ساخت اولین شهر زیرزمینی جدید خاورمیانه

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی دوشنبه، ۲۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۵
ساخت اولین شهر زیرزمینی جدید خاورمیانه

اولین شهر زیرزمینی جدید خاورمیانه توسط یک چوپان ایرانی که کاربری اقامتی و گردشگری دارد در استان سمنان ساخته شده است.

شهرهای زیرزمینی زیادی در کشور وجود ندارد اما آنچه که تاکنون کشف شده است یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های میراثی کشور هستند که گردشگران داخلی و خارجی زیادی از آن‌ها بازدید می‌کنند مانند شهر زیرزمینی اویی در کاشان یا شهر زیرزمینی سامن در همدان .

حال نمونه چنین میراثی را یک مرتع‌دار سمنانی ایجاد کرده است. بهرام نیک اقبال معدن‌دار گرمساری است که چند سال پیش مرتع ۴۰۰ هکتاری پدری‌اش را در دست گرفت تا فکری به حال آن کند. او علاقه زیادی به مطالعه علوم مختلف از جمله زمین‌شناسی دارد از مدتها پیش فکر ایجاد یک اقامتگاه و منطقه گردشگری برای خودش و خانواده‌اش بود. تا اینکه یک سال پیش تصمیم گرفت نقطه پ‌ای از زمین پدری‌اش را کنده و زیرزمین برود.

او تصمیم گرفت فضای دیگری در زیر آن زمینی که صدها گوسفند در آن نگهداری می‌شدند، ایجاد کند. نیک اقبال این ایده خود را بدون اینکه هیچ شهرزیرزمینی دیگری را ببیند یا با مدیران مراکز اقامتی و بوم‌گردی صحبتی داشته باشد پیاده کرده است.

در این راه و در طول یک سال و برای پیاده کردن آن طرحی که در ذهنش داشت از چهار هزار و ۳۰۰ کارگر استفاده کرد. یک قلعه روی زمین و یک اقامتگاه داخل زمین طرح او برای این پروژه بود. آن هم در عمق ۸ تا ده متری زمین. چون تنها در این عمق هم خطر ریزش در اثر کندن زمین وجود نخواهد داشت و هم در این عمق اکسیژن کافی وجود دارد.

شهر زیرزمینی

ایشان برای حفر زمین از روشهای سنتی استفاده کرده است و اکنون بعد از یک سال توانسته یک شهر یا اقامتگاه بزرگ در زیرزمین ایجاد کند.این شهر زیرزمینی دارای ۱۵ اتاق است و هرکدام از اتاق‌ها دارای هواکش است. هر اتاق ظرفیت اقامت تقریبا ۵ نفر را دارد.

از اجزای تشکیل‌دهنده این اقامتگاه زمینی می‌توان به یک سالن اجتماعات و یک سرچشمه طبیعی با راهروهایی که هرکدام با مهندسی خاصی ایجاد شده هستند اشاره کرد. حفره‌هایی برای گذاشتن صنایع دستی و پی‌سوز و چراغ، در راهروها که رد تیشه‌های دستی مشخص است ایجاد شده است. یک راه مخفی یا خروجی اضطراری نیز در این اقامتگاه وجود دارد که از آن فقط مالک و معمار این شهر از آن خبر دارد.

در این مرتع یکی از بناهای قدیمی باقی‌مانده ساختمانی است که صد سال قدمت دارد و نیک اقبال آن را به رستورانی تبدیل کرده است.

در واقع این شهر زیرزمینی شبیه به یک اکوکمپ بیابانی خواهد بود چون قرار است همه مواد غذایی آن هم ارگانیک باشد و از گاز و مواد شوینده نیز استفاده نشود.

شهر زیرزمینی

نیک اقبال و خانواد‌ه‌اش برای بازدید از قلعه زیرزمینی از همه مسئولان استان دعوت کرده‌اند. اداره کل محیط زیست، بهداشت، میراث فرهنگی استان سمنان و سایر نهادها از این مکان بازدید و این اقدام را تایید کرده‌اند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه