مجسمه مسیح بی خانمان؛ اثری هنری در شهرهای مختلف جهان

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۱۱ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
مجسمه مسیح بی خانمان؛ اثری هنری در شهرهای مختلف جهان

تاکنون از مجسمه‌ای از مسیح که مکان خاصی برای مستقر شدن را ندارد و به اصطلاح بی‌خانمان است، چیزی شنیده‌اید؟ 

یک مجسمه‎ساز کانادایی به نام تیموتی اشمالز (Timothy Schmalz) از سال ۲۰۱۳، یک مجسمه خاص که نشانگر مردی بی‌خانمان که بر روی یک نیمکت دراز کشیده است را در شهرهای مخلف جهان به نمایش گذاشته است. این مجسمه برنزی که به اندازه یک انسان واقعی و صورت و دستان او زیر یک پتو مخفی شده است، به نظر ناشناس می‌آید؛ اما جراحت‌های بسیار بر روی پاهای او نشان می‌دهند که این فرد، در حقیقت، مسیح است.

مجسمه مسیح بی خانمان

مجسمه مسیح بی‌خانمان در نزدیکی کلیسای جامع مسیح (Christ Church Cathedral) در دوبلین. عکس از فابیانودپ

این مجسمه به طرز شگفت‌آوری جلوی بسیاری از کلیساهایی ظاهر می‌شود که قدرت فوق‌العاده تحمل این مجسمه بحث‌برانگیز را دارند. زمانی که مجسمه مسیح بی‌خانمان در کلیسای اسقف سنت آلبان (St. Alban's Episcopal Church) در میانه محله ثروتمندنشین دیویدسن در کارولینای شمالی در ایالات متحده آمریکا نصب شد، یک زن با پلیس تماس گرفت و یک فرد دیگر نیز یک نامه شکایت به سردبیر یک روزنامه محلی نوشت.

بسیاری حس کردند که این کار، توهینی به مسیح، پسر خداوند است. برخی از کلیساها حتی با نصب این مجسمه در جلوی ورودیشان مخالفت کردند و به آن، اجازه حضور ندادند.

تیموتی اشمالز که خود، فردی مسیحی است، می‌گوید که از یک فرد واقعی بی‌خانمان که بر روی یک نیمکت در تورنتو دیده بود، برای ساخت این مجسمه الهام گرفته است.

مجسمه مسیح بی خانمان

نمایش مجسمه مسیح بی‌خانمان در کلیسای فرقه دومنیکن سیداد کولونیال (Convent Ciudad Colonial)، سانتو دومنیگو، جمهوری دومنیکن. عکس از ماریوردو/ویکی مدیا

با اشاره به یک نقل قول از انجیل متی، وی نام این مجسمه را متی ۲۵ (Matthew 25) گذاشت؛ آیه‌ای که می‌گوید:

من حقیقت را به تو می‌گویم، هر کاری که برای حداقل یکی از برادران یا خواهران من، انجام بدهی، درست همانند این است که برای من انجام داده‌ای.

مجسمه مسیح بی خانمان

عکس از ماریوردو/ویکی مدیا

دیوید باک از در کلیسای اسقف سنت آلبان در دیوید سن حس می‌کند که حضور این مجسمه به کلیسای آن‌ها اعتبار می‌دهد. وی می‌گوید:

اینجا یک کلیسای نسبتا ثروتمند است و ما نیاز داریم تا به ما یادآوری شود که ایمان ما، خود را در نگرانی واقعی برای هوشیار کردن جامعه، بروز می‌دهد.

ما باور داریم که این دقیقا همان روش زندگی مسیح است. او در اصل، یک انسان بی‌خانمان بود.

مجسمه مسیح بی خانمان

مجسمه مسیح بی‌خانمان در جلوی ورودی کلیسای جامع آلمدینا در مادرید. عکس از کریستوف لاورز

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه