چگونه در سفر از ابتلا به آنفولانزای پرندگان پیشگیری کنیم؟

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی یکشنبه، ۱۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۰
چگونه در سفر از ابتلا به آنفولانزای پرندگان پیشگیری کنیم؟

آنفلوانزای پرندگان یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در برخی کشورها است. در سفر به این مقاصد چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

مسافران برای کاهش خطر ابتلا به آنفولانزای پرندگان، در سفر به مقاصدی که این بیماری در آنجا شایع است، می‌توانند چند نکته ساده را رعایت کنند. در ادامه به این نکات می‌پردازیم. برای اطلاع از وضعیت سلامت کشورهای مختلف دنیا (بابت آنفولانزای پرندگان)، می‌توانید به این سایت مراجعه کنید.

پیش از سفر

انفولانزای پرندگان

درباره آنفلوانزای پرندگان تحقیق کنید

آنفولانزای پرندگان یک بیماری ویروسی و مسری مربوط به حیوانات است که تنها پرندگان، و گاها خوک‌ها و دیگر پستانداران را مبتلا می‌کند. این بیماری به سرعت در بین پرندگان، به‌خصوص آن‌ها که در مزرعه‌ها هستند یا در فروشگاه‌هایی که پرنده‌های زنده می‌فروشند در کنار هم زندگی می‌کنند، شیوع پیدا می‌کند. انسان‌ها به ندرت مبتلا می‌شوند. به‌طور معمول، ویروس از طریق بذاق، ترشحات بینی و مدفوع پرندگان آلوده به پرهای پرندگان سالم منتقل می‌شود.

از محدودیت‌های سفر آگاه شوید

در حال حاضر هیچ محدودیتی برای سفر به مناطق آلوده وجود ندارد. اگر محدودیتی وجود داشته باشد، می‌توانید آن‌ها را در سایت‌های رسمی مشاهده کنید.

آماده باشید

پیش از سفر به توصیه‌های پزشک خود، مبنی بر تزریق واکسن‌ یا خوردن قرص‌های خاص، عمل کنید. این کار را حداقل چهار هفته پیش از سفر انجام دهید، زیرا ممکن است دوره‌های واکسن طول بکشد. در حال حاضر هیچ واکسنی برای آنفولانزای پرندگان وجود ندارد.

بیمه سلامت داشته باشید

بیمه سفر یک امر ضروری است و باید مسائل پزشکی و بازگشت اضطراری به وطن را نیز دربربگیرد تا در صورت مریض شدن بتوانید به خانه بازگردید.

جعبه کمک‌های اولیه را همراه داشته باشید

این جعبه کوچک باید شامل وسایلی برای اندازه‌گیری دمای بدن و مواد ضدعفونی‌کننده برای بهداشت دست باشد.

طی سفر

انفولانزای پرندگان

از تماس با پرندگان خودداری کنید

از تماس با ماکیان (مرغ، جوجه، اردک، غاز، کبوتر، بلدرچین) یا هر پرنده وحشی خودداری کنید و از محل زندگی آن‌ها (برای مثال مزرعه‌ها، حیات‌های پشتی مخصوص ماکیان، بازار ماکیان) دور بمانید. همچنین به پرندگان مرده یا مریض نزدیک نشوید.

دست‌ها را بشویید

شستن مداوم و صحیح دست‌ها یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از شیوع عفونت است. اگر آب، صابون یا حوله در دسترس نبود، از ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید. درصورتی که دست‌هایتان تمیز نیست، آن‌ها را به چشم‌ها، بینی و دهان خود نزنید.

گوشت خام یا نیمه پخته ماکیان را نخورید

از مصرف گوشت‌های خام و نیمه پخته، یا غذاهایی که در آن‌ها از گوشت خام یا ماکیان استفاده شده است، خودداری کنید. حتی تخم این پرندگان باید به‌طور کامل پخته شود.

اگر مریض شدید

اگر تب، سرفه، سردرد، گلو درد، سوزش چشم، درد عضله‌ای و تنگی نفس به سراغ شما آمد، بدون معطلی به سراغ پزشک و توصیه‌های پزشکی بشتابید.

با خود ماکیان زنده نیاورید

از آوردن ماکیان زنده یا محصولات گوشتی به کشور خود خودداری کنید.

بازگشت به وطن

انفولانزای پرندگان

به سلامت خود توجه کنید

هنگام بازگشت از سفر، سلامت خود را بررسی کنید، به‌خصوص در ۱۰ روز اول بازگشت.

اگر علائمی مشاهده کردید

اگر علائمی چون آنچه در بالا اشاره شد، یا دیگر علائم آنفلوانزا را در خود دیدید، هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

پیش از ملاقات با پزشک

پیش از رفتن به مرکز درمانی علائم خود را برای آن‌ها شرح دهید و بگویید که در معرض آنفولانزای پرندگان بوده‌اید. سپس جزئیات سفر را برایشان تعریف کنید.

به تمام توصیه هایی که به شما داده می شود گوش دهید

سفر نکنید اگر...

اگر حال مساعدی ندارید، سفر نکنید و تا حد امکان تا زمان ملاقات با پزشک، ارتباط خود را با اطرافیان محدود کنید؛ مبادا ویروس پخش شود.

توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرید

هنگام سرفه یا عطسه جلوی دهان و بینی خود را بپوشانید. تنها یک بار از یک دستمال کاغذی استفاده کنید. سپس آن‌ را دور بیندازید و دست‌های خود را بشویید.

 

مطالب مرتبط:

منبع fitfortravel

دیدگاه