قوانین حمل بار رایان ایر باز هم تغییر کرد

زینب موحدی
زینب موحدی شنبه، ۱۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۰۰
قوانین حمل بار رایان ایر باز هم تغییر کرد

رایان ایر قوانین حمل بار خود را برای دومین بار در سال جاری تغییر داد؛ مسافران اعتراض کردند؛ اجرای قوانین برای یک ماه به تاخیر افتاد.

رایان ایر، هواپیمایی ارزان قیمت ایرلندی، سیاست‌های جدید حمل بار خود را برای بار دوم در سال جاری تغییر داد و آن را از روز پنج شنبه، ۱ نوامبر، به اجرا درآورد. این کار با هدف کاهش تاخیر در پروازهای این شرکت هواپیمایی و همچنین، حل مشکل کمبود فضای بالای سر مسافران در بوئینگ ۷۳۷ انجام شد.

طبق بیانیه‌ای که در وب‌سایت رایان ایر منتشر شد، اکنون مسافران در صورت تمایل به مسافرت با یک چمدان کوچک با وزن حداکثر ۱۰ کیلوگرم دارند، ملزم به خرید امتیاز «حق تقدم در سوار شدن» (priority boarding) یا پرداخت هزینه برای چک-این چمدان خود هستند.

در قوانین قبلی که ماه ژانویه به اجرا درآمدند، مسافرانی که امتیاز «حق تقدم برای سوار شدن» را نخریده بودند تنها مجاز به حمل یک کیف شخصی به داخل کابین بودند و چمدان‌های کوچک را هم بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای می‌توانستند به بخش بار هواپیما تحویل بدهند. با این حال، به خاطر وقت‌گیر بودن تحویل ۱۲۰ کیف و برچسب زدن به این تعداد کیف قبل از هر پرواز، معمولا پروازهای این هواپیمایی با تاخیر مواجه می‌شد. برای حل این مشکل، رایان ایر تصمیم گرفت تا حمل کیف رایگان را متوقف کند.

رایان ایر

ابعاد جدید کیف‌هایی که مسافران می‌توانند به‌صورت رایگان در پروازهای رایان ایر با خود به داخل کابین ببرند

با توجه به سیاست‌های جدید، آن دسته از مسافرانی که از امتیاز «حق تقدم در سوار شدن» برخوردار نیستند، هنوز هم می‌توانند کیف‌های شخصی خود را، مانند یک کیف لپ‌تاپ یا یک کوله‌پشتی کوچک، به‌صورت رایگان به داخل کابین ببرند، ولی برای تحویل چمدان‌های کوچک با وزن حداکثر ۱۰ کیلوگرم به بخش بار هواپیما، باید ۸ یورو (۹ دلار) بپردازند. مسافرانی که این امتیاز را خریده‌اند، می‌توانند کیف‌های شخصی خود را به همراه یک چمدان کوچک به داخل هواپیما ببرند. مسافرانی که با بارهای بیشتری مسافرت می‌کنند هنوز هم باید برای حداکثر ۲۰ کیلوگرم بار، ۲۵ یورو (۲۸ دلار) بپردازند که در سیاست قدیمی این هواپیمایی، این قیمت ارزان‌ترین قیمت برای حمل بار توسط هواپیما بود.

این تغییرات که از اول نوامبر به اجرا درآمد، انتقادات زیادی را در خیلی از رسانه‌های اجتماعی در میان مشتریان این هواپیمایی برانگیخت. رایان ایر همچنان بر این موضوع اصرار می‌کند که این سیاست برای کمک به انجام سر وقت پروازهایش اتخاذ شده است و نیز این‌که، انجام این کار هیچ درآمدی برای آن به همراه نخواهد داشت. ولی خیلی‌ها با این گفته موافق نیستند. مسافران زیادی نارضایتی خود را از این موضوع ابراز کردند.

تعیین مهلت یک ماهه برای اجرای قوانین جدید

رایان ایر

شدت مخالفت‌های ابراز شده به حدی بود که رایان ایر را واداشت مهلت یک ماهه‌ای را برای اجرای قوانین جدید حمل بار خود در نظر بگیرد. در نتیجه، این شرکت هواپیمایی ارزان قیمت در بیانیه‌ای بیان کرد:

در حالی که سیاست جدید حمل بار ما از دیروز (۱ نوامبر) به اجرا درآمد، ولی ما از کارگزاران خود در گیت‌های پرواز درخواست کردیم تا برای عادت کردن مشتریان‌مان به قوانین جدید، طی ماه نوامبر رویکردی منطقی و انعطاف‌پذیر را در پیش بگیرند.

کنی جاکوبز، سخنگوی رایان ایر، با اشاره به این موضوع که این هواپیمایی تصمیم گرفته است که دریافت هزینه را به مدت چند هفته به تعویق بیندازد، اعلام کرد که این زمان تا آخر نوامبر طول می‌کشد.

تغییراتی که انجام شد

رایان ایر

رایان ایر در ماه ژانویه سیاستی را تصویب کرد که به مسافران اجازه می‌داد یک کیف شخصی مانند یک کیف دستی را با خود به کابین ببرند؛ در حالی که کیف دوم و بزرگ‌تر مانند چمدان‌های چر‌خ‌دار با وزن حداکثر ۱۰ کیلوگرم را به‌صورت رایگان تحویل بخش بار هواپیما می‌دادند. ولی طبق قوانین جدید، دیگر هیچ چمدانی به‌صورت رایگان تحویل بخش بار داده نمی‌شود. از اول نوامبر، مسافران باید ۸ یورو در زمان رزرو بلیط برای چک-این یک چمدان ۱۰ کیلوگرمی بپرداختند.

چمدان‌های ۱۰ کیلوگرمی چرخ‌دار باید قبل از گذشتن از بخش امنیت فرودگاه و در بخش تحویل بار، چک-این بشود که البته، این کار، چند مزیت دارد؛ چک-این کردن کیف‌ها به این معنی است که مسافران دیگر محدودیتی برای حمل مایعات در زمان گذشتن از امنیت فرودگاه ندارند. همچنین، هزینه‌ی آن ارزان‌تر از چک-این کیف‌های ۲۰ کیلویی به قیمت ۲۵ یورو (۲۸ دلار) است. 

رایان ایر

تنها کسانی که هزینه‌ی خرید امتیاز «حق تقدم برای سوارشدن» به قیمت ۶ یورو (۷ دلار) را می‌پردازند، اجازه دارند که چمدان‌های کوچک با وزن ۱۰ کیلو را به داخل هواپیما ببرند. این امتیاز را تنها در زمان رزرو می‌توان خرید و تنها ۹۵ مسافر با این امتیاز در هر پرواز وجود خواهند داشت.

استثناهایی هم در این قانون در نظر گرفته شده است؛ کیف‌های نوزادان با حداکثر ۵ کیلوگرم و تجهیزات پزشکی که به تایید تیم امداد ویژه‌ی رایان ایر رسیده باشد را هم می‌توان همچنان به داخل کابین برد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه