ژوهانسبورگ در یک نگاه

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۱۴ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
ژوهانسبورگ در یک نگاه

ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی قرار دارد و علیرغم گذشته‌ی تبعیض نژادی که داشته است، سعی کرده روند تساوی و برابری را بعد از پایان نظام آپارتاید در پیش بگیرد و شهری مدرن شود.

ژوهانسبورگ یا یوهانسبورگ بزرگ‌ترین شهر آفریقای جنوبی و مرکز استان گائوتنگ است و در نزد مردم به شهر طلا، ژوبورگ، ژوزی و اگلی شهرت دارد. یکی از ۵۰ شهر بزرگ دنیا است که هیچ رودخانه، دریاچه یا ساحل دریا در آن به چشم نمی‌خورد. با اینکه این شهر جزو سه پایتخت آفریقای جنوبی نیست، اما محل استقرار دادگاه اساسی است. این شهر در محدوده تپه‌های Witwatersrand غنی از مواد معدنی قرار دارد و مرکز تجارت بزرگ طلا و الماس محسوب می‌شود.

ژوهانسبورگ

ژوهانسبورگ در سال ۱۸۸۶ پس از کشف طلا روی یک مزرعه تاسیس شد و در طی ده سال، جمعیت آن به ۱۰۰,۰۰۰ نفر افزایش یافت. جالب است بدانید که شهر ژوهانسبورگ، همیشه دارای این شهرت قابل ستایش نبوده است. با وجود حوادث سیاسی و اغلب خشونت‌آمیز دوران نظام بدنام آپارتاید در کشور (از اواخر دهه ۱۹۴۰ تا اواسط دهه ۱۹۹۰)، ژوهانسبورگ از تفکیک نژادی، رنج می‌برد تا اینکه نظام آپارتایدی سرانجام در سال ۱۹۹۴ به پایان رسید.

با این حال، این دوره نابرابری شاهد ظهور شخصیت‌های مهم سیاسی مانند رابرت سبوکوی، والتر سیسولو و نلسون ماندلا (مشهورترین رهبر ضد آپارتایدی در آفریقای جنوبی بود که در نهایت، اولین رییس جمهور سیاه پوست این کشور شد) بود. پس از اتمام نظام آپارتایدی، این شهر به لطف بوتیک‌های فشن و به روز، موسیقی هیپ هاپ، هنر بوهمیایی و مجموعه‌ای از غذاهای بین‌المللی، به مرکزی پر جنب و جوش تبدیل شد. با این حال، نابرابری‌ها هنوز خودنمایی می‎کند؛ شهرک کلبه‌ها در «سویتو»، محل تولد تفکر مبارزه برای دموکراسی، هنوز هم در تضاد کامل با ویلاهای محصور ثروتمندان و آسمان‌خراش‌های شهر قرار دارد.

ژوهانسبورگ

جمعیت مردم شهر طبق برآوردهای سال ۲۰۱۶، بالغ بر ۴٫۴ میلیون نفر بوده است که در مساحت ۳۳۴٫۸۱ کیلومتر مربع زندگی می‌کنند. زبان رسمی مردم آفریکانس، انگلیسی و ۹ زبان آفریقایی است و واحد پول‌شان راند است. ۵۳ درصد مردم عضو کلیسای مسیحی، ۲۴ درصد بی‌دین، ۱۴ درصد عضو کلیسای مستقل آفریقایی، ۳ درصد مسلمان، ۱ درصد یهودی و ۱ درصد هندو هستند.

ژوهانسبورگ، آب هوای نیمه گرمسیری دارد. ماه‌های تابستانی یعنی از اکتبر تا آوریل، روزهای گرم و رعد و برق عصرگاهی و غروب‌های خنک را تجربه می‌کند. ماه‌های زمستانی یعنی از ماه مه تا سپتامبر، روزها آفتابی و خشک و شب‌ها سرد هستند. بهترین زمان سفر به ژوهانسبورگ از ماه مارس تا مه و از سپتامبر تا نوامبر است. در این ماه‌های سال که فصل خلوت گردشگری در ژوهانسبورگ است، جمعیت کمتری به آن سفر می‌کند، قیمت‌ها کاهش می‌یابد و هوا نسبتا گرم و خشک است.

از دیدنی های ژوهانسبورگ می‌توان به موزه‌ی آپارتاید (Apartheid Museum)، خانه ماندلا (Mandela House)، موزه‌ خانه‌ ویکتوریایی لیندفیلد (The Lindfield Victorian House Museum)، موزه‌ ملی تاریخ نظامی آفریقای جنوبی (South African National Museum of Military History)، سالن تئاتر مارکت (Market Theatre)، گهواره‌ نوع بشر (Cradle of Humankind)، پرتوریا (Pretoria)، تپه قانون اساسی (Constitution Hill)، پارک گلد ریف سیتی (Gold Reef City) و مرکز نلسون ماندلا اشاره کرد که می‌توانید در تور ژوهانسبورگ از آن‌ها دیدن کنید.

گالری عکس‌های ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی

 

مطالب مرتبط:

منبع wikipedia kojaro

دیدگاه