یکی از جذاب ترین مسیرهای صعود اروپا در کوزوو راه اندازی شد

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی سه شنبه، ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۰
یکی از جذاب ترین مسیرهای صعود اروپا در کوزوو راه اندازی شد

ویا فراتا بریم در کوزوو که بلندترین و مرتفع‌ترین در نوع خود در اروپا به‌شمار می‌رود،‌ از همین اکتبر فعالیت خود را آغاز کرد.

«ویا فراتا» (Via Ferrata)، به مسیر صعود محافظت شده در کوهنوردی گفته می‌شود و مسافرانی که به دنبال یک مقصد جدید برای ماجراجویی هستند می‌توانند به ویا فراتا بریم (Via Ferrata Berim) در کوزوو بروند که بلندترین و مرتفع‌ترین در نوع خود در کشورهای بالکان به‌شمار می‌رود و از همین اکتبر فعالیت خود را آغاز کرد. این جاذبه در کوهستان موکرا گورا (Mokra Gora) در شمال کوزوو قرار دارد و افراد عاشق افزایش آدرنالین که از همین منطقه و سایر نقاط به این بخش کمتر دیده شده بالکان سفر می‌کنند، این ویا فراتا را به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین جاده‌های ریلی در اروپا قلمداد می‌کنند.

ویا فراتا

این مسیر کوهنوردی ۳ کیلومتری (طبق استانداردهای فرانسوی تکمیل شده است) شامل یک‌سری طناب‌های فولادی و پله‌هایی است که به سطح صخره نصب شده‌اند. ارتفاع آن از ۵۲۰ متر شروع می‌شود و در بالای بریم به ۱۷۳۱ متر می‌رسد. این ویا فراتا از ۴ بخش عمودی تشکیل شده است که یکی از آن‌ها از داخل غاری در وسط صخره‌ها عبور می‌کند، علاوه‌براین دو پل معلق نیز بالای دره ساخته شده‌اند (یکی از این پل‌ها مثل طناب بندبازی است). با اینکه در طول کوهنوردی، ۴ قله وجود دارد، کسانی که نمی‌خواهند همه مسیر را طی کنند می‌توانند از خروج ایمن استفاده کنند و به محل کمپ برگردند. علاقه‌مندان می‌توانند این مسیر را در مدت زمان ۵ تا ۶ ساعت طی کنند که به تعداد افراد، توانایی و وضعیت هوا بستگی دارد.

ویا فراتا

مدیر  InTER که پروژه‌ی توسعه گردشگری در منطقه‌ی Ibarski Kolasin را در سال ۲۰۱۳ آغاز کرد، می‌گوید:

بخشی از ویا فراتا بریم در سال ۲۰۱۵ افتتاح شد؛ اما الان کامل شده است و انتظار می‌رود به یکی از مقاصد پیشروی اروپا در زمینه این نوع گردشگری ماجراجوانه تبدیل شود.

ویا فراتا

بهترین جاذبه‌های طبیعی این منطقه عبارتند از دریاچه ۲۴ کیلومتری گازیوود (Gazivode lake)، بزرگ‌ترین دریاچه‌ی کوزوو با چندین ساحل؛ کوه موکرا گورا که علاوه بر ویا فراتا بریم، چندین مسیر کوهنوردی با درجه‌ی سختی متفاوت نیز در آن وجود دارد. هایکینگ در طول بیش از ۱۰۰ کیلومتر در مسیرهای مشخص شده، ‌دوچرخه‌سواری در کوهستان با بیش از ۱۲۰ کیلومتر مسیر دوچرخه و کایاک‌سواری در دریاچه گازیوود جزو فعالیت‌های هیجان‌انگیز این منطقه محسوب می‌شود. یک ویا فراتای دیگر نیز در Rugova Valley در کوزووی غربی وجود دارد که مسافران علاقه‌مند می‌توانند از آن نیز استفاده کنند.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه