کاخ توپکاپی پالاس استانبول

بخش تبلیغات
بخش تبلیغات دوشنبه، ۲۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
کاخ توپکاپی پالاس استانبول

افرادی که برای سفر و گردش تور استانبول را انتخاب می‌کنند، هدفشان بازدید از دیدنی‌ها و خرید از این شهر است؛ ضمنا گردشگران قبل از سفر، برنامه‌ریزی دقیقی برای بازدید از جاهای دیدنی انجام می‌دهند.

گردشگران و مسافران استاتانبول، قبل از سفرشان برنامه‌ریزی دقیقی برای بازددی از جاذبه‌ها انجام می‌هند. بهتر است در این برنامه‌ریزی، سلیقه فردی و جمعی در نظر گرفته شود تا در کنار هم، از سفر خود لذت ببرند و سفری فراموش‌نشدنی به‌همراه داشته باشند. معمولا دیدنی‌های استانبول به مساجد، کاخ‌ها، موزه‌ها و آثار تاریخی منتهی می‌شود که ما در این قسمت می‌خواهیم به یکی از کاخ‌های معروف استانبول در ترکیه اشاره کنیم.

کاخ توپکاپی (Topkapi Palace) یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر استانبول است که از نظر موقعیت جغرافیایی از شمال با گلدن هورن، از جنوب با دریای مرمره و از شمال شرق با پل بسفر مرز همسایگی دارد و با توجه به گزارش‌های به‌دست آمده، این کاخ در بین سال‌های ۱۴۶۶ و ۱۴۷۸ توسط شخصی مشهور به نام سلطان محمد دوم در بین خلیج شاخ طلایی و دریای مرمره ساخته شد.

این کاخ توپکاپی در گذشته یک مرکز اداری، تحصیلی و هنری بوده است و امروزه به یک موزه اصلی تبدیل شده و روزانه میزبان هزاران گردشگر از سراسر جهان است. این مکان مساحتی بالغ بر ۷۰۰ هزار متر مربع را به خود اختصاص داده است. این مکان از سوی خشکی، قصر از فضای شهر استانبول و همچنین از قسمت دریا نیز با دیوارهای بلند شهر قسطنطنیه‌‌ی قدیم از شهر جدا شده است. این کاخ معروف و بزرگ مربوط به دوره عثمانی، ۴ حیاط اصلی و ساختمان‌های کوچک و بزرگ دارد که در گذشته چهارصد هزار نفر در این مکان سکونت داشتند.

کاخ توپکاپی پالاس استانبول، چشم‌انداز زیبایی به دریایی مرمره، تنگه‌ی بسفر و گلدن هورن دارد و فضای بیرونی آن توسط گیاهان و چمنزارهای سرسبز احاطه شده و زیبایی آن را دو برابر کرده است. معماری این کاخ از دوره عثمانی الهام گرفته و معمارانی که در ساخت کاخ توپکاپی پالاس استانبول فعالیت داشتند، افرادی همچون معمار سینان، آسم علی، داوودآقا، و سرکیس بالیان بوده‌اند.

افرادی که قصد رفتن به این کاخ ترکیه را دارند باید بدانند که در ازای وارد شدن به این مکان باید هزینه‌ای را پرداخت کنند و هزینه‌ی آن در قسمت‌های مختلف این کاخ، متفاوت است. با توجه به آمار به‌دست آمده: هزینه‌ی ورودی موزه برای هر نفر حدودا ۹ یورو، ورودی برای حرم و هالبردییرز (نیزه داران) حدودا پنج یورو و ورودی برای ایا ایرنه حدوداً ۶ یورو است. ضمنا گیشه بلیط فروشی تابستان‌ها تا ساعت چهار و زمستان‌ها تا ساعت ۶ باز است. به‌دلیل نوسانات ارز، ممکن است این قیمت‌ها تغییر کرده باشد، پس برای آگاهی از قیمت جدید با ما همراه باشید.

گردشگران با رفتن به این کاخ با چند دقیقه پیاده‌روی می‌توانند به میدان سلطان احمد و منطقه فاتیح برسند و این موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر موجب شده تا این کاخ به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های استانبول در تور ترکیه ثبت شود. در کاخ توپکاپی ۸۶ هزار شی ارزشمند نگهداری می‌شود که از جمله این اشیای ارزشمند، آثاری همچون لباس پیامبر (ص)، لباس حضرت فاطمه (س)، زیر انداز خانه حضرت فاطمه (س)، لباس خونین امام حسین (ع)، شمشیر حضرت علی (ع)، شمشیرهای مختلف ایشان، دندان، مو، کفش، مجموعه‌‌های کریستال، نقره و ظروف چینی که مربوط به دوره امپراتوری عثمانی است. افراد از پشت شیشه باید نظاره‌گر این آثار ارزشمند و تاریخی باشند.

بارگاه دوم و سوم یکی از اماکنی است که در این کاخ بازدیدکننده‌های زیادی دارد و بخش‌هایی که در داخل بارگاه دوم جای گرفته‌اند شامل اتاق شورا، آشپزخانه و حرم‌سرا است. گفتنی است که این حرم‌سرا در گذشته محل زندگی زنان پادشاه بوده و بارگاه سوم متعلق به سلطان بودهو از جمله قسمت‌هایی که در این بارگاه به چشم می‌خورد شامل اتاق خصوصی ایشان، اتاق جلسات با سفیران و کتابخانه‌‌ی بزرگ شاه احمد سوم است. در ضمن این کاخ عثمانی دارای باغ بسیار زیبا و باشکوهی است.

کاخ توپکاپی استانبول همه‌روزه از ساعت ۹:۰۰ صبح تا ۱۸:۴۵ عصر باز است و چنانچه قصد رفتن به موزه توپکاپی را دارید باید حدود سه تا چهار ساعت وقت خود را صرف گشت‌وگذار در این مکان کنید. اگر می‌خواهید از قسمت‌های مختلف این کاخ به‌خوبی دیدن کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که در روزهای عادی به آنجا بروید؛ زیرا در روزهای تعطیل این مکان بسیار شلوغ است و قیمت بلیط‌های ورودی به این مکان افزایش می‌یابد.

دسترسی به کاخ توپکاپی در استانبول

گردشگران تور ترکیه میتوانند برای دسترسی به این کاخ فوق‌العاده زیبا از تمام لوازم نقلیه عمومی استفاده کنند و بهترین راه برای دسترسی به این مکان دیدنی استانبول استفاده از تراموا، ون و تاکسی‌های زرد رنگ و... است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه