بررسی مناره سلجوقی بسطام پس از ۵۰ سال انحراف

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان یکشنبه، ۲۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۰
بررسی مناره سلجوقی بسطام پس از ۵۰ سال انحراف

مناره سلجوقی شهر بسطام که در پنجاه سال اخیر دچار انحراف شده، جهت مرمت و بازسازی، در دست مطالعه و بررسی است.

حامد عادل سرپرست پایگاه میراث فرهنگی مجموعه تاریخی بسطام و خرقان درباره انحراف مناره سلجوقی شهر بسطام گفت:

عکس‌های قدیمی مناره شهر بسطام نشان از برخی ترک‌های عمیق دارد که به دوره قاجار باز‌می‌گردد. هرچند به نظر می‌رسد که این روند ادامه داشته و در دوره‌های بعدی نیز ترک‌های دیگری در مناره به وجود آمده است.

او در ادامه افزود:

به‌منظور حفاظت موقت و جلوگیری از انحراف و آسیب بیشتر بنا، در اواخر دوره پهلوی، داربست‌هایی در این بنا تعبیه شده است. بررسی‌ها و مطالعات ما در سه فاز بررسی ژئوتکنیک بنا (که تمرکز آن بر بستر و خاک محدوده بنا استوار است)، فعالیت‌های آزمایشگاهی که با نمونه برداری  از ملاط و آجرها انجام شده،  و همچنین مطالعه فتوگرامتری و آنالیز ارتعاش صورت گرفته است.

مناره سلجوقی بسطام

او با بیان اینکه هنوز کار مطالعاتی بنا به پایان نرسیده است اظهار کرد:

از آنجا که مطالعات میدانی  و بررسی های کالبدی کماکان ادامه دارد، نمی‌توان آنالیز دقیقی از چرایی انحراف این بنا ارائه داد. اما ممکن است دلایل مختلفی از جمله آب‌های زیرزمینی، نشست زمین، زلزله‌خیز بودن منطقه،‌ ضربه‌های آنی و... در انحراف ایجاد شده موثر باشد

با توجه به پیشینه برخی از ترک‌ها که به گذشته های دور و حداقل به دوره قاجار برمی‌گردد، به نظر می‌رسد که بنا به‌تدریج به یک تعادل رسیده باشد. 

عادل در انتها افزود:

امسال برای نخستین بار پایش و برداشت دستگاهی از بنا انجام شده و قرار است در بازه زمانی یک تا دو ساله این پایش در چهار مرحله انجام شود. پایش انجام شده با هدف مرمت این اثر صورت گرفته و به‌طور قطع بعد از پایان کار مطالعات و مشخص شدن درجه انحراف  و چرایی آن، کار اجرایی مرمت در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مناره سلجوقی بسطام

منبع عکس: ایسنا

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه