تحول گردشگری در جهان هوشمند

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۲۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
تحول گردشگری در جهان هوشمند

«گردشگری و تحول دیجیتالی» شعار روز جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۸ است و لازم است در دستور کار توسعه شهرها قرار گیرد.

امروزه با توجه به ابعاد مختلف اقتصادی، صنعتی، محیط‌زیستی، اجتماعی و ... لازم است که گردشگری هوشمند در دستور کار توسعه شهرها قرار گیرد.

گردشگری هوشمند رویکرد جامعی است که اطلاعات تور و خدمات مربوط به سفر مانند مقصد، غذا، حمل‌ونقل، رزرواسیون و راهنمای تور را با استفاده از فناوری و تجهیزات اطلاع‌رسانی و اینترنتی در اختیار گردشگران قرار ‌می‌دهد.

اهمیت استراتژیک گردشگری و سهم آن در رشد اقتصادی شهرها قابل کتمان نیست.

محمدرضا عیوضی مدرس دانشگاه در رشته گردشگری گفت:

گردشگری نیز در زمان حاضر در حال تغییر ماهیت است. به طور مثال «مقصد هوشمند» در گردشگری نمونه‌ خاصی از شهر هوشمند و مقصدی نوآور است که زیرساخت‌های آن با تکیه بر تکنولوژی ایجاد شده و نه تنها تضمین‌کننده‌ توسعه‌ پایدار در مناطق گردشگری است بلکه برای همه افراد قابل دسترس بوده و تعامل گردشگران را با محیط اطراف تسهیل ‌می‌کند.

مقصدهای گردشگری هوشمند فضایی مناسب برای تقویت گردشگری هوشمند محسوب می‌شوند.

مدیر کارگروه فرهنگی مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و پژوهش شهرداری تبریز خاطرنشان کرد:

به هر تقدیر از گذشته باید درس گرفت و زمینه را برای پیشرفت‌های آینده فراهم کرد و امیدواریم که با گسترش مفاهیم شهر هوشمند، گردشگری هوشمند بتواند جایگاه خود را نه تنها در تبریز که در ایران نیز به دست آورد.

رسیدن به به اهداف مشخص با استفاده از سامانه‌های نوآورانه و فرآیندها بر اساس اهداف ذی‌نفعان از مقاصد شهر هوشمند است. البته شهر هوشمند فقط به این معنا نیست که از سیستم‌های الکترونیکی و اینترنتی در مدیریت شهر استفاده شود، بلکه هوشمندی در تعیین استراتژی‌ها نیز از اهم شاخصه‌های شهر هوشمند است و در زمینه گردشگری، مقصدهای هوشمند یک شهر را برای گردشگران سرگرم‌کننده‌تر، جذاب‌تر و راحت‌تر می‌کنند. 

عیوضی هم‌چنین در خصوص زیرساخت‌های شهری ایران گفت:

اکنون وقت آن رسیده است که شعار شهر هوشمند در شهرها به طور واقعی عملیاتی شود و این هوشمندی گردشگری، شهرهای ما را نیز در برگیرد که در این صورت با برنامه‌ریزی هوشمندانه سهم بازار و درآمد پایدار مناسب به شهر و شهرداری تزریق می‌شود و هم الگویی برای برندسازی و کار فرهنگی، هویتی و تبلیغاتی در منطقه به دست می‌آوریم.

«نسیم نجار ازلی»، مدرس دانشگاه و پژوهشگر دکتری شهر هوشمند دانشگاه METU ترکیه گفت:

در مورد شهر هوشمند بی‌انصافی است که تولید تعدادی سنسور و اتکای شهروندان را به تکنولوژی‌های نوین، علتی بنیادین برای هوشمندسازی شهر بدانیم چون مقصود از زندگی هوشمند، شهر هوشمند و استفاده از همه فناوری‌های نوظهور همگی فقط و فقط برای راحتی انسان و رشد او در نظر گرفته شده‌اند، نه به حاشیه راندن او و نه اولویت قرار دادن ماشین‌ها و ربات‌ها… . از همین‌رو نیز در شهر هوشمند، شهروند هوشمند نقش مهمی دارد و بدون او شهر در بهترین حالت یک محیط صرف دیجیتال است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه