برنامه ریزی ترکیه برای جذب ۴۰ میلیون گردشگر

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی یکشنبه، ۲۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۱۵
برنامه ریزی ترکیه برای جذب ۴۰ میلیون گردشگر

با توجه به تلاش فعالان صنعت گردشگری جهت یافتن بازارهای جدید و ارتقاء کیفیت میزبانی انتظار می‌رود در سال آینده میلادی شمار گردشگران خارجی به ترکیه نیز از مرز ۴۰ میلیون نفر عبور کند.

خدمات ترکیه پیش از این در راستای بهره‌مندی گردشگران از دریا و گردش‌های ساحلی بود، اما این روش در آینده شکننده به نظر رسید و به همین دلیل به منظور جذب گردشگر از کشورهای شرق آسیا به ویژه بازار چین تلاش برای فراهم کردن زیرساخت‌هایی نیز در دستور کار قرار گرفته است. در راستا جذب گردشگر بیشتر زمینه‌هایی نیز برای جذب گردشگران اروپایی و روسی ایجاد شده است.

جذب سالانه ۵۰ میلیون گردشگر تا سال ۲۰۲۳ هدف گردشگری ترکیه است و اگر هزینه سرانه مستقیم هر گردشگر به یک‌هزار دلار افزایش یابد، بر این اساس ترکیه با درآمد ۵۰ میلیارد دلاری گردشگری، به معنای واقعی یک کشور گردشگری خواهد شد.

اوایل سال جاری نعمان کورتولموش وزیر سابق فرهنگ و گردشگری ترکیه اعلام کرد که برنامه‌ریزی برای جذب ۴۰ میلیون گردشگر خارجی و کسب ۳۲ میلیارد دلار درآمد با جذب گردشگران خارجی در سال جاری میلادی شده است و شواهد نشان می‌دهد که این رقم محقق خواهد شد.

آخرین آمار منتشره از مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری میلادی تا پایان ماه سپتامبر (طی ۹ ماه) ۳۲ میلیون گردشگر خارجی به این کشور سفر کرده‌اند و طی سه ماه آینده احتمال عبور شمار گردشگران از مرز ۴۰ میلیون نفر بسیار زیاد است.

شمار گردشگران خارجی طی ۹ ماه سال جاری (میلادی) در ترکیه نسبت به مدت مشابه سال قبل بر اساس داده‌های وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، ۲۲ درصد افزایش یافته است.

بر اساس گزارش اقتصادی مرکز آمار ترکیه، پارسال ۳۲٫۴  میلیون گردشگر به ترکیه سفر کرده و نسبت به سال قبل درآمد گردشگری این کشور در سال گذشته میلادی و ۲۶ میلیارد و ۲۸۳ میلیون دلار بوده که ۱۸٫۹ درصد افزایش داشته است.

سرانه هزینه‌ها برای هر فرد گردشگر بنا بر همین آمار، سال گذشته به‌طور متوسط در سطح ۶۸۱ دلار بوده است.

 

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه