از چشمه ای در پارک ملی یلواستون زباله فوران کرد

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۱۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
 از چشمه ای در پارک ملی یلواستون زباله فوران کرد

طی اتفاقی عجیب در یکی از چشمه‌های پارک ملی یلواستون، به جای فوران آب گرم، زباله و سنگ به اطراف پرتاب شد.

زمان تماشای فوران چشمه‌های آب گرم، هیچ‌کس انتظار فوران زباله را ندارد. اما کسانی که در ۱۵ دسامبر برای تماشای اییر اسپرینگ (Ear Spring) در پارک ملی یلواستون رفته بودند، ماجرای عجیب و غریبی را تجربه کردند.

ایر اسپرینگ، یک چشمه آب گرم است، اما طبق اعلام زمین‌شناسی آمریکا، ماه گذشته این سنگ و زباله بود که تا ارتفاع ۶ متری به آسمان فوران کرد. این اولین فوران بزرگ این چشمه از سال ۱۹۵۷ به حساب می‌آید. بعد از این فوران، کارکنان پارک ملی یلواستون، یکسری اشیاء را در این محل پیدا کردند. تابلوی هشدار خرس، ته سیگار و پستانکی متعلق به دهه ۱۹۳۰ جزو اشیای کشف شده بودند.

پارک ملی یلو‌استون

موزه‌دار موزه یلواستون گفته است:

اکثر این اشیاء دسته‌بندی و در این نگهداری می‌شوند. این اشیاء دربردارنده داستان‌هایی هستند و نحوه استفاده نامناسب افراد در طول بازدید از این چشمه را نشان می‌دهند که مطمئنا این داستان‌ها به این مجموعه اضافه خواهد شد.

با اینکه برخی از کارکنان یلواستون از سفر به گذشته و دیدن این اشیاء هیجان‌زده شده بودند، اما تلاش می‌کنند به بازدیدکنندگان درباره نریختن زباله در این محل یا هر چشمه‌ی دیگری اطلاع‌رسانی کنند.

یکی از محیط‌بان‌های این مجموعه به نام ربکا رونالد می‌گوید:

وقتی منفذ این چشمه همانند تعدادی چشمه‌ی دیگر پارک به‌طور کامل مسدود شود، کارایی خود به‌عنوان چشمه آب گرم را از دست می‌دهد و در نتیجه به حالت خواب می‌رود یا کاملا خشک می‌شود.

پارک ملی یلو‌استون

این محیط‌بان توضیح می‌دهد که همین اتفاق در سایر نقاط پارک نیز باعث از بین رفتن کامل آن‌ها شده است، نظیر Handkerchief Pool که به خاطر علاقه‌ی مردم به قابلیت این چشمه در تمیز کردن اشیاء به‌خصوص دستمال، دیگر وجود ندارد. در واقع دهانه چشمه به خاطر تجمع زباله مسدود شد و کارایی خود را برای همیشه از دست داد.

پارک ملی یلواستون در فیسبوک نوشته است:

اشیای خارجی می‌توانند به چشمه‌های آب گرم و معدنی صدمه بزند. امیدواریم دفعه‌ی بعد که چشمه اییر اسپرینگ فوران می‌کند، فقط آب و سنگ طبیعی از آن بیرون بریزد. بازدیدکنندگان می‌توانند با نریختن زباله در این چشمه‌های آب گرم، کمک بزرگی کنند.

 

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه