سوغات راس الخیمه، امارات

حمیده کریمی
حمیده کریمی پنجشنبه، ۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۵
سوغات راس الخیمه، امارات

سوغات راس الخیمه بسیار متنوع و برگرفته از فرهنگ‌ها و سنت‌های اهالی امارات متحده‌ی عربی است و البته بعضی از آنها برای ما ایرانی‌ها بسیار آشنا است.  

رأس ‌الخیمه یکی از شهرها و شیخ‌نشین‌های هفت‌گانه‌ی امارات متحده عربی است و در ساحل خلیج فارس قرار دارد. به خاطر آثار تاریخی و جاذبه‌های مدرنی که دارد، به یک مقصد گردشگری محبوب در امارات تبدیل شده است.

خریدن سوغات در مقصدهای گردشگری مهم دنیا، کار راحتی است. در این مقصدها، هر جایی که سر بزنید، یک فروشگاه سوغات پیدا می‌شود که می‌توانید از آنجا خرید کنید.

محصولات عرضه شده در این فروشگاه‌ها معمولا سوغاتی‌های رایج یک مقصد است به اضافه‌ی محصولاتی که شاید جزو صنایع دستی و سوغات سنتی و محلی آن مقصد نباشند ولی نشانی از جاذبه‌های گردشگری یا فرهنگ آن منطقه دارند. مثلا ماگ‌هایی با طرح جاذبه‌های گردشگری، تندیس‌های کوچک از شخصیت‌های معروف و جاهای دیدنی و کتاب‌ها و کارت‌پستال‌هایی در مورد آن شهر و محصولاتی از این دست.

اگر دنبال سوغاتی‌های خاص‌تر و سنتی‌تر هستید، که پیشنهاد ما هم خریدن چنین سوغاتی‌های است، باید بیشتر بگردید و از فروشگاه‌های توریستی و دم دست‌تر فاصله بگیرید. با خریدن سوغاتی‌های سنتی و بومی، کمک زیادی به اقتصاد اهالی بومی آن منطقه می‌کنید که این کار، یکی از اهداف گردشگری مسئولانه است.

با خریدن سوغاتی‌های سنتی و بومی، کمک زیادی به اقتصاد اهالی بومی آن منطقه می‌کنید

به جای اینکه پول خرید سوغات در جیب تاجران و واردکنندگان محصولات برود، مستقیما به دست هنرمندان بومی می‌رسد.

امارات متحده‌ی عربی، سوغاتی‌های سنتی فراوانی دارد که این، به خاطر فرهنگ متفاوت اهالی این منطقه است؛ از صنایع دستی گرفته تا محصولات کشاورزی و دامی که با سبک زندگی اهالی امارات، گره خورده است. این سوغاتی‌ها تقریبا در همه شهرها و شیخ‌نشین‌های امارات پیدا می‌شود و در واقع سوغات بومی امارات در راس‌الخیمه و دبی، فرق چندانی نمی‌کند چون در مجموع کشور کوچکی است.

اگر به راس الخیمه سفر کرده‌اید، این سوغاتی‌ها را مد نظر داشته باشید. می‌توانید آنها را به عنوان یادگاری سنتی و جذاب از سفر به امارات به خانه ببرید یا به عزیزان خود هدیه کنید.

شکلات تهیه شده با شیر شتر

سوغات راس الخیمه

شکلات تهیه شده با شیر شتر، یکی از محصولات خاص دبی است و فقط یک شرکت در دبی به نام شرکت Al Nassma آن را تولید می‌کند.

فقط یک شرکت در دبی به نام شرکت Al Nassma شکلات تهیه شده با شیر شتر را تولید می‌کند

این محصول اختصاصی دبی البته در سایر شهرهای امارات هم شعبه‌هایی برای عرضه دارد و حتی به اروپا و کشورهای آسیایی هم صادر می‌شود. این شرکت تنها تولیدکننده‌ی شکلات شیر شتر در جهان است.

شکلات‌های Al Nassma پنج نوع مختلف دارند؛ شیر کامل، ۷۰ درصد کاکائو، خرما، ماکادمیا و پرادویه یا عربی. همچنین شکلات‌هایی به شکل شتر طراحی می‌شوند که برای هدیه دادن بسیار مناسب هستند. این سوغات برای بچه‌ها، اعضای خانواده، دوستان و همکاران بسیار مناسب است. قیمت آن از ۴۴ تا ۱۶۵ درهم امارات متغیر است. در مراکز خرید بزرگ، فرودگاه و فروشگاه‌های سوغات می‌توانید آن را خریداری کنید.

خرما

سوغات راس الخیمه

خرما یکی از مهم‌ترین محصولات شهرها و کشورهای اطراف خلیج فارس است.

 در فروشگاه‌های مخصوص عرضه‌ی خرما، بیش از ۲۰ مدل خرما عرضه می‌شود

این میوه‌ی شیرین و پرخاصیت، نقش بسیار مهمی در سفره‌ی افطار مسلمانان دارد و معمولا مسلمان‌ها برای باز کردن روزه‌ی خود خرما می‌خورند. این میوه منبع غنی فیبر، پتاسیم، آهن، کلسیم، منیزیم و سایر مواد معدنی مورد نیاز بدن است. این میوه بسیار پرانرژی و پرخاصیت است و انواع زیادی دارد.

 در فروشگاه‌های مخصوص عرضه‌ی خرما، بیش از ۲۰ مدل خرما عرضه می‌شود که هر کدام طعم متفاوتی دارد. گاهی با خرما و مغزهایی مثل فندق و بادام، بارهای لذیذی تهیه می‌شود که آنها هم جزو محصولات محبوبی هستند که می‌توانید از امارات بخرید. قیمت هر کیلو خرما در امارات بین ۳۵ تا ۲۵۰ درهم است که بستگی به نوع آن دارد. حتی در سوپرمارکت‌ها هم خرماهای بسته‌بندی شده مناسب سوغات، ارائه می‌شود.

فرش

سوغات راس الخیمه

انواع فرش در بازارها و مراکز خرید امارات عرضه می‌شود که از گوشه و کنار دنیا تهیه می‌شوند و بیشتر آنها را فرش‌های منطقه‌ی خاورمیانه از جمله ایران، ترکیه و آذربایجان تشکیل می‌دهند. خریدن فرش و تشخیص دادن کیفیت آن، کار هر کسی نیست. باید حتما از فروشگاه‌های مطمئن خرید کنید و ترجیحا کسی را همراه ببرید که با فرش آشنایی داشته باشد. این سوغاتی، گران‌قیمت است ولی جزو محبوب‌ترین سوغاتی‌هایی است که می‌توانید از امارات بخرید. در بازارچه‌ها می‌توانید فرش‌ها را با قیمت ارزان‌تر بخرید. قیمت فرش‌ها بسته به ابعاد و کیفیت آنها از ۴۰۰ درهم امارات شروع می‌شود.

عود و بخور

سوغات راس الخیمه

اگر در بازارچه‌های امارات گشتی بزنید متوجه عطر انواع عود و بخور می‌شوید که فضا را معطر کرده است. این عودها و بخورهای سنتی یکی از سوغاتی‌هایی هستند که معمولا گردشگران از امارات می‌خرند. عود در واقع نوعی عصاره تهیه شده از صمغ چوب آگار و ترکیب آن با روغن‌های معطری مثل رز و یاس است و بخور تکه‌های چوب آگار که با روغن‌های معطر ترکیب شده و برای معطر کردن فضا، سوزانده می‌شود. این دو مورد، جایگزین مناسبی برای شمع‌های معطر و خوشبوکننده‌های شیمیایی است. قیمت انواع بخور از ۱۰۰ تا ۵۰۰ درهم است.

عطرهای عربی

سوغات راس الخیمه

عطرهای عربی در واقع عصاره‌های روغنی هستند که از گیاهان مختلف تهیه می‌شوند. این عطرهای بدون الکل رواج زیادی در امارات دارند و هم زنان و هم مردان از آنها استفاده می‌کنند. تنوع آنها بسیار زیادی است و اگر در انتخاب کردن آنها مشکلی دارید، معمولا فروشنده‌ها عطر مناسب را به شما توصیه می‌کنند. حتی می‌توانید عطر اختصاصی خود را با ترکیب عصاره‌های مختلف به انتخاب خودتان، سفارش دهید. این عطرها ممکن است با برندهای مختلف هم عرضه شوند و اخیرا، برندسازی شده‌اند. قیمت آنها از ۹۰ درهم امارات شروع می‌شود.

شال‌های پشمینه

سوغات راس الخیمه

شال‌های پشمینه‌ی واقعی و مرغوب بسیار گران هستند. آنها را از پشمینه که نوعی کرک کشمیری است تهیه می‌کنند که آن را از موی بز در جنوب آسیا تهیه می‌کنند. برای تهیه‌ی پارچه‌های نرم و لطیف، پشمینه را با ۳۰ درصد ابریشم ترکیب می‌کنند. به همین دلیل، شال‌های پشمینه‌، هدیه‌ای عالی و مناسب برای بانوان است. البته همانطور که گفتیم این شال‌ها گران‌قیمت هستند و باید دقت کنید که جنس مرغوبی را به شما بفروشند. اگر بودجه‌ی کافی ندارید می توانید شال‌های ترکیب ویسکوز و ابریشم بخرید. قیمت شال‌های پشمینه از ۲۵۰ درهم امارات شروع می‌شود.

زیورآلات طلا

سوغات راس الخیمه

طلا یکی دیگر از سوغاتی‌های امارات است که معمولا گردشگران تهیه می‌کنند. البته دبی بیشتر از هرجای دیگری به خاطر عرضه‌ی طلا شهرت دارد ولی در سایر شهرهای امارت نیز، زیورآلات طلا در پاساژها و بازارهای مخصوص عرضه می‌شود. قیمت طلا در امارات از بسیاری از شهرهای دنیا، پایین‌تر است. اگر می‌خواهید هدیه‌ای خاص برای عزیزان‌تان بخرید حتما به بازارها و پاساژهای طلا سر بزنید. تنوع آنها بسیار زیاد است و از طرح‌های سنتی گرفته تا جدیدترین طرح‌های زیورآلات را در بین آنها می‌توانید پیدا کنید. شاید تعجب کنید ولی برای تخفیف گرفتن در خرید طلا می‌توانید چانه بزنید. قیمت آنها با توجه به قیمت روز جهانی طلا محاسبه می‌شود.

قهوه عربی و قوری مخصوص

سوغات راس الخیمه

قهوه عربی یکی از انواع قهوه است و تهیه‌ی آن در خاورمیانه سابقه‌‌ی زیادی دارد. البته عطر و طعم آن معمولا مورد توجه همه قرار نمی‌گیرد ولی طرفداران خاص خود را دارد. علاوه بر خرید قهوه می‌توانید قوری‌های مسی مخصوص دم کردن آن را نیز از فروشگاه بخرید که برای استفاده‌ی روزمره مناسب است. این قوری‌ها که معمولا طراحی‌های خاصی دارند و تزیین می‌شوند، «دله» نام دارند. این قوری‌ها را می‌توانید به عنوان وسیله‌ی دکوری نیز تهیه کنید. مدل‌هایی که فقط جنبه‌ی تزیینی دارند، ارزان‌تر هستند.

ادویه

سوغات راس الخیمه

ادویه یکی از محصولاتی است که در بازارچه‌های خاورمیانه همیشه پیدا می‌شود و پای ثابت بازارهای سنتی است. امارات نیز از این قاعده مستثنی نیست و از آنجا می‌توانید ادویه‌هایی مرغوب را تهیه کنید که بهترین آنها از گوشه و کنار دنیا جمع‌آوری شده‌اند. در بین آنها ادویه‌های نایابی و کمیابی پیدا می‌شود که آنها را نمی‌توانید از سوپرمارکت‌ها بخرید. انواع ادویه‌های مخلوط را می‌توانید تهیه کنید و عطر و طعم جدیدی به غذاهای خود اضافه کنید. آنها را به خوبی بسته بندی کنید تا بوی ادویه در همه وسایل شما نپیچد. فقط ادویه‌هایی بخرید که در شهر و دیار خودتان پیدا نمی‌شوند و به مقدار کم تهیه کنید تا دچار دردسرهای حمل و نقل آن نشوید. انواع ادویه، هدیه‌ای عالی برای آن دسته از عزیزان‌تان است که به آشپزی علاقه دارند.

شیر شتر

علاوه بر شکلات شیر شتر که بالاتر معرفی کردیم، می‌توانید از امارات شیر شتر بخرید. البته خوردن شیر شتر در زمان‌های قدیم و در زمان بادیه‌نشینی اهالی امارات بسیار رواج داشت و امروزه دیگر به اندازه‌ی سابق مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. ولی هنوز هم در سوپرمارکت‌ها پیدا می‌شود و می‌تواند یک سوغاتی خاص برای کسانی باشد که به این محصولات دسترسی ندارند و دوست دارند طعم‌های جدید را امتحان کنند. می‌توانید شیر شتر یا ماست تهیه شده از آن را بخرید و اگر دوست ندارید طعم‌های جدید را امتحان کنید، صابون تهیه شده از شیر شتر را بخرید و از آن برای شستن صورت و بدن خود استفاده کنید.

خشکبار

اهالی امارت علاقه‌ی خاصی به تهیه‌ی خشکبار دارند. آنها معمولا از میوه‌های خشک شده زیاد استفاده می‌کنند و محصولات متنوعی با آنها تهیه می‌کنند. می‌توانید بسته بندی‌های شیک و زیبای میوه‌های خشک شده و انواع خشکبار و آجیل را برای عزیزان خود به عنوان سوغات بخرید.

زیورآلات تهیه شده از مروارید محلی

امارات، سابقه‌ای طولانی در استخراج مروارید دارد و این کار هنوز هم رواج دارد و در امارات می‌توانید زیورآلات تهیه شده از مروارید را خریداری کنید و گوشه‌ای از سنت‌های امارات را به خانه ببرید. حتی خود مروارید بدون تبدیل شدن به انواع زیورآلات، در فروشگاه‌های مختلف عرضه می‌شود.

بطری‌های دست‌ساز پر شده با ماسه‌های امارات

در امارات، مناطق بیابانی زیادی وجود دارد و یکی از سوغاتی‌های جذابی که در امارات عرضه می‌شود، بطری‌هایی است که معمولا آن را با شن و ماسه‌های بیابان از رنگ‌های مختلف پر می‌کنند. بعضی از آنها رنگ‌های طبیعی دارند و بعضی دیگر، رنگ‌آمیزی می‌شوند. با خریدن این بطری‌ها می‌توانید بخش کوچکی از خاک امارات را به خانه ببرید.

لباس محلی

دشداشه یک لباس بلند و سفید است که مردان اماراتی می‌پوشند. اگر در اطرافیان‌تان کسی هست که به لباس‌های محلی علاقه دارد، یا دوست و همکار و همسایه‌ی عرب دارید، می‌توانید این لباس‌ها را از امارات به عنوان سوغات برای آنها ببرید. لباس محلی زنانه، عبایه نام دارد. این لباس بلند، معمولا مشکی‌رنگ است که زنان اماراتی می‌پوشند. مدل‌ها و سبک‌های مختلفی دارد و با طرح‌های متنوعی تزیین می‌شود و ممکن است در رنگ‌های دیگر هم پیدا بشود.

قلیان

سوغات راس الخیمه

قلیان کشیدن در منطقه‌ی خاورمیانه و کشورهای اطراف آن به عنوان یک تفریح، رواج دارد و از قدیم‌الایام مردم قلیان می‌کشیدند و قلیان می‌ساختند. البته این روزها قلیان به عنوان وسیله‌ی تزیینی در بسیاری از خانه‌ها پیدا می‌شود. به همین دلیل است که این روزها قلیرن‌ها را با طرح‌های متنوع و سنتی تزیین می‌کنند و گردشگران امارات، آن را به عنوان وسیله‌ی دکوری و یادگاری از سفر به امارات تهیه می‌کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه