نیزار خور در کویر لوت؛ اصلی ترین مناطق حیات وحش ایران

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر دوشنبه، ۲۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۴۵
 نیزار خور در کویر لوت؛ اصلی ترین مناطق حیات وحش ایران

نیزارخور پدیده بکر کویر خراسان جنوبی وکویر لوت ایران است و با توجه به وسعتی که دارد، آبشخور اصلی حیات وحش کویر لوت ایران است.

نیزارخور از زیباترین نیزارهای کویری استان خراسان جنوبی و کویر لوت ایران است که در ۱۰۰ کیلومتری غرب بیرجند و ۳۵ کیلومتری روستای خور قرار دارد.

این نیزار یکی از جاذبه‌های طبیعی بوده و با توجه به وسعتی که دارد، آبشخور اصلی حیات وحش کویر لوت ایران است.

پوشش گیاهی گز همراه با آب شور این نیزار را دربر گرفته است همچنین گونه‌های متنوعی از گیاهان بوته‌ای، علفی و درختچه‌ای از قبیل گونه‌های کاروانکش، پیچک، مریم گلی، ریواس، کنگر، آفتاب پرست، جغجغه، پرند، چوبک، باریجه، خارشتر، اسپند، بومادران، آتریپلکس، لاله، شکرتیغال، پیچک، ، تلخه بیان، گل جالیز، بید، تاغ، پنیرک، لاکتوکا، گل قاصد، علف شور، بادبر، دم گربه‌ای، زیره، آویشن، انواع گراس‌های یکساله و ... سطح منطقه را پوشش داده است.

این منطقه زیستگاه پرندگان مهاجر در فصل زمستان و همچنین منبع تامین علوفه و آب برای دامدارن محلی است که مورد استفاده عشایر استان قرار گرفته است.

این نیزار در تمام طول بسیار زیبا بوده و در فصل بهار همراه با محدوده تالابی آن نمای زیبایی را در دل کویر خلق کرده است.

بارش برف و باران در فصل زمستان نیز باعث زیبایی این نیزار می‌شود.

مهم‌ترین عواملی که در سیمای طبیعی منطقه تاثیر دارد می‌توان به میزان بارش، توپوگرافی و نقاط پست ارتفاعی، درجه حرارت و جهت وزش باد اشاره کرد که این عوامل باعث انتشار جغرافیایی متنوعی از گونه‌های گیاهی و جانوری در سطح منطقه شده است.

از مهم‌ترین ارتفاعات شاخص حاشیه منطقه ارتفاعات کوه آبگرم، کوه انجیر و کوه گرمو است که حیات وحش متنوعی را از قبیل قوچ و میش، کل وبز، هما و در دشت‌های اطراف آن زاغ بور، آهو و جبیر را در بر می‌گیرد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه