چطور در هواپیما رفتار مناسب داشته باشیم؟

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی پنجشنبه، ۲ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
چطور در هواپیما رفتار مناسب داشته باشیم؟

رفتار صحیح و برخورد مناسب در هر مکانی شرط حضور در آنجا است. اما هنگام سفر با هواپیما چه آدابی را باید رعایت کنیم؟

خرید بلیط هواپیما همیشه تنها نکته مهم سفرهای هوایی نیست. در طول پرواز گاهی پیش می‌آید که با برخی افراد در هواپیما هم‌صحبت شویم؛ افرادی که نمی‌شناسیم. زمانی که تعداد مسافران بسیار است و مجبور هستیم پروازی طولانی را تجربه کنیم، پس بهتر است تا با ملاحظه بعضی نکته‌ها پروازی راحت و بی‌دردسر را پشت‌سر بگذاریم و از نگاه‌های خشمگین و توهین‌آمیز دور باشیم. 

۱. نگه‌داری وسایل

زمانی که در راهرو هواپیما حرکت می‌کنید و به‌دنبال صندلی می‌شد، چمدان یا کیف خود را مقابل خود و نزدیک به زمین نگه دارید؛ اگر چمدان یا کیفتان را بالا بگیرید (بغل کنید) امکان اینکه با بازو، شانه یا سر مسافرانی که نشسته‌اند برخورد کند زیاد است. اگر چمدان شما چرخ‌دار است، می‌توانید آن را پست سر خود بکشید.

۱.۱) از فضای مخصوص بالای صندلی خود استفاده کنید

هرگز چمدان خود را در راهرو قرار ندهید، مگر اینکه همان جا بنشینید. برای اینکه سریع‌تر خارج شوید، چمدان خود را نزدیک در قرار ندهید. اشغال کردن فضای مخصوص چمدان دیگران کار مودبانه‌ای نیست و می‌تواند پرواز را به تأخیر بی‌اندازد.

رعایت اداب در هواپیما

۲.۱) از مسدود کردن راهرو بپرهیزید

به یاد داشته باشید که فضای داخل هواپیما کم است. همیشه زمانی که در حال قرار دادن وسایل در فضای بالای سرتان هستید مراقب باشید که راه را برای دیگرانی که در راهرو هستند، مسدود نکنید. وسایلی را که حین پرواز مدام استفاده می‌کنید، در جیب صندلی یا زیر آن قرار دهید.

۳.۱) زمانی که چمدان را از فضای بالایی خارج می‌کنید، مراقب باشید

ممکن است چمدان طوری قرار گرفته باشد که روی سر شما یا فرد دیگری بیفتد. اگر چمدانتان بسیار بزرگ و سنگین است، ابتدا اجازه دهید مسافران خارج شوند تا صف را مسدود نکنید (ممکن است آن‌ها منتظر هواپیمای دیگری باشند) یا از فرد دیگری بخواهید به شما کمک کند تا وقت دیگر مسافران را هنگام خروج نگیرید.

۲. محترمانه نشستن

اداب صحیح در هواپیما

۱.۲) تا زمانی که به شما اجازه نداده‌اند، پشتی صندلی را خم نکنید

هرگز به‌محض نشستن، پشتی صندلی خود را خم نکنید. اگر قصد چنین کاری را داشتید به آهستگی آن را انجام دهید، درغیر این صورت ممکن است ضربه محکمی به سر مسافر عقبی که احتمالا در حال برداشتن وسیله‌ای از جیب صندلی جلوی‌اش است، وارد کنید؛ یا ممکن است به نوشیدنی که روی سینی او قرار دارد، ضربه بزنید. به یاد داشته باشید که هنگام سرو غذا یا نوشیدنی، صندلی خود را به حالت اولیه بازگردانید، یا در صورت امکان صبر کنید تا خوردن غذاها و نوشیدنی‌ها و سپس کار مهمانداران تمام شود.

۲.۲) پشت‌سر خود را بررسی کنید که آیا مسافر عقبی قدبلند است، یا بچه‌ای کوچک در آغوش دارند

اگر چنین بود پشتی را هرگز عقب ندهید،‌ به‌خصوص اگر پرواز کوتاهی درپیش دارید. با خم کردن صندلی، فضای کافی را از مسافر عقبی می گیرید. در واقع، به بهای راحتی خود، راحتی را از دیگران می گیرید. می‌توانید از آن‌ها بپرسید که آیا می‌توانید صندلی را خم کنید یا خیر. اگر از آن دست افرادی هستید که حتما باید صندلی را خم کنند، سعی کنید هنگام دریافت کارت پرواز صندلی‌های نزدیک در خروجی، صندلی‌های آخر، صندلی جلو و... را درخواست کنید.

۳.۲) اگر فردی بلند‌قامت، هیکلی یا دارای کودکی هستید که باید روی پاهایتان بگذارید و می‌دانید که خم شدن صندلی جلویی راحتی را از شما می‌گیرد، صندلی‌های جلو یا صندلی راهروی خروج را رزرو کنید

با این کار نه‌تنها شما فضای بیشتری دارید، بلکه کار را برای مسافر جلویی هم آسان کرده‌اید. اگر در ردیف وسط بنشینید، در واقع مسافر جلویی نیز محدود می‌شود و ممکن است، چه بخواهید چه نخواهید، دوست داشته باشد صندلی‌اش را خم کند.

۴.۲) اگر با یک یا چند کودک سفر می‌کند، چشم از آن‌ها برندارید

بچه‌ها دوست دارند خود را تکان دهند، لگد بزنند یا  محکم به صندلی جلویی ضربه وارد کنند که این کار باعث سلب آرامش از آن مسافر می‌شود. کنترل چند کودک هنگام پرواز کار سختی است؛ اما کنار آمدن با مسافر عصبانی جلویی کار دشوارتری است.

  • اگر کودک یا کودکانتان با پرواز مشکل دارند، تمام سعی خود را بکنید تا آن‌ها را آرام نگه دارید تا برای دیگران مزاحمتی ایجاد نکنند. به‌اندازه کافی وسایل بازی، میان‌وعده، کتاب و دیگر وسایلی که کودک شما را ساکت و آرام نگه دارد با خود همراه داشته باشید.
  • می‌توانید او را به غذاخانه ببرید تا کمی پاهایش را استراحت بدهد.
  • پوشک فرزندتان را در توالت عوض کنید. در بیشتر توالت‌ها، جای مخصوص و سطل مخصوص برای عوض کردن پوشک نوزاد وجود دارد.
  • هنگام شیر دادن به کودک، از یک پارچه یا شال استفاده کنید تا هم شما و هم دیگران راحت باشند.

۵.۲) اگر مسافر دیگری آداب صحیح را رعایت نکرد؛ برای مثال بدون اجازه شما پشتی صندلی‌اش را خم کرد، شخصا وارد عمل نشوید

از یک مهماندار بخواهید تا موقعیت را بررسی کند و اگر نتوانستند یا نخواستند (که چنین چیزی هرگز اتفاق نمی‌افتد) خیلی مودبانه، اما مصرانه، از سرمهماندار بخواهید تا اوضاع را کنترل کند.

۶.۱) از گرفتن پشتی صندلی جلویی خودداری کنید

گرفتن پشتی صندلی، به هنگام عبور از راهرو یا هنگامی که نشسته‌اید ممکن است برای مسافری که روی آن صندلی نشسته است ناخوشایند باشد. مانند مهمانداران، سعی کنید هنگام عبور تعادل خود را با گرفتن محفظه‌های چمدان در قسمت بالا حفظ کنید.

۳. احترام به حریم شخصی دیگران

احترام به حریم شخصی دیگران در هواپیما

۱.۳) خودداری از مزاحمت برای دیگران

مهم نیست که شما چقدر دوست دارید در هواپیما دوستان جدید پیدا کنید، زیرا ممکن است فرد کناری شما مشغول انجام کاری باشد یا اصلا مایل به صحبت با کسی نباشد. اگر پیشنهاد یا صحبت دوستانه شما، پاسخ درخوری دریافت نکرد، متوجه نکته شوید و دیگر ادامه ندهید. اگر با کودک سفر می‌کنید، اجازه ندهید تا با دیگر مسافران احساس راحتی کنند و مزاحمشان شوند (مثلا از دیگران بخواهند با آن‌ها بازی کنند). برخی مسافران برای رعایت ادب لبخند می‌زنند؛ اما واقعا مایل به انجام قایم‌باشک و دیگر بازی‌ها با بچه‌ها نیستند.

۲.۳) اگر می‌خواهید با وسایل الکترونیک شخصی خود فیلم ببینید، حواستان باشد که صفحه‌نمایش شما از صندلی عقب پیدا است

اگر فیلمی که می‌بینید دارای صحنه‌های خشن باشد، باعث آزار مسافران عقبی، به‌خصوص کودکان می‌شود. از وسایل کوچک‌تر مانند iPod استفاده کنید که در این موقعیت‌ها مناسب‌تر هستند.

۳.۳) مراقب آرنج خود باشید

اگر در حال خواندن روزنامه یا کار با لپ‌تاپ هستید، حواستان باشد، آرنج خود را در فضای شخصی فرد کناری قرار ندهید. سعی کنید دسته صندلی کناری را نگیرید، به‌خصوص اگر فرد بغل‌دستی شما بر صندلی وسط نشسته باشد و فضای محدودی داشته باشد.

  • از دسته صندلی خود و پریز هدفون خود استفاده کنید، زیرا اگر از پریز دیگران استفاده کنید ممکن است معذب شوید.

۴.۳) وسایل خود را نزدیک به خود نگه دارید

اگر کیف یا کت خود را روی پاهایتان قرار دادید، مراقب باشید روی پاهای فرد کناری نیفتد.

۵.۴) مشغول خواندن کتاب خود باشید و از سرک کشیدن به کتاب، روزنامه یا وسایل الکترونیکی فرد کناری بپرهیزید

آن‌ها متوجه نگاه‌های شما می‌شوند و این کار بسیار آزاردهنده و دور از ادب است.

  • اگر در صندلی های وسط راهرو گیر کرده‌اید و همچنان می‌خواهید از منظره لذت ببرید، برای تماشای بیرون روی فرد کناری لم ندهید.

۶.۴) حتما از هدفون استفاده کنید

برای گوش دادن به موسیقی، بازی کردن، و غیره از هدفون استفاده کنید. شنیدن موسیقی و صدای دیگران می‌تواند آزاردهنده باشد.

۴. با احتیاط حرکت کردن

رفتار صحیح در هواپیما

۱.۴) هنگام خروج از هواپیما مراقب دیگر مسافران باشید

سعی نکنید به زور، خود را اول از همه به در خروج برسانید. اجازه دهید اول افرادی که نزدیک در هستند خارج شوند. وقتی نوبت به شما رسید، سریع حرکت کنید تا مسافرانی که از قبل بلیط هواپیما دیگری را رزرو کرده‌اند، به‌موقع به پروازشان برسند.

۲.۴) از قبل فکر همه چیز را بکنید

اگر می‌دانید که در سفر، پرواز اتصالی خواهید داشت، بلیط هواپیما را خیلی زودتر رزرو کنید تا بتوانید صندلی‌های جلو را بگیرید.

۳.۴) تنها زمانی که ضروری است از سر جای خود بلند شوید

تنها زمانی که مجبور هستید به توالت بروید یا برای کاری بلند شوید، صندلی خود را ترک کنید. هرآنچه که می‌دانید طی سفر به آن نیاز پیدا می‌کنید، پیش از شروع پرواز از چمدانتان بردارید.

۴.۴) زمانی که بلند می‌شوید به صندلی جلویی ضربه و لگد نزنید یا فشار وارد نکنید،‌ بلکه از دسته صندلی خود برای بلند شدن استفاده کنید

اگر قصد بلند شدن دارید و یک یا چند مسافر جلوی راه شما هستند، خیلی محترمانه از آن‌ها بخواهید تا بلند شوند و شما بتوایند رد شوید. سعی نکنید به‌سختی و مشقت از کنار آن‌ها عبور کنید. این کار نه‌تنها دچار آزار می‌شود، بلکه ممکن است به شما یا دیگران آسیب بزند یا اینکه تعادل خود را از دست بدهید و بیفتید.

اگر به‌دنبال خرید بلیط هواپیما هستید، می‌توانید از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع wikihow

دیدگاه