عاقبت نافرجام کشتی یونانی کیش

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان سه شنبه، ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
عاقبت نافرجام کشتی یونانی کیش

کشتی یونانی کیش، به‌دلیل فرسودگی و نبود امکانات کافی، تا چند سال دیگر از جاذبه‌های گردشگری کیش، حذف خواهد شد.

در ۴ مرداد ماه سال ۱۳۴۵، یک کشتی یونانی و غریبه در نزدیکی روستای باغو در کیش، به گل نشست. باوجود تلاش‌های مالک این کشتی و دیگر افراد، هیچ‌کس نتوانست این کشتی را جابه‌جا کند و در دهه‌های اخیر، این کشتی به برند جزیره کیش تبدیل شده بود. 

از گذشته تاکنون، برخی افراد سعی کرده‌اند به داخل این کشتی رفته و اکوسیستم درون آن را مشاهده کنند؛ اما به‌دلیل فرسایش بیش از حد بدنه کشتی به‌وسیله‌ی آب شور، بازدید از آن میسر نشده است. در طول سال‌ها حضور این کشتی در کنار جزیره، اجزای آن قابل حمل نبوده و جابه‌جایی آن نیز امکان نداشته است، به همین دلیل زیرساخت‌های جذب گردشگر مانند آلاچیق، شترسواری و رستوران در کنار کشتی یونانی فراهم آمده است تا گردشگران در سفر به کیش، از این کشتی زیبا و به‌یادماندنی، خاطره سازند.

اکنون به‌دلیل فرسایش بیش از حد در طول سال‌ها نشست در گل، پایداری این کشتی هر ساله کمتر شده و هر بار بخشی از آن فرو می‌ریزد؛ به‌طور مثال، چند سال قبل، کمر کشتی شکست و پس از آن، عقب کشتی نیز فرو ریخت.

علی‌اصغر مونسان، در زمان ریاست منطقه آزاد کیش درباره کشتی یونانی گفته بود:

با دانشگاه شریف در مورد نگهداری از کشتی صحبت شده؛ اما برآورد هزینه مرمت آن به حدی زیاد بوده که نگهداری از کشتی را به‌صرفه نمی‌کند.

با  توجه به رویکرد منطقه آزاد کیش، امیدی به ماندن کشتی یونانی در کیش وجود ندارد، هر چند این جاذبه گردشگری تاکنون رونق بسیاری را در زمینه گردشگری جزیره کیش رقم زده است.

عکس کاور: Mohjavad

مطالب مرتبط:

دیدگاه