌ی خودرو می‌تواند بهترین گزینه باشد. ترجیحا نقشه‌ی جاده‌های ژوهانسبورگ را خریداری و از جی‌پی‌اس خودرو استفاده کنید. علاوه‌براین، درباره مواردی که بیمه پوشش می‌دهد با آژانس اجاره خودرو به توافق برسید زیرا عبارت «پوشش کامل» (Full coverage) لزوما به معنای پوشش همه موارد نیست، به عنوان مثال ممکن است تایر و شیشه جلوی خودرو جزو موارد بیمه نباشد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه