قلعه اژدهاپیکر از مهم‌ترین جاذبه های تاریخی فارس

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۵
قلعه اژدهاپیکر از مهم‌ترین جاذبه های تاریخی فارس

قلعه اژدهاپیکر در شهر لار استان فارس بنایی ارزشمند و تاریخی است که دارای قصه‌ها و افسانه‌های بسیار است.

قلعه اژدها پیکر از بناهای تاریخی دوره ساسانی است که در شهر لار استان فارس روی تپه‌ای در جانب شمالی شهر ساخته شده است.

قلعه اژدها پیکر روی یک سطح مرتفع قرار گرفته و طول آن ۷۰۰ و پهنای آن ۱۷۰ متر است. قدمت این قلعه به دوره پیش از اسلام بازمی‌گردد و تا یک قرن پیش این قلعه مسکونی بوده است.

به خاطر محکم بودن استحکامات و تاسیسات داخلی، قلعه در قدیم، طلسم کیانی نام داشت.

در رابطه با پیشینه این قلعه اطلاعات زیادی در دسترس نیست؛ اما قصه‌ها و افسانه‌های بسیار زیادی برای این قلعه وجود دارد. یکی از این افسانه‌ها حکایت از این دارد که در این مکان چاه عمیقی بود که در آن عظیم‌ترین گنج دنیا پنهان شده بود و خطرناک‌ترین اژدهای دنیا نیز پاسدار آن بود که هر فرد ماجراجویی را که قصد دست‌درازی به این گنج ارزشمند را داشت از پای درآورد.

این بنای تاریخی متشکل از سه بخش دیوار سنگی محاطی، قلعه بالایی و میانی است. به‌جز قلعه بالایی و بنای مشهور به قبر مادر نادرشاه، بقیه قسمت‌های قلعه ویران شده است.

کم توجهی و عدم احیای مستمر این قلعه باعث شده که قلعه، وضعیت مناسبی نداشته باشد.

طی چند سال گذشته این بنای تاریخی به‌دلیل عدم حضور نگهبان و فنس کشی به مامنی برای معتادان تبدیل شده است.

میراث فرهنگی استان در سال جاری ۷۰ میلیون تومان برای مرمت این بنا در نظر گرفت. این میزان اعتباری که برای بنا در نظر گرفته شده بسیار ناچیز است. میراث فرهنگی به‌تنهایی نمی‌تواند عملیات مرمت را انجام دهد. پس لازم است نهادهای دیگر نظیر شهرداری، فرمانداری و راه و شهرسازی در این مرمت همکاری کنند.

سیما علویه رئیس اداره میر اث فرهنگی لارستان با تاکید بر ضرورت همکاری همه جانبه این ارگان‌ها گفت:

باید همه دست به دست هم داد و برای حفاظت از این بنای با ارزش اقدام کرد در غیر این صورت این بنا تخریب می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه این بنا به مامنی برای معتادان تبدیل شده، گفت:

به‌طور حتم نه‌تنها این مجموعه با ارزش بلکه هر مجموعه دیگری که نگهبان نداشته یا فنس کشی نشده باشد به محلی برای معتادان تبدیل می‌شود.

علویه افزود:

معتادان برای استعمال مواد مخدر در برخی از نقاط این قلعه که سقف دارد اقدام به روشن کردن آتش می‌کنند که این امر منجر به سیاه شدن قسمت‌های زیادی از این آثار گران‌بها شده است.

مسعود منیعاتی رییس انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس بیان کرد:

آنچه امروز از این قلعه یا عمارت به جا مانده از دو منظر نیازمند حفاظت و صیانت است. ابتدا اینکه داستان‌های این بنای تاریخی به حافظه مشترک برای اهالی منطقه تبدیل شده و این خود میراث معنوی ماندگار است و نیاز به حفاظت دارد.

وی افزود:

دوم اینکه این عمارت به‌همراه داستان‌هایش می‌تواند به یکی از جاذبه‌های سفر به منطقه لارستان تبدیل شود و اگر ایده توزیع مناسب سفر در استان‌ها شکل عملیاتی به خود بگیرد نیازمند جاذبه‌هایی خواهیم بود که گردشگر را برای سفر به آن منطقه قانع کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه