ابزارهای علمی راهی برای پیش‌بینی فعالیت آتشفشان دماوند

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر دوشنبه، ۲۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۵۰
ابزارهای علمی راهی برای پیش‌بینی فعالیت آتشفشان دماوند

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر از امکان پیش‌بینی فعالیت آتشفشان دماوند با ابزارهای موجود در کشور داد.

برخلاف حرکات زلزله، فعالیت‌های آتشفشانی را با استفاده از ابزارهای علمی می‌توان پیش‌بینی کرد به همین دلیل باید سامانه‌ای برای رصد آتشفشان دماوند با همکاری دستگاه‌های مختلف ایجاد شود.

تلاش می‌شود که تا پایان سال یک سامانه برای این منظور مستقر شود.

کاهش مخاطرات فعالیت آتشفشان تا حدودی با استفاده از ابزارهای علمی میسر است.

 دکتر شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به مخاطرات ناشی از زلزله، بیان کرد:

در پیش نشانگرهای زلزله هر چند که امروزه استفاده می‌شود، ولی قابلیت اطمینان کمی دارد. چراکه تنها تا چند ثانیه قبل از وقوع زلزله می‌توان هشدار داد، ولی در مخاطرات آتشفشان این امکان وجود دارد که هشدار به موقع صادر کرد.

به گفته وی در صورتی که پایش مناسبی از فعالیت آتشفشان صورت گیرد، می‌توان یکی دو روز قبل از فوران اصلی مردم را نسبت به مخاطرات آن آگاه کرد و تلفات ناشی از آن را کاهش داد.

شکرچی‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر دانش کافی و دستگاه‌های مورد نیاز برای پایش آتشفشان دماوند در کشور وجود دارد، تاکید کرد:

ازاین‌رو جفا است که نتوانیم میان دستگاه‌های متولی هماهنگی ایجاد کنیم و از خسارات ناشی از آن بکاهیم.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به برگزاری جلسات تخصصی پایش آتشفشان دماوند، افزود:

در نشست قبلی مقرر شد تا دستورالعملی برای تصویب در کمیسیون زیربنایی دولت تهیه شود و من نیز در این جلسه پیشنهاد می‌کنم که برای پایش این آتشفشان دو سناریو در پیش رو داریم.

به گفته او استفاده از امکانات موجود برای پایش آتشفشان دماوند، سناریوی اول بوده و دستگاه‌های مختلف باید با استفاده از ابزارهای رصدی موجود بتوانند ایستگاه‌هایی را برای پایش فعالیت‌های آتشفشان دماوند ایجاد کنند.

همکاری از طریق کمیسیون زیربنایی دولت، سناریوی دوم بوده و بر این اساس لازم است تا درخواست‌های همکاری در این زمینه اعلام شود تا با مصوبه این کمیسیون برنامه‌های خود را در این حوزه اجرایی کند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه